اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

فوتبال چگونه رکورد پلتفرم های داخلی را جا به جا کرد؟

تماشای فینال لیگ قهرمانان آسیا از طریق پلتفرم های داخلی توانست رکوردهای این پلتفرم ها را در فضای مجازی جابه جا کند. رکوردشکنی که با چند نکته همراه بود.

فوتبال چگونه رکورد پلتفرم های داخلی را جا به جا کرد؟

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، روز شنبه فضای رسانه‌ای کشور تحت‌تاثیر جنبه‌های مختلف بازی پایانی لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و اولسان هیوندای بود و هر رسانه به برجسته‌سازی بخشی از این رویداد پرداخته بود: از ماجرای سنگ‌اندازی کنفدراسیون فوتبال آسیا در فروش حق پخش این بازی مهم به سازمان رسمی رسانه‌ای کشور یعنی سازمان صداوسیما تا حضور عادل فردوسی‌پور به عنوان گزارش‌گر ویژه در صفحه‌ اینستاگرام این کنفدراسیون و تبلیغ وزیر دولت برای رجوع کاربران به یک پلتفرم خارجی از نکات قابل تأمل این روز بود؛ اما در میان این کشمکش‌های رسانه‌ای یک موضوع بسیار مهم مغفول ماند؛ موضوعی که اتفاقا از نظرگاه حرفه‌ای، اهمیت ویژه‌ای دارد.

برخی از تحلیلگران معتقدند سازمان صداوسیما تا چندی پس از ورود سامانه‌های صوت و تصویر اینترنتی به فضای رسانه‌ای کشور مانند برخی دیگر از نهادهای کشور، نگاهی تهدیدمحور به این سامانه‌ها داشت و اطمینان کافی و لازم برای تسهیل عرصه ورود آنها فراهم نمی کرد؛ البته باید توجه داشت که ورود این سامانه ها، بدون نظارت های کافی و تقریبا بدون هر گونه ضابطه به عرصه رسانه ای کشور منجر به این حساسیت ها شده بود.

تاسیس «سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» ساترا و قرار گرفتن این سازمان رسانه‌ای ذیل ساختار صداوسیما، برخی نگرانی‌ها بابت گسترش محدودیت‌ها و دخالت‌های گوناگون در امور رسانه‌های صوت و تصویر اینترنتی را بیشتر کرد؛ حالا صداوسیما وظیفه‌ «تنظیم‌گری» این پلتفرم ها را که به نوعی رقیبش محسوب می شدند را به دوش خود می‌دید و ابزاری هم داشت که می‌توانست با توسل به آن، به صورت قانونی رقبای خود را از صحنه‌ رقابت خارج کند.

اما این نگرانی‌ها به مرور زمان و با مشاهده‌ رویکرد تنظیم گرانه ساترا که مبتنی بر مکمل بودن رسانه های صوت و تصویر فراگیر بود، رفته‌رفته جای خود را به تمایل برای همکاری داد. ساترا به گواهی اقدامات مختلف، تلاش کرد رویکردی جدید را نسبت به این رسانه‌های فراگیر جا بیندازد و با درک اقتضائات حرفه‌ای رسانه‌ای، نگاهی «فرصت‌محور» را نسبت به رسانه های صوت و تصویر فراگیر را در سازمان تسری دهد. صحبت‌های محمدجواد شکوری‌مقدم موسس و مدیر آپارات و فیلیمو در خصوص همکاری‌های ساترا با این رسانه‌ها، تلاش برای رفع مشکل انتشار سریال «قورباغه» از طریق رایزنی با نهادهای قضائی و هماهنگی با معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری برای اعطای تسهیلات «شرکت‌های خلاق» به رسانه‌های صوت و تصویر داخلی شواهدی برای اثبات این هستند که ساترا نگاهی متفاوت از نگاه از پیش فرض شده به این «همکاران رسانه‌ای» دارد.

حالا و در نتیجه تثبیت این نگاه جدید نسبت به رسانه‌های فراگیر اینترنتی، حق پخش بازی مهم‌ترین بازی قاره‌ آسیا یعنی دیدار نهایی لیگ باشگاه‌های این قاره، از سوی سازمان صداوسیما به صورت رایگان در اختیار رسانه‌های صوت و تصویر اینترنتی داخلی قرار گرفت تا آن‌ها هم در کنار سیمای جمهوری اسلامی، بتوانند از طریق پخش این بازی، به مخاطبانشان خدمات ارائه دهند. این اعطای رایگان حق پخش، البته پیش تر و در بازی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا نیز صورت گرفته بود؛ اما این بار، با توجه به حساسیت بالای بازی پایانی نتیجه‌ای موفق‌تر داشت و رسانه‌های مختلف مثل آنتن، آپارات، لنز و... توانستند با استفاده از این تسهیلات ارائه‌شده توسط سازمان، رکورد مخاطبان زنده‌ی خود را جابه‌جا کنند.

اگرچه انتظار می رفت این نگاه مثبت به رسانه های داخلی نیز توسط وزارت ارتباطات به عنوان متولی موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور نیز دنبال شود ولی موضع گیری های اخیر خصوصا پیش از دیدار روز شنبه در فینال آسیا، ناامید کننده و نشان از غلبه رویکرد سیاسی کاری به جای خدمتگزاری در صنعت صوت و تصویر کشور بود.

حرکت سازمان صداوسیما در بروز رسانی سیاست های خود و درک اقتضائات رسانه‌های جدید اینترنتی و ارائه‌ این دست امکانات به آن‌ها را باید حرکتی مثبت و پیشرو قلمداد کرد؛ حرکتی در راستای حمایت از رسانه‌های بومی داخلی، در جهانی که سپهر رسانه‌ای بسیاری از کشورهایش، توسط غول‌های رسانه‌ای آمریکایی اشغال شده و رسانه‌های بومی سهم چندانی از آن ندارند. امید است این نگاه از سوی سایر بازیگران این عرصه نیز نه تنها در شعار بلکه در عمل خود را نشان دهد و شاهد تقویت هر چه بیشتر عملکرد این رسانه ها به کاربران فضای مجازی باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول