اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

چه خبر از توسعه میامی محروم؟

شهرستان میامی جزو ۳۱ شهرستان کمتر توسعه‌یافته در کشور است که به گفته مسؤولان مقرر شده تا رشد ۱۰ درصدی بودجه این شهرستان محقق شود و به ۱۵۰ پروژه اولویت‌دار آن اعتبار ۱۰۰ درصدی اختصاص یافته است.

چه خبر از توسعه میامی محروم؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، با توجه به اینکه ۳۱ شهرستان کشور ازجمله شهرستان میامی در استان سمنان به عنوان شهرستان‌های کمتر توسعه یافته دارای بودجه و اعتبار مستقیم هستند، باید برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر اقتصادی برای این شهرستان‌ها مدنظر مسؤولان قرار گیرد.

محرومیت‌زدایی و استفاده از ظرفیت‌ها برای توسعه اقتصادی و توانمندسازی افراد بومی و رفع محرومیت از شهرستان میامی همواره موردتوجه باشد و ارتقای امنیت سرمایه‌گذاران و بهره‌گیری از توان بخش خصوصی در این شهرستان‌ از راهبردهای اساسی است که می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در ادامه با هم می‌ببینیم که مسؤولان برای توسعه و رفع محرومیت از شهرستان میامی چه کارهایی را انجام داده‌اند و یا قرار است انجام دهند.

سند توسعه شهرستان میامی تزئینی نیست

استاندار سمنان در این زمینه می‌گوید: سند توسعه شهرستان میامی، تزئینی نیست و دستگاه‌های اجرایی باید در خصوص تحقق اهداف توسعه شهرستان به‌منظور خدمت‌رسانی به مردم این شهرستان تلاش جدی داشته و از روند اقدامات انجام‌شده گزارش دهند.

علیرضا آشناگر ضمن بررسی وضع روند اقدامات ‌انجام‌شده در شهرستان میامی به‌عنوان یکی از شهرستان‌های کمتر توسعه‌یافته با بیان اینکه شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی در قالب سند توسعه شهرستان میامی باید تعیین و مشخص شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی باید در بحث توسعه شهرستان میامی یک نگاه و رویکرد جامع به دور از بخشی نگری داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه تخصیص اعتبار ۱۰۰ درصدی برای شهرستان میامی می‌تواند به‌عنوان یک محرک مؤثر در خصوص تحقق اهداف سند توسعه موردتوجه قرار گیرد، اظهار کرد: نهادهای محرک توسعه و خدماتی مانند بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، ایدرو و ایمیدرو می‌توانند در بحث پیشبرد اهداف معین‌شده برای شهرستان تأثیرگذار باشند.

استاندار سمنان افزود: فرمانداری میامی نیاز است تا ابعاد سند را به همراه اقدامات انجام‌شده و آتی، موردبررسی قرار داده و گزارش جامع و کامل به همراه آسیب‌شناسی را ارائه دهد.

آشناگر ادامه داد: امروز باید تلاش داشته باشیم تا در مسؤولیت فعلی که قرار داریم به بهترین نحو ممکن انجام خدمت کرده و در راستای توسعه و شکوفایی شهرستان، بخش و روستاهای میامی گام برداریم.

وی با بیان اینکه مدیران ما نباید به دنبال مسائل سیاسی بوده و در صورت مشاهده به‌عنوان ترک فعل برخورد جدی صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: مدیران تا آخرین روز دولت باید در خدمت به مردم کوتاهی نکرده و در قامت مسؤول اجرایی، در راستای نقش خود برای تحقق روند اجرایی اقدامات گام بردارند.

رشد ۱۰ درصدی بودجه شهرستان میامی

وی همچنین با تأکید بر اینکه مقرر شد تا رشد ۱۰ درصدی بودجه شهرستان میامی انجام شود، گفت: کاهش بودجه شهرستان بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده، امری غیرقابل‌قبول است و برای تحقق هدف‌گذاری‌های انجام‌شده طی برنامه عملیاتی زمان‌بندی‌شده با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، نیاز است تا اعتبارات شهرستان تقویت شده و در این مسیر پروژه‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در اولویت قرار گیرند.

آشناگر گفت: تقویت پروژه‌های شاخص در شهرستان، تقویت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در حوزه شهرستان و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در مسیر تحقق اهداف سند توسعه میامی موردتوجه قرار گیرد و دستگاه‌های اجرایی نیز اقدام خاص و ویژه در این مسیر در دستور کار قرار دهند.

استاندار سمنان بر توجه به بخش فرهنگ و آموزش، گردشگری، صنایع‌دستی، موقعیت تاریخی و بناهای شاخص و ارزشمند میامی و جذب گردشگر و افزایش ماندگاری مسافر در قالب توجه به اقامتگاه‌های بوم‌گردی تأکید کرد و افزود: تقویت تشکیلات و مساعدت در بحث تقسیمات کشوری در حوزه شهرستان میامی به‌عنوان یکی از شهرستان‌های کمتر توسعه‌یافته در کشور و تسریع در بهره‌برداری از شهرک صنعتی کالپوش از دیگر اقداماتی است که در توسعه شهرستان میامی می‌تواند، مؤثر باشد.

پرداخت تسهیلات به ۱۰ طرح  کشاورزی در میامی

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری سمنان نیز می‌گوید: به‌منظور ضرورت ایجاد تعادل و توسعه بین مناطق و توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته، برنامه‌ای با رویکرد اقتصاد مقاومتی در ۳۱ شهرستان کشور در نظر گرفته شد.

مجتبی بوربور با بیان اینکه شهرستان میامی به‌عنوان یکی از شهرستان‌های کمتر توسعه‌یافته کشور انتخاب شد، افزود: آخرین اقدامات انجام‌شده توسط دستگاه‌های اجرایی در استان سمنان بررسی و نظام‌نامه‌هایی برای عملیاتی شدن اهداف این برنامه در مناطق کمتر توسعه‌یافته تصویب و ابلاغ شد.

وی بیان کرد: در بحث کمک‌های فنی و اعتباری، در بحث تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در بخش‌های کشاورزی و صنعت، ۱۰ طرح به مبلغ ۴۱/۵ میلیارد ریال در بخش کشاورزی و یک طرح به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال در بخش صنعت در شهرستان میامی تسهیلات دریافت کردند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری سمنان گفت: ۲۰ درصد از سهمیه اعتباری استان سمنان در زمینه تسهیلات مشاغل خانگی به میزان یک میلیارد تومان به شهرستان میامی اختصاص یافت که تاکنون ۲۷ طرح به مبلغ ۴۶۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند.

بوربور ادامه داد: در بحث سایر بندهای نظام نامه در خصوص تشکیل صندوق‌های خرد محلی تاکنون ۲۷ نفر مبلغ ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد اشتغال‌زایی اجتماع‌محور دریافت کردند.

وی اضافه کرد:در بحث آموزش و به‌کارگیری تسهیل‌گران بومی نیز یک نفر سرباز امریه در اسفندماه سال ۹۸ به‌کارگیری شد که برای تحقق اهداف طرح به‌کارگیری نیروی بیشتری نیاز است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری سمنان بیان کرد: در بحث تخصیص حداکثری اعتبار به شهرستان منتخب نیز در سال جاری با کاهش مواجه بودیم که نیاز است در این حوزه توجه جدی‌تری صورت گیرد.

بهره‌برداری از ۱۶ خانه ورزش روستایی در میامی

بوربور گفت: تشکیل شورای هماهنگی توسعه شهرستان منتخب، ایجاد دستورالعمل برنامه‌های ویژه شهر، احداث پارک بانوان، نصب المان‌های شهری متناسب با فرهنگ بومی و بازآرایی میادین شهر، افزایش سرانه فضای ورزشی با اولویت مناطق کمتر برخوردار و بهره‌برداری از ۱۶ خانه ورزش روستایی از اقدامات انجام‌شده در راستای تحقق سند توسعه شهرستان میامی است.

وی افزود: در بحث استفاده از ظرفیت اقتصادی همه‌جانبه شهرستان و استان، ایجاد بازارچه صنایع‌دستی ویژه بانوان و همچنین نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی تولیدی بانوان در کاروان‌سرای شاه‌عباسی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری سمنان عنوان کرد: ۶ مجوز بهره‌برداری، ۱۱ مورد موافقت اصولی در حوزه اقامتگاه‌های بومگردی با خط معماری بومی در روستاهای هدف شهرستان میامی انجام‌شده و در حال حاضر نیز هفت مورد واحد اقامتگاه بوم‌گردی در حال احداث و هفت مورد در مرحله صدور مجوز قرار دارد.

بوربور ادامه داد: در حوزه توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی نیز در قالب احداث مزرعه‌های گل محمدی و زعفران، کارگاه‌های عرق‌گیری و گلاب‌گیری و خشک کردن سبزیجات نیز اقدامات خوبی در شهرستان میامی صورت گرفت که تاکنون ۱۸ نفر بالغ‌بر ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کردند.

وی با بیان اینکه در سایر بندهای چندگانه نظام نامه سند توسعه شهرستان میامی نیز اقدامات مؤثر و مطلوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: بحث ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق یکی از بندهای مهم این نظام نامه است که باید بیش از پیش موردتوجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری سمنان بیان کرد: در بحث کاهش جرم و جنایت‌های احتمالی از طریق بسط و گسترش فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی و جلوگیری از حمل و توزیع مواد مخدر و ساماندهی اتباع بیگانه و خروج اتباع غیرمجاز نیز اقدامات در حال انجام است.

بوبور گفت: در بحث تسریع در انجام اعطای تسهیلات ویژه به بهره‌برداران از سوانح طبیعی و تقویت کارگروه رفع موانع تولید و احیاء واحدهای اقتصادی راکد و نیمه فعال نیز اقدامات در شهرستان میامی در حال انجام است.

وی افزود: استفاده حداکثری از ظرفیت جوانان و جذب مشارکت‌ها از طریق پایگاه‌های بسیج و ظرفیت‌های دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی در پیشگیری‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها از سایر برنامه‌ها در حوزه عمل به سند توسعه شهرستان ‌میامی است.

 مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری سمنان خاطرنشان کرد: در بحث مدیریت منابع آب و خاک در شهرستان نیز از دیگر بندهای این نظام نامه است و در همین راستا ۱۳ قنات با اعتباری بالغ‌بر ۱۵ هزار و ۸۶۴ میلیون ریال لایروبی شد.

توسعه میامی؛ نیازمند همت و اعتبار

فرماندار شهرستان میامی نیز با بیان اینکه باید بتوانیم از ظرفیت‌های موجود به‌صورت خاص برای توسعه میامی استفاده کنیم، اظهار کرد: توسعه شهرستان نیاز به نگاه، اعتبار و همت ویژه دارد.

احمد ملایری بیان کرد: میامی با ۴۰ هزار نفر جمعیت و ۸۸ درصد جمعیت روستایی به شغل‌های کشاورزی و دامداری مشغول هستند و ۳۳ درصد از محصولات استان و برخی از محصولات مانند چغندرقند به میزان ۹۵ درصد و فلفل ۱۰۰ درصد، متعلق به میامی است.

وی اضافه کرد: در خصوص مباحث اجرایی طرح، تقریباً تمامی دستگاه‌ها در اجرای این طرح هماهنگی و همکاری مطلوبی داشتند، اما دستگاه‌های اجرایی برای اقدامات ویژه نیاز به اعتبار ویژه دارند.

اختصاص ۱۰۰ درصدی اعتبار به ۱۵۰ پروژه اولویت‌دار میامی  

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان نیز می‌گوید: دو پروژه شاخص در شهرستان میامی تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار داشتند که پروژه ترومای این شهرستان یکی از این موارد است که از محل سفر نخست ریاست جمهوری به استان اعتبار تخصیص داده شد و امروز به‌صورت کامل، میزان هفت میلیارد تومان تخصیص و این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

نادر مالکی گفت: برای پروژه عباس آباد- کاهک نیز اعتباری به میزان ۳۰ تا ۵۰ میلیارد ریال از محل دو مرحله سفر ریاست جمهوری به استان سمنان اختصاص یافت که تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه اعتبار ویژه ساخت و بهره‌برداری از سالن‌های ورزشی در شهرستان میامی نیز به‌صورت ۱۰۰ درصدی تخصیص یافت، افزود: برای ۱۵۰ پروژه اولویت‌داری که برای تحقق سند توسعه شهرستان میامی در نظر گرفته شد، اختصاص ۱۰۰ درصدی اعتبار صورت گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان تصریح کرد: استفاده از ظرفیت پیمانکاران و سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید بیش از پیش در شهرستان موردتوجه قرار گیرد.

مالکی خاطرنشان کرد: پروژه احداث ساختمان جدید فرمانداری میامی نیز از پروژه‌هایی است که جنبه اقتصادی داشته که ۱۰۰ درصد اعتبار موردنیاز تخصیص داده شد.

امیدواریم که با اقدامات انجام‌شده و پیش رو شاهد توسعه بیش از پیش شهرستان میامی و رفع محرومیت از این منطقه پرظرفیت در بخش‌های مختلف باشیم.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول