اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  بازی

بازی هایی برای تبلیغات مذهبی و فرهنگی /توجه ویژه به تجاری سازی بازی های جدی

معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: در رویداد جایزه بازی­ های جدی طی این سال­ ها ما شاهد ارسال بازی‌های جدی در موضوعات مختلفی اعم از آموزش روزه و نماز، گردشگری، بازی‌های حوزه سالمندی و توانمندی توان‌یابان هستیم.

بازی هایی برای تبلیغات مذهبی و فرهنگی /توجه ویژه به تجاری سازی بازی های جدی

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، نشست خبری چهارمین دوره جایزه بازی‌های جدی امروز به‌ صورت مجازی با حضور حامد نصیری، معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دبیر این رویداد برگزار شد.

نصیری در ابتدای این نشست با معرفی ماهیت و کارکرد بازی‌های جدی در صنعت بازی‌های دیجیتال گفت: بازی‌های جدی یا هدفمند (Serious Games)، بخشی کلیدی از بازی‌های دیجیتال هستند که ما را در آموزش، بهداشت، درمان، تبلیغات مذهبی و سیاسی و سایر اهداف جدی یاری می‌کنند. به عبارتی اصطلاح بازی‌های جدی راهی برای معرفی گونه‌ای از بازی‌های دیجیتال با رویکردی فراتر از سرگرمی است.

وی با اشاره به تلاش‌های معاونت پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در توسعه هسته‌های پژوهشی مورد نیاز صنعت بازی کشور، گفت: در رویداد جایزه بازی­ های جدی طی این سال­ ها ما شاهد ارسال بازی‌های جدی در موضوعات مختلفی اعم از آموزش روزه و نماز، گردشگری، بازی‌های حوزه سالمندی و توانمندی توان‌یابان هستیم، ضمن اینکه تولید بازی‌های جدی صرفاً محدود به تهران نیست و در حال حاضر در شهرهای دیگری چون اصفهان، تبریز، اهواز، مشهد و... تیم‌هایی داریم که مشغول ساخت بازی جدی هستند.

معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین با تأکید بر کیفیت خوب بازی‌های جدی ساخته شده در رویداد جایزه بازی‌های جدی به عنوان شاهد مثال از بازی «کیپ استپ» ساخته دانشجویان و فارغ‌التحصیلان با استعداد دانشکده چند رسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز نام برد که جزء منتخبان جایزه بازی‌های جدی سال گذشته بود و به تازگی مقام نخست بخش آکادمیک جشنواره گالا در فرانسه که جزء سه جشنواره برتر دنیا در حوزه بازی‌های جدی است را به دست آورده است.

نصیری همچنین تصریح کرد: رویداد جامع جایزه بازی‌های جدی، در چهارمین دوره خود تلاش می‌کند تا با برگزاری این رویداد در سه بخش جشنواره بازی جدی سال ۱۳۹۹، هکاتون بازی‌های جدی ۱۳۹۹ و سمپوزیوم بازی‌های جدی ۱۳۹۹، زیرساخت‌های علمی و صنعتی را برای توسعه بیش‌ازپیش بازی‌های جدی در کشور فراهم کند و به تقویت حلقه‌های توسعه از تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی تا تجاری‌سازی محصولات موجود در صنعت بپردازد.

وی گفت: چهارمین دوره جایزه بازی‌های جدی به صورت آنلاین و از روز چهارشنبه 3 دی‌ماه در بخش سمپوزیوم بازی‌های جدی با ارائه سخنرانی اساتید معتبر بین‌المللی، ارائه مقالات شفاهی، گفتگو با آزمایشگاه‌های برتر حوزه ساخت بازی جدی آغاز می شود.

دبیر سمپوزیوم بازی‌های جدی سال ۹۹ ادامه داد: سمپوزیوم جشنواره دیگر بخش این رویداد است که کنفرانسی علمی برای نشان دادن نتایج تحقیقات پژوهشگران و اساتید در مورد مطالعه موردی بازی‌های تولید شده است و پیرامون این مسائل که مکانیزم‌ها چه باید باشد که این بازی‌ها اثرگذاری داشته باشد، به بحث و بررسی می‌پردازند.

وی گفت: تلاش می‌کنیم نتایج این تحقیقات را در اختیار عموم قرار دهیم. در این سال‌ها وقتی با اساتید خارجی درباره رویداد بازی‌های جدی صحبت می‌کردیم، باور نمی‌کردند در ایران چنین آثاری تولید و این رویداد برگزار می‌شود، اما به واسطه مقالات پژوهشگران و سمپوزیوم با این رویداد آشنا شده‌اند.

نصیری با بیان اینکه تاکنون نزدیک به 46 طرح در موضوع کرونا و سبک زندگی کرونایی به دست ما رسیده است، افزود: امسال 75 اثر و بازی به دبیرخانه رسیده که از این میان، تعداد 6 بازی کاندید بهترین بازی جدی سال شده و به مرحله فینال راه پیدا کرده‌اند.

نصیری تأکید کرد: طبق برنامه اعلام شده از سوی دبیرخانه این رویداد، در روز پنج شنبه 4 دی‌ماه نیز شاهد برگزاری فینال جشنواره بازی جدی سال خواهیم بود و فینالیست‌های این بخش به ارائه بازی‌ خود در مقابل داوران می‌پردازند و در نهایت بازی جدی سال انتخاب می‌شود.

وی در پایان گفت: در ادامه آیین اختتامیه چهارمین دوره این رویداد و معرفی برندگان و اهداء جوایز در بخش‌های مختلف برگزارخواهد شد، در این دوره از رویداد 18 نهاد مختلف به صورت مادی و معنوی حامی رویداد هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول