اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

برخورد حقوقی و جدی با عاملان تخریب آثار و بافت تاریخی

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی در خصوص عملیات تعریض در گذر حیدر‌ تکیه‌سی، به برخورد حقوقی و جدی با عاملان تخریب آثار و بافت تاریخی تأکید کرد.

برخورد حقوقی و جدی با عاملان تخریب آثار و بافت تاریخی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علیرضا قوچی اظهار داشت: به دنبال انجام عملیات تعریض و مسیرگشایی در  منطقه تاریخی حیدر تکیه‌سی، بررسی‌های مجدد توسط این معاونت انجام شد و پیرو  مکاتبات انجام شده مخالفت صریح اداره‌کل میراث‌فرهنگی در خصوص  مسیرگشایی درگذر تاریخی حیدرتکیه‌سی مابین محله‌ی باغمیشه و سرخاب اعلام شده است.

او با اشاره به تداوم مطالعات طرح تفصیلی  بافت تاریخی تبریز و اجرای مراحل نهایی آن گفت: بافت فرهنگی و تاریخی شهرها مجموعه‌ای یکپارچه است که هرگونه مداخله در آن به‌ویژه مداخله کالبدی ازجمله تخریب بناها، تعریض گذرها، افزایش ارتفاع و افزایش تراکم جمعیتی، وحدت آن را مخدوش کرده و موجب از بین رفتن هویت و شواهد موجود مبنی بر ارزش تاریخی آن می‌شود، لذا در این راستا شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص شاخص‌های لازم جهت بازیابی هویت شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی، مصوبه‌ی محدوده‌ی بافت فرهنگی تاریخی ۱۶۸ شهر را در سال ۹۴ و مصوبه‌ پیرامون اصلاح آن را در سال ۹۶ تصویب کرد.

وی افزود: در این راستا پایگاه جهانی بازار تبریز به‌صورت مستمر و مکتوب بر رعایت  تمامی ضوابط سازمان یونسکو، پایگاه جهانی و بافت تاریخی در اجرای اقدامات عملیاتی در بافت تاریخی تأکید کرده تا از ادامه‌ی تخریب بافت، بروز آسیب‌های کالبدی و فضایی، فرهنگی و از بین رفتن میراث فرهنگی و هویت تاریخی آن منطقه جلوگیری شود.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: حیدرتکیه‌سی، چاپار باشی و نظیرالدوله بخشی از هویت تاریخی محله‌ی سرخاب و باغمیشه هستند؛ معبر حیدرتکیه‌سی واقع در خیابان ثقه‌الاسلام مطابق نقشه‌ی دارالسلطنه طرح تبریز از جمله معابر تاریخی واجد ارزش بوده که در محدوده بافت تاریخی شهر تبریز قرار گرفته است که شواهدی از جداره‌سازی و الگوهای معماری دوران قاجار در آن دیده می‌شود.

قوچی با تأکید به اینکه در راستای حفاظت از آثار و بافت تاریخی با ارزش تبریز به‌صورت جدی با عاملان تخریب و آسیب به آن‌ها برخورد خواهد شد، گفت: این اداره‌کل در تلاش است تا تمام بافت‌ها، آثار و بناهای تاریخی استان و به‌خصوص تبریز را از هرگونه آسیب و گزند دور نگه داریم از این رو در این راستا با هر فردی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به تخریب بافت تاریخی کنند تعارفی نداشته و برخورد جدی و حقوقی خواهیم داشت.

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول