اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

توصیه‌های شب یلدایی یک پزشک/ یلدای امسال به «دور از همی»

در عهدی هستیم که نعمتی به نام اینترنت است، به این ارتباط بسنده کنید تا شادمان آخرین یلدای قرن 14 شمسی را بگذرانیم و نوروز را فیروز در آغوش بگیریم.

توصیه‌های شب یلدایی یک پزشک/ یلدای امسال به «دور از همی»

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شب یلدا نزدیک است، ایرانی‌ها در طولانی‌ترین شب سال در خانه بزرگ‌تر‌ها جمع می‌شوند و حافظ می‌خوانند، افراد مسن خانواده نیز قصه‌های قدیمی تعریف می‌کنند اما شب یلدای امسال خوردن هندوانه، آجیل و انار آن با سال‌های قبل تفاوت دارد، زیرا در این دورهمی‌های خانوادگی، کرونا نیز بدون دعوت و سرزده می‌آید و ممکن است این مهمان ناخوانده، جشن طولانی‌ترین شب سال را تبدیل به عزایی طولانی کند.

شب یلدا نزدیک شده است و همراهش هراس از موج احتمالی بعدی به تن نظام بهداشت و درمان افتاده است، درست در روزهایی که موج از دست دادن‌ها و مرگ‌ و میر تنها کمی آرام‌تر شده، طولانی‌ترین شب سال شاید بلندترین موج شیوع را در میان خانواده‌ها ایجاد کند.

احتمال برگشت وضعیت استان اصفهان به شرایط قبلی بسیار بالا است

در روزهای اخیر وضعیت کنترل بیماری در اصفهان رو به بهبود گذاشته است؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید که اوضاع استان با مراقبت و همراهی بیشتر مردم و رعایت محدودیت‌های وضع‌شده نسبت به اول آذر بهتر شده است، با این حال طاهره چنگیز هشدار داد: «این روند کاهشی نشان‌دهنده این است که بیماری با همکاری مردم و رعایت محدودیت‌ها تحت کنترل در آمده، اما هشدار داد که این شرایط کاملاً شکننده است و اگر مسأله را تمام شده فرض کنیم و فکر کنیم دیگر خطری ما را تهدید نمی‌کند، احتمال برگشت به شرایط قبلی بسیار بالا است.»

او ماجرای ما و ویروس را به مسابقه طناب‌کشی توصیف کرد؛ مسابقه‌ای که هنوز در جریان است و دست‌ها هنوز باید با قدرت طناب‌ را بکشند: «در حال حاضر بیشتر ابتلاها از جمع‌های خانوادگی است و باید بدانیم که تلاش چند هفته‌ای ما برای کنترل بیماری ممکن است در شب یلدا و جمع‌های خانوادگی با شیوع مجدد بیماری نقش بر آب شود؛ پس از مردم می‌خواهیم همچنان به همکاری خود در مهار ویروس کمک کنند و با پرهیز از حضور در جمع‌های خانوادگی این زمینه را فراهم آورند؛ ما و ویروس همچون مسابقه طناب‌کشی باهم درگیر هستیم و هر زمان فکر کنیم، ویروس را شکست داده‌ایم و رعایت نکنیم، موجبات غلبه ویروس را مجدد فراهم می‌آوریم.» او از اهالی اصفهان خواست که تا حد امکان از جمع‌های خانوادگی غیرضروری خودداری کنند.

کوچک‌ترین بی‌توجهی می‌تواند به بهای از دست دادن جان تمام شود

با وجود همه محدودیت‌های اعمال شده، هنوز روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از هموطنان‌مان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند، هنوز هم بسیاری از شهر‌ها وضعیت قرمز دارند و طبق گفته مسؤولان وزارت بهداشت «هر چند روند بستری مبتلایان به کرونا با اجرای محدودیت‌های هوشمند در کشور، اندکی کاهش یافته، اما هنوز شرایط در بسیاری از شهر‌ها و استان‌های کشور شکننده و آسیب‌پذیر است و کوچک‌ترین بی‌توجهی می‌تواند به بهای از دست دادن جان تمام شود».

یلدای امسال می‌تواند یلدای ویژه‌ای باشد

حسین کرمانپور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا با بیان اینکه یلدا در دوران غمبار حضور همه‌گیری کرونا و درست قبل از نزدیک شدن به عید نوروز تنها بهانه شادی و شاد بودن مردم ایران است، می‌گوید: شبی که بزرگان تکریم می‌شوند و کوچکترها با چشمانی تیز عیارسنج این ارتباطات‌اند تا آینده را به همین منوال بسازند و حیات سنت‌های زیبایی چون یلدا را تضمین کنند، باید از دورهمی‌ها پرهیز کرد.

وی ادامه داد: یلدای امسال می‌تواند یلدای ویژه‌ای باشد به دلیل اینکه حالمان آنقدر خوب نیست و احساس می‌کنیم به یک منبع سازنده حال، واقعاً نیاز داریم، این اوج نیاز را سال قبل اصلاً نداشتیم.

کرمانپور با بیان اینکه خیلی‌ها را باید می‌داشتیم که الآن نداریم و جایشان آنقدر خالی است که ممکن است گونه‌های یلدایی ما را خیس کند، گفت: پاییزهای خشک جایش را به پاییزی پرطراوت و بارانی داده که برکات الهی را به حد قابل قبول رسانده است، یادمان نرود چند سال پاییز البرز و زاگرس با باران دایمی پاییز غریبه بودند.

مدیر اورژانس بیمارستان سینا از یلدای امسال که یک میهمان ناخوانده بنام کرونا دارد می‌گوید که «دورهمی» را به « دور از همی» مبدل ساخته است و شاید این فرصتی باشد که بدانیم سنت شب یلدا چقدر مملو از انرژی بوده و ما چون ماهی اندر آب قدر آب ندانسته‌ایم.

یلدای ۹۹ آخرین یلدای قرن ۱۴ شمسی

وی با بیان اینکه یلدای امسال یلدای ۱۳۹۹ است، آخرین یلدای قرن ۱۴ شمسی، خیلی تحریک برانگیز است که از دستش ندهیم، ادامه داد: می‌بینید که شب چله امسال چقدر عزیز است، من به عنوان یک پزشک هرگز به خود اجازه نمی‌دهم این تنها مناسبتی که بعد از مدت‌ها می‌تواند کمی زنگار از دل‌ها بستاند و شادمان کند را برایتان محدود و از درک آن محروم‌تان کنم؛ اما به عنوان فرزند شما، برادر شما و شاید پدر، احساس می‌کنم همه ما در ماراتن کرونا کم‌کم داریم به روبان پایانی این دو جانسوز نزدیک می‌شویم، تپه‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم و گاهی ساعت‌ها در جاده‌ای در دل دشت دویده‌ایم و انگار که تنها یک تپه بیشتر نمانده تا برسیم به پایان خطی که اوج شادی و نشاط است.

کرمانپور می‌گوید خیلی‌ها بین راه ماندند، نفس کم آوردند و از مسیر خارج شدند که فقط نامشان در لیست مسابقه‌دهندگان است، اما اکثریت ما دوام آوردیم و تا اینجای کار اگر گرفتار کرونا هم شده باشیم اما جان سالم به در برده و امیدواریم بمانیم و با هم بمانیم.

چگونه آخرین یلدای قرن را با شادی هر چه تمام‌تر طی کنیم

مدیر اورژانس بیمارستان سینا به مردم توصیه می‌کند برای اینکه این آخرین یلدای قرن را با شادی هر چه تمام‌تر طی کنیم باید چند نکته را توجه کنیم: نخست اینکه آن‌ها که تاکنون مراقبت کرده، خودنگهدار بوده و به قول امروزی‌ها همه پروتکل‌ها را حفظ کرده‌اند بیش از دیگران در خطرند، نه از نظر مواجهه با ویروس، بلکه از جهت تحریک شدن به شکستن عهد ماندن و بودن، عهد ماندن در خانه، عهد حفظ همه چیز، این دسته افراد به شدت مورد تحریک اطرافیان هستند و من تمنا می‌کنم این قافله موفق باز هم معهود و صبور بمانند.

وی ادامه می‌دهد که هوا سرد است، دیگر کمتر می‌شود پنجره‌ها را گشود و با خیال راحت نشست و تنفس کرد، اما در آستانه ورود به زمستان، اگر به هر دلیل شب چله تحمل نکردید و به جای یک خانواده، بزرگی را دوره کردید، برای آنکه سایه‌اش کوتاه نشود و سال‌ها حضورش را همچنان داشته باشید، بهتر است استثنائاً پنجره را گشوده، تهویه و جریان هوا را تضمین، فاصله‌ها را رعایت و مبادا تعارف به خوردن چیزی کنید که دست به دست شده باشد.

کرمانپور با بیان اینکه خدا را شکر در عهدی هستیم که نعمتی به نام اینترنت است و اگر بتوان به جرأت جایی را نام برد که از این نعمت به نیکی می‌توان بهره برد همانا ارتباط با همدیگر به صورت تصویری است، گفت: خدا را و خدا را اگر می‌توانید به این ارتباط بسنده کنید تا شادمان یلدا را بگذرانیم و نوروز را فیروز در آغوش بگیریم.

یلدای ۹۹ خود را با نگاه به فراسوی حیات متفاوت برگزار کنید

مدیر اورژانس بیمارستان سینا با بیان اینکه تا ریزغولک کرونا در کشور است، می‌توانیم با کمی تغییر، هم خود را و هم مهرورزی به بستگان، نزدیکان و بزرگانمان را توانمند سازیم، ادامه داد: شب یلدا پیامک بزنید، شعر بنویسید و یلدای ۹۹ خود را با نگاه به فراسوی حیات متفاوت برگزار کنید.

وی با بیان اینکه آغوش زندگی و مرگ هر دو به سوی ما گشوده ‌است و این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم، گفت: آن‌ها که تا امروز مقاومت کرده‌اند، یعنی گزینه مقاومت و زندگی را برگزیده‌اند، پس قوی باشید و بایستید تا خدای ناکرده از زندگی نیافتد.

کرمانپور تأکید کرد: شب یلدا همکاران مرا با پیام‌های پرمهرتان گل‌باران کنید و ‌بدانید آن‌ها دو برابر شما نیاز به تجدید روحیه دارند، چند روزی است اوضاع بهتر شده و‌ می‌توان رد لبخند را روی لب‌های کادر درمان دید، در پایداری این تبسم نسیم دایمی باشید.

مدیر اورژانس بیمارستان سینا از دلهره‌ها و نگرانی‌های خود می‌گوید که همه هراسانیم که یلدای امسال قتلگاه بزرگان و اکابر فامیل شود، بسیاری از آن‌ها شدیداً بیمناک‌اند و روی‌شان نمی‌شود که مانع حضور شما شوند و برخی برعکس به خطر بزرگ اشرافی ندارند و‌ مصرند تا شب چله را با هم باشید، زبان بریزید، قربان و جان‌شان شوید و یلدای امسال را «دور از همی» سپری کنید تا «دورهمی» سال‌های بعد مهیا شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ح۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول