اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اتهام‌زنی مقام اماراتی به دوحه؛ نارضایتی ابوظبی از رسانه‌های قطری

هم‌زمان با تلاش‌های کویت برای حل بحران روابط چهارکشور عربی با قطر، وزیر مشاور دولت امارات با اتهام‌زنی به قطر گفت که رسانه‌های این کشور قصد تضعیف توافق آشتی را دارند.

اتهام‌زنی مقام اماراتی به دوحه؛ نارضایتی ابوظبی از رسانه‌های قطری

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجه، در حساب توئیتریش رسانه‌های قطری را به تلاش برای تضعیف توافق آشتی (کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس) متهم کرد.

قرقاش در این خصوص نوشت: «در فضای سیاسی و اجتماعی خلیج [فارس] به پایان دادن به بحران قطر چشم دوخته شده و [در این فضا، افراد] در پی بهترین ابزار برای تضمین پایبندی دوحه به توافقی هستند که برای منطقه خیر و خوبی به همراه داشته باشد».

این مقام اماراتی ادامه داد: «اما رسانه‌های قطری به نظر می‌رسد که قصد تضعیف هر گونه توافق را دارند. پدیده عجیبی است و به سختی تفسیر می‌شود».

این اظهارات در حالی است که یکی از شروط سیزده‌گانه کشورهای محاصره‌کننده قطر، پیش از تحولات صورت گرفته در ارتباط با این بحران، تعطیلی شبکه قطری «الجزیره» بوده است.

عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر که از آنان به اسم کشورهای محاصره کننده قطر نام برده می‌شود، سال ۲۰۱۷ دوحه را به حمایت از تروریسم متهم کردند و برای عادی شدن روابط، خواستار قطع رابطه با ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شدند هر چند که این کشورها در مناسبات رسمی این شروط را انکار کردند.

علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته برای حل بحران با دوحه و برخلاف شرط اخراج نظامیان ترکیه از خاک قطر،  وبگاه خبری «الخلیج الجدید» نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که امیر قطر بر ابقای پایگاه نظامی ترکیه در خاک این کشور پافشاری دارد (جزئیات بیشتر).

تحولات صورت گرفته در ارتباط با بحران قطر پس از آن بود که «احمد الناصر المحمد الصباح» وزیر امور خارجه کویت،‌ اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد تلاش‌های صورت گرفته برای حل و فصل این بحران «ثمربخش»‌ بوده است.

پس از این اعلام، وزرای خارجه قطر و عربستان سعودی از تلاش کشور کویت برای حل و فصل بحران استقبال و تشکر کردند اما هنوز میان چهار کشور برای عادی‌کردن روابط با قطر دچار اختلاف نظر هستند. 

چهار کشور عربی، عربستان سعودی، مصر، امارات، بحرین، از خرداد سال ۱۳۹۶ به بهانه حمایت قطر از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کرده و تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی این کشور بسته‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول