اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

جزئیات طرح برگزیده سال در جشنواره شهید مدرس مجلس/ قانون چک از ماه آینده اجرا می‌شود

جشنواره شهید مدرس برای اولین بار برگزار شد ‌و از ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون برای طرح مدیریت جامع شهری و روستایی به عنوان طرح برتر تقدیر شد.

جزئیات طرح برگزیده سال در جشنواره شهید مدرس مجلس/ قانون چک از ماه آینده اجرا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امسال برای نخستین بار در هفته بزرگداشت مجلس که مصادف با ایام شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس بود، جشنواره شهید مدرس در ابعاد گسترده برگزار و سه روز پیش طرح‌های برتر اعلام و مورد تقدیر واقع شدند.


نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون گفت: در این دوره که این جشنواره برای اولین بار برگزار شد، من و یک نماینده دیگر به عنوان طراح‌های برتر شناخته شدیم، طرح من در زمینه طرح مدیریت جامع شهری و روستایی است که به همراه یک هیأت صد نفره برای آن ۶ سال وقت گذاشتیم و ۵ هزار صفحه اسناد پیوست و مطالعاتی دارد.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، در این خصوص اظهار داشت: برای اولین بار جشنواره‌ای به نام جشنواره مدرس برگزار شده که هیأت داوری بررسی می‌کند و از نمایندگانی که بهترین طرح‌ها را ارائه کردند و طرحشان ابعاد تأثیرگذار زیادی دارد و از نظر سعی و تلاش، نثر، ابعاد، تحقیق و پژوهش، و ... بهترین طرح را داشتند تقدیر به عمل می‌آید.

در این جشنواره از غلامرضا منتظری نماینده گرگان و آق قلا و نائب رئیس کمیسیون فرهنگی برای طرح مدل مفهومی نظارت و کارآمدی مجلس شورای اسلامی و ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد و تیران و کرون و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها برای طرح مدیریت جامع شهری و روستایی و تقویت پارلمان محلی تقدیر شد.

وی با بیان اینکه موضوع آن هم اصلاح بنیادین نظام اداری است، افزود: امروزه بروکراسی کشور بسیار پرهزینه است و مردم از آن ناراضی هستند و تمامی اختیارات متمرکز است بنابراین در این طرح ۱۸ کشور دنیا را مطالعه کردیم و می‌خواهیم کشور را به لحاظ اداری دچار تحول کنیم، قصد داریم نظام اداری را اصلاح کنیم تا کشور را از این تمرکزگرایی که همه تصمیم‌ها در پایتخت اتخاذ می‌شود، به تمرکز زدایی برسانیم و این بسیار موضوع مهمی است.

واگذاری اختیارات به شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها

ابوترابی عنوان کرد: واگذاری بسیاری از اختیارات به شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها و تصمیماتی که شوراها می‌توانند بگیرند از ابعاد این طرح است‌.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون گفت: از سوی دیگر مردم نیز می‌توانند نقش‌آفرینی کنند مثلا به شوراها اعتراض می‌کنند و یا می‌توانند در شوراهای شهر و روستا نطق داشته باشند.

وی تصریح کرد: مردم می‌توانند به مصوبات شوراها اعتراض کنند و اگر این اعتراض به یک حد نصاب مثلاً یک سوم از رای دهندگان رسید، مکلف هستند که آن را به صورت غیرحضوری از طریق پیام‌رسان‌ها به حضور تمام مردم آن شهر یا روستا برسانند.

شفافیت حداکثری با اجرای طرح مدیریت جامع شهری و روستایی

ابوترابی اظهار داشت: بر اساس این طرح باید تمام حقوق، دستمزد، مصوبات و... در سامانه در دید مردم قرار بگیرد تا شفافیت حداکثری رخ دهد، کلیات این طرح در کمیسیون شوراها رأی آورده است و به زودی وارد جزئیات آن می‌شویم.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون افزود: در دوره‌های گذشته چهار طرح بسیار مهم داشتیم که سه مورد از آن‌ها تبدیل به قانون شد و امروز در حال اجرا است.

قانون چک از ماه آینده اجرایی می‌شود

وی ادامه داد: برای مثال قانون چک که یک تحول بزرگ برای همگان و به ویژه در رفتار مردم است زیرا از این به بعد خود مردم رتبه‌بندی شده و بر اساس پرداخت مالیات و جریمه راهنمایی و رانندگی، پرداخت به موقع اقساط وام و ... به هر شخص یک رتبه داده می‌شود لذا رفتار اجتماعی افراد نیز در رتبه و مسائل مربوط به چک آن‌ها موثر است.

ابوترابی تصریح کرد: قانون چک باید طبق قانون از بیست و دوم اجرا می‌شد اما به دلیل اینکه قوه قضاییه و بانک ها و سامانه‌های الکترونیک نتوانستند به یکدیگر متصل شوند، تا یک ماه به تأخیر افتاد و از ماه آینده اجرا خواهد شد.

نماینده نجف‌آباد و تیران و کرون گفت: مورد بعد طرح جرم سیاسی بود که از مشروطه به بعد نتوانسته بودند برای آن تصمیمی بگیرند و جرم سیاسی را تعریف کنند، طرح قانون جرم سیاسی از من بود که به قانون تبدیل شد و به دو پرونده متهم به جرم سیاسی هم با قانون جدید رسیدگی شد.

قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) هزینه انتقال پایتخت سیاسی اداری را عهده‌دار شد

وی عنوان کرد: طرح بعدی انتقال پایتخت سیاسی اداری بود که به قانون تبدیل شد، قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) به صورت کتبی نامه‌ای به رئیس جمهور نوشت که ما بدون هیچ دریافت هزینه‌ای طراحی و ساخت و مطالعه طرح انتقال پایتخت اداری سیاسی را انجام می دهیم، رئیس جمهور هم دستور پیگیری این طرح را به وزیر راه و شهرسازی داد و امروز منتظر هستیم که جلسات تشکیل شود.

ابوترابی خاطرنشان کرد: اما جشنواره شهید مدرس در همین دوره مجلس برای اولین بار برگزار شد که ابتکار آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم بود و طرح من نیز به عنوان یکی از ۲ طرح برتر سال شناخته شد.

نماینده نجف‌آباد و تیران و کرون بیان داشت: طرح ممنوعیت به کارگیری شاغلین یا بازنشستگان در امورات عمومی مانند وکالت، نظام مهندسی، نظام پزشکی، دفترخانه های اسناد رسمی، دفاتر خدمات قضایی، دفاتر پیشخوان دولت و ... نیز از طرح‌های مهم دیگر من بود که اگر اجرایی شود طبق پیش‌بینی‌ها، ۲۰۰ هزار نخبه که امروز بیکار هستند را می‌توان به کار گرفت که منتظر هستیم در کمیسیون و صحن بررسی شود.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول