اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

کارگاه اکسیژن درمانی در دهدشت برگزار شد

با هدف تبیین اصول اکسیژن درمانی و کارگاه 4 روزه آموزشی در بیمارستان امام خمینی دهدشت برگزار شد.

کارگاه اکسیژن درمانی در دهدشت برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، با شیوع ویروس مرگبار کرونا و سی صعودی آمار مبتلایان کمبودهایی در حوزه درمان به وجود آمد که سیر درمان بیماران را با مشکل مواجه کرد.

تأمین اکسیژن بیماران کرونایی یا اکسیژن درمانی از مهمترین فاکتورهای درمان است؛ موضوعی که در بیماران مبتلا به این ویروس سطوح مختلفی دارد که باید با دقت انجام شود.

با توجه به نیاز حیاتی بیماران به اکسیژن درمانی و بروز علائم خفیف تا شدید نظیر سندرم پریشانی حاد تنفسی ( ARDS)، نحوه اکسیژن درمانی در این بیماران می‌بایست به صورتی انجام شود تا ضمن رفع مشکل تنفسی بر اساس تسهیلات موجود، پیش بینی‌ها و آمادگی‌های لازم نیز در نظر گرفته شود.

بر همین اساس کارگاه آموزشی اکسیژن درمانی برای پرسنل بخش‌های اورژانس، کووید، ICU  به مدت چهار روز در بیمارستان امام خمینی دهدشت برگزار شد.

 

در این کارگاه نکات مهم در خصوص اهمیت اکسیژن درمانی در بهبود وضعیت بیماران، مضرات مصرف بی رویه اکسیژن، مباحث مربوط به اکسیژن درمانی، روش های معمول تجویز اکسیژن از قبیل سوند نازال(بینی)، ماسک معمولی و ماسک ذخیره‌دار، سیستم‌های با جریان زیاد اکسیژن، ماسک ونچوری(ماسک تخصصی اکسیژن درمانی) ارائه شد.

 ابراهیم یاری نسب در این باره گفت: استفاده نادرست از اکسیژن می‌تواند علاوه بر هدر رفتن منابع گران قیمت اکسیژن نه تنها به بیمار کمکی نکند بلکه باعث صدمه به بیمار از طریق ارائه مقدار نامناسب و روش نادرست تجویز اکسیژن شود.

سرپرست بیمارستان دهدشت اظهار داشت: اکسیژن به عنوان یک دارو میزان مصرف معین، طریقه مصرف مشخص و عوارض مخصوص به خود را دارد.

 

متخصص داخلی بیمارستان افزود: اولین نشانه‌های مسمومیت با اکسیژن به علت اثرات تحریکی ناشی از آن است که به صورت تراکئوبرونشیت (التهاب حاد مجاری تنفسی) ظاهر می‌شود و به صورت سرفه بدون خلط، درد زیر جناغ و گرفتگی بینی پیشرفت می‌کند.

وی گفت که ممکن است علائمی همچون خستگی، تهوع، بی اشتهایی و سردرد گزارش شود. وسایل مختلفی برای تجویز اکسیژن وجود دارد که نوع وسیله کاربردی بر اساس وضعیت بیمار و میزان تجویز اکسیژن مورد نیاز تعیین می شود به طوری که ممکن است با انتخاب یک وسیله اکسیژن درمانی نامناسب به جای کمک به بیمار به او ضرر برسانیم.

 

این مسؤول با اشاره به یک اشتباه شایع در مصرف اکسیژن یعنی بازماندن شیر اکسیژن در حالی که بیمار از آن استفاده نمی کند، اضافه کرد: به خاطر داشته باشیم هدر رفتن منابع اکسیژن در شرایط کرونا علاوه بر هزینه‌های مالی برای بیمارستان باعث کمبود اکسیژن برای بیماران درگیر کرونا و سایر بیماران خواهد شد.

در ادامه این کارگاه علی اکبراکبرپور سوپروایزر آموزشی در مورد درمان با اکسیژن و عوارض اکسیژن درمانی، علل هایپوکسمی(کاهش اکسیژن خون)، اصول اکسیژن درمانی، پالس اکسیمتری(دستگاه سنجش میزان اشباع اکسیژن خون)، انواع ماسک و طریقه صحیح گذاشتن ماسک و کاربرد هر یک از ماسک‌ها، اشتباهات رایج در اکسیژن درمانی توضیحاتی ارائه داد.

 

انتهای پیام/82016

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول