اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحلیلگر عراقی: آمریکا مانع توسعه بندر فاو می‌شود

یک تحلیلگر عراقی گفت که دولت آمریکا در کار عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی برای توسعه فاز جدید بندر فاو، کارشکنی می‌کند.

تحلیلگر عراقی: آمریکا مانع توسعه بندر فاو می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، طرح بزرگ بازسازی و توسعه بندر فاو عراق از آوریل سال ۲۰۱۰ آغاز شده و با گذشت بیش از ۱۰ سال، بغداد نه تنها طرح را به پایان نرسانده، بلکه پروژه مذکور پیشرفت چندانی نیز نداشته است و محافل عراقی سنگ‌اندازی‌های دولت آمریکا را یکی از دلایل اصلی آن می‌دانند.

حال پس از گذشت این مدت، اخیراً یک شرکت چینی که اقدام به عقد قرارداد با دولت عراق برای ساخت بندر کرده بود، عقب کشیده و شرکت کره‌ای «دوو» اقدام به امضای قرارداد با بغداد در این خصوص کرده اما این شرکت نیز اعلام کرده است که باید مفاد قرارداد تغییر یابد و خواستار پول بیشتری شده است.

«کامل البیاتی» تحلیلگر سیاسی عراقی در این باره وبگاه المعلومه گفت که کره جنوبی تابع آمریکاست و واشنگتن در پشت پرده درخواست شرکت کره‌ای برای افزایش مبلغ قرارداد حضور دارد.

او تأکید کرد که دولت آمریکا اگر نتواند شرکت‌های آمریکایی را وارد طرح‌ بازسازی بندر فاو کند، وارد پروسه سنگ‌اندازی می‌شود یا اینکه به دنبال این خواهد رفت که سهم خود را از طریق افزایش مبلغ قرارداد با شرکت کره‌ای به دست آورد.

البیاتی از سکوت و انفعال دولت عراق در این باره و پیشبرد طرح انتقاد کرد و گفت که اگر بغداد موضع صریحی در قبال عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی برای به پایان رساندن طرح نداشته باشد، در آن هنگام شکست پروژه صرفا به نفع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهد بود که همپیمان آمریکا و در خدمت منافع اقتصادی این کشور هستند.

دولت عراق امید دارد تا با افتتاح پروژه بازسازی بندر فاو، یک گام بلند رد جهت توسعه اقتصادی بردارد و تا سال ۲۰۲۴ طرح را به پایان برساند. در صورت عملی شدن نهایی این پروژه، بندر فاو یکی از ده بندر بزرگ جهان خواهد بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول