اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

سیر تا پیاز نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان در دی ماه کرونایی

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، شیوه‌نامه امتحانات تمامی دوره‌های تحصیلی مدارس روزانه، داوطلبان آزاد، بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران را به ادارات کل استان‌ها ابلاغ کرده است.

سیر تا پیاز نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان در دی ماه کرونایی

خبرگزاری فارس ـ مریم عابدینی: سال تحصیلی جاری، متفاوت از سال‌های تحصیلی گذشته از 15 شهریور آغاز شد؛ تفاوت عمده آن به وجود کرونا در کشور بر می‌گردد که موجب شد روش‌ها و فضای آموزشی تغییر کند. در گذشته، تحصیل از طریق حضور در مدرسه، اصل بود اما حالا در شرایط کرونا، آموزش‌های مجازی و تلویزیونی جای آموزش حضوری را گرفته‌اند و البته مشکلاتی نیز به وجود آمده است چرا که یادگیری به آسانی در فضای آموزش مجازی و تلویزیونی محقق نمی‌شود.

حالا که کم‌کم به وضعیت امتحانات نهایی دی ماه و امتحانات نیم فصل دانش‌آموزان نزدیک می‌شویم، دغدغه‌های برگزاری امتحانات به این فضای موجود افزوده است. مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت می‌خواهند که از میزان تحقق آموزش‌ها مطمئن شوند و این در حالیست که دانش‌آموزان عنوان می‌کنند وقتی آموزش حضوری ندیده‌اند، توقع بالایی است که امتحان را حضوری برپا کنند و آن هم در شرایطی که کرونا همچنان جولان می‌دهد.

برخی مخاطبان این خبرگزاری هم در سامانه «فارس من» با درج سوژه‌هایی با عناوین «کرونا در کمین دانش‌آموزان با برگزاری حضوری امتحانات» و «امتحانات به دلیل کرونا مجازی برگزار شود» خواستار پیگیر شدند.

امتحانات دانش‌آموزان قرار است چگونه باشد؟ در این خصوص محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: «برای امتحانات دی ماه دانش‌آموزان، روش‌های مختلفی را بررسی کردیم که شامل روش‌های حضوری و مجازی است و جهت‌گیری اصلی آموزش و پرورش این است که روشی را انتخاب کند که بیشترین اطمینان را از نظر صحت آزمون داشته باشد»‌.

وی ادامه داد: «در سال‌های گذشته آزمون‌های تکوینی که در طول سال تحصیلی برگزار می‌شد، یک وزنی داشت و آزمون‌های نهایی هم وزنی داشت که این وزن را تغییر دادیم و به نفع آزمون‌های تکوینی که معلم در طول کار با دانش‌‌آموزان به یک ارزیابی می‌رسد، قرار دادیم». 

جهت‌گیری اصلی آموزش و پرورش این است که روشی را انتخاب کند که بیشترین اطمینان را از نظر صحت آزمون داشته باشد

حاجی‌میرزایی افزود: «روش‌هایی برای صحت آزمون در بستر مجازی فراهم کردیم و هرجایی که از طرف ستاد ملی کرونا اجازه داشته باشیم، آزمون‌ها را حضوری برگزار می‌کنیم اما اگر اجازه نداشته باشیم، روش‌های مطئمنی را پیش‌بینی کردیم که آنها را با اطمینان بیشتری برگزار می‌کنیم».

وی درباره مدارس و دانش‌آموزانی که در سامانه «شاد» حضور ندارند، گفت: «شورای آموزش و پرورش مدرسه که متشکل از مدیر مدرسه، نماینده معلمان و نماینده اولیای دانش‌آموزان است، اختیار دارند که درباره کیفیت برگزاری آزمون تصمیم‌گیری کنند که این اختیارات ابلاغ شد که چگونه آزمون را در وضعیت‌ها برگزار کنند». 

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه برگزاری امتحانات دوره ابتدایی، اظهار کرد: «بر اساس بخشنامه‌ای که توسط مرکز سنجش آموزش و پرورش در استان‌ها ارسال شده است، امتحانات دوره‌های تحصیلی مختلف برگزار می‌شود؛ بر اساس این بخشنامه‌، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی نوبت اول ابتدایی طبق مواد یک، دو، سه، چهار و 9 آیین‌نامه مربوطه و شیوه‌نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400-1399 انجام خواهد شد که این آیین‌نامه مصوب جلسه 793 شورای عالی آموزش‌وپرورش است». 

آزمون دروس فارسی و ریاضی پایه‌های اول و دوم ابتدایی به صورت حضوری برگزار می‌شود

وی اضافه کرد: از دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در دروس فارسی و ریاضی آزمون عملکردی به صورت حضوری در مدرسه با گروه‌بندی دانش‌آموزان و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به عمل می‌آید؛ مکاتبه‌ای با وزارت بهداشت داشتیم و اعلام کردیم برای اطمینان از یادگیری مناسب دانش‌آموزان پایه اول و دوم که در آغاز مسیر تحصیل‌شان هستند، حتماً به صورت عملکردی، ارزیابی از میزان یادگیری خصوصاً یادگیری حروف الفبا انجام شود.

حکیم‌زاده گفت: با توجه به شرایطی که در حال حاضر درگیرش هستیم، براساس تمهیداتی که اندیشیده شده با همکاری معاونت تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش سعی می‌کنیم در پایه‌های اول و دوم با اجرای پروتکل‌های سختگیرانه، دانش‌آموزان در گروه‌های کوچک حضور داشته باشند اما در این دو درس به صورت حضوری ارزیابی عملکردی دانش‌آموزان را خواهیم داشت. 

* شیوه‌نامه برگزاری امتحانات

بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش‌ و پرورش و آیین‌نامه‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و به‌منظور نظم و برنامه‌ریزی برای فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نیم سال اول دانش آموزان دوره‌های تحصیلی مدارس روزانه، داوطلبان آزاد بزرگ‌سالان، آموزش از راه دور و ایثارگران، از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی شیوه‌نامه امتحانات تمامی دوره‌های تحصیلی به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شد.

بر اساس این شیوه‌نامه، در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان (در همه دوره‌های تحصیلی)، فراهم باشد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مطابق آیین‌نامه‌های مربوط به  دوره‌های تحصیلی و با رعایت کامل شیوه‌ نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود.

بر این اساس در دوره ابتدایی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی نوبت اول، از دانش آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در دروس فارسی (خواندن و نوشتن) و ریاضی، آزمون عملکردی به‌صورت حضوری در مدرسه، با گروه‌بندی دانش‌آموزان و رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می شود.

در اجرای فعالیت کد 4- 8 با عنوان «برنامه‌ریزی، طراحی سؤالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی در سال 99، برنامه ابلاغی سال 1399، موضوع بخشنامه شماره 116/140 تاریخ 1399.2.3 و بر اساس مصوبه 977 مورخ 1399.5.13 شورای عالی آموزش و پرورش، آیین‌نامه‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، به منظور نظم و برنامه‌ریزی برای فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نیم سال اول دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی مدارس روزانه، داوطلبان آزاد، بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران، نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرد.

الف) مشترک برای همه دوره‌های تحصیلی: 

در شرایط که امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان فراهم باشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، مطابق آئین‌نامه‌های مربوط دوره‌های تحصیلی و با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام می‌گیرد.

ب) دوره ابتدایی: 

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی نوبت اول دوره ابتدایی؛ طبق مواد 1،2،3،4 و 9 آئین‌نامه مربوط (مصوب جلسه 793 تاریخ 1388.5.20 شورای عالی آموزش و پرورش) و شیوه‌نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400 ـ 1399 انجام می‌گیرد.

تبصره ـ بر اساس پیشنهاد معاونت آموزش ابتدایی، از دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در دروس فارسی (خواندن و نوشتن) و ریاضی، آزمون عملکرد به صورت حضوری در مدرسه، با گروه‌بندی دانش‌آموزان و رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی به عمل می‌آید.

پ) دوره‌های اول و دوم متوسطه (شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) 

1- در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان مدارس روزانه دوره‌های اول و دوم متوسطه فراهم نباشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ـ تربیتی نوبت اول متوسطه اول، متوسطه دوم شاخه نظری، دروس عمومی، شایستگی‌های غیر فنی و پایه فنی شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش، به صورت غیرحضوری با مسؤولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام می‌شود. در این صورت، نمره امتحانات پایانی (تراکمی) از طریق برگزاری آزمون آنلاین (برخط) در سامانه شاد یا سایر سامانه‌های مورد تأیید شورای مدرسه و نمره ارزشیابی تکوینی (مستمر) با استفاده از مستندات و شواهد جمع‌آوری شده از فعالیت‌های آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان در نیم‌سال اول تعیین می‌شود.

تبصره 1- برای ارزشیابی تکوینی (مستمر) شیوه‌های ذیل که نتایج آنها در کارپوشه دانش‌آموزان در طول دوره درج می‌گردد، پیشنهاد می‌شود:

آزمون‌های شفاهی، آزمون‌های عملکردی، آزمون‌های کتاب باز ناظر بر سطوح بالای شناختی فهمیدن، به کار بستن، تحلیلی کردن،‌ ارزشیابی کردن و آفریدن (خلق کردن)، آزمون‌های کوتاه به صورت مستمر ( چند سؤال در زمان معین)، تکالیف کلاسی، بحث و گفت‌وگوی دانش‌آموزان با معلم، پروژه‌های فردی و گروهی، پژوهش‌های دانش‌آموزی، مشاهده رفتار در موقعیت‌های واقعی و شبیه‌سازی شده، ارزشیابی از گروه‌های کوچک به جای ارزشیابی تک تک افراد، کارهای میدانی کوچک با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و گزارش آن در قالب یادداشت به معلم، ارائه آنلاین (برخط) مطالب، ارائه فیلم عملکرد یادگیری، توضیح و تفسیر فیلم‌های کوتاه آموزشی یا پاسخ دادن به سوالات در خصوص آنها، استفاده از ابزارهای خودسنجی توسط دانش‌آموزان و گزارش آن به معلم، ارزشیابی توسط همتایان، استفاده از همکاری والدین بر نظارت بر فرآیند یاددهی ـ یادگیری دانش‌آموزان و ارائه گزارش یادگیری دانش‌آموز به معلم از طریق تولید ویدئو و تصویر و ...

تبصره 2- درصورتی که به تشخیص معلم و تأیید مدیر مدرسه، امکان ارزشیابی پایانی به صورت آنلاین (برخط) فراهم نباشد، معلم می‌تواند از ارزشیابی تکوینی (مستمر) نوبت اول، برای تعیین نمره پایانی دانش‌آموزان استفاده نماید.

2- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ـ تربیتی نیم‌سال اول دروس حضوری و غیرحضوری غیرنهایی داوطلبان آزاد و دانش‌آموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران، بر اساس تبصره ذیل بند 9 مصوب جلسه 977 تاریخ 1399.5.13 شورای  عالی آموزش و پرورش و مجوز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر (نامه شماره 14023/304 د تاریخ 99.9.6 وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی)، مطابق آئین‌‌ها و ضوابط مربوط، در تمام شرایط با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری انجام می‌شود.

تبصره ـ طراحی سؤالات هماهنگی داوطلبان آزاد پایه نهم به صورت استانی (ماده 6 مصوب شانزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ 1397.7.4) و داوطلبان آزاد پایه ششم به صورت هماهنگ منطقهای (مصوب جلسه 859 شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ 1391.1.22) انجام می‌شود.

3- دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی که از سال‌های قبل فارغ‌التحصیل نشده‌اند، می‌توانند پس از تطبیق دروس، در امتحانات نهایی حضوری دروس معادل پایه دوازدهم شرکت نمایند (بند 2 مصوب هجدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی تاریخ 1397.11.17)، بدیهی است اطلاعات و نمرات دروس داخلی دوره پیش‌دانشگاهی که در پایه دوازدهم به صورت نهایی برگزار می‌شود، از طریق سامانه مربوط به فاینال ارسال خواهد شد.

4- ارزشیابی دروس شایستگی‌های فنی شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و استانداردهای مهارت شاخه کاردانش و دروس کارآموزی و کارورزی، بر اساس بند 10 مصوب جلسه 977 تاریخ 1399.5.13 شورای عالی آموزش و پرورش به صورت تراکمی و حضوری با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود.

5- نحوه ارزشیابی از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، در دروس غیر نهایی از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش فارس، تا آغاز امتحانات، چند روز مانده است و باید دید آیا این بخشنامه اجرا می‌شود و آموزش و پرورش چه اقدامی را در پیش خواهد گرفت؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول