اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آخرین تحولات در تشکیل دولت لبنان به روایت روزنامه سعودی

یک روزنامه سعودی مدعی شد، رئیس‌جمهور لبنان و جریان متبوع وی از درخواست برای دستیابی به یک سوم تعیین کننده در دولت آینده لبنان دست کشیده‌اند اما برای تسهیل در تشکیل دولت، خواستار وزارتخانه‌های کشور و دادگستری هستند.

آخرین تحولات در تشکیل دولت لبنان به روایت روزنامه سعودی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» به نقل از منابع سیاسی آگاه نوشت، رایزنی‌هایی که با «میشل عون» رئیس‌‌جمهور و «جبران باسیل» وزیر خارجه پیشین لبنان و رئیس حزب «التیار الوطنی الحر» (جریان آزاد ملی) صورت گرفته، باعث شده آنها از درخواست خود برای دستیابی به یک سوم تعیین کننده در دولت جدید در مقابل اختصاص کرسی‌های وزارتخانه‌های کشور و دادگستری به جریان متبوعشان دست بکشند.

این روزنامه افزود، اعضای تیم فرانسوی که از طرف «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور مسؤول تماس و رایزنی با مقامات لبنانی شده‌اند، با عون و باسیل تماس گرفته‌اند و درباره اصرار آنها برای دستیابی به یک سوم تعیین کننده در دولت لبنان صحبت کرده‌اند.

عون و باسیل در پاسخ گفته‌اند، مانعی برای دست کشیدن از این درخواست ندارند اما خواهان وزارتخانه‌های دادگستری و کشور هستند. تیم فرانسوی گفته‌های عون را به «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف انتقال داده اما الحریری با آن مخالفت کرده است.

در ادامه این گزارش به نقل از منابع سیاسی به تحرکات جنبش حزب‌الله در این خصوص پرداخته شده و آمده است، «حسین الخلیل» معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله نیز در کاخ «بعبدا» با عون دیدار داشته، علاوه آنکه جبران باسیل نیز با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله دیدار کرده است.

الشرق الاوسط افزود، عون و باسیل همان پاسخی را به تیم فرانسوی داده‌اند به نصرالله اعلام کرده‌اند و گفته‌اند حاضر به تسهیل تشکیل دولت به شرط دستیابی به وزارتخانه‌های دادگستری و کشور هستند.

دولت «حسان دیاب» در پی انفجار مهیب بندر بیروت استعفا کرد؛ «مصطفی ادیب» که در دهم شهریور مأمور به تشکیل کابینه جدید لبنان شده بود نیز پنجم مهرماه انصراف خود را از این موضوع اعلام کرد و عقب کشید. اکنون «سعد الحریری» مأمور به تشکیل کابینه جدید شده اما پیشرفتی در این روند دیده نمی‌شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول