اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

امر به معروف وجه تمایز امت اسلامی از سایر امت‌ها است

امام جمعه ساوه امر به معروف و نهی از منکر را از باب احساس مسئولیت اجتماعی دانست و گفت: یکی از وجوه مهم که علت تمایز امت اسلامی از سایر امت هاست همین مسئله امر به معروف و نهی از منکر است.

امر به معروف وجه تمایز امت اسلامی از سایر امت‌ها است

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی صبح امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی ساوه که با موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی برگزار شد،گفت: مسئولیت پذیری اجتماعی به معنای دغدغه‌مندی نسبت به مسائل و معضلات اجتماعی و احیای تعهد به موضوعات جامعه است و از فاکتورهای توسعه کشورهای پیشرفته است.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید در هر جا که احساس نابسامانی کردند احساس مسئولیت اجتماعی کنند، تصریح کرد: یکی از مشکلاتمان این است که از موضوعات به راحتی عبور می‌کنیم و به آن بی‌توجه هستیم و با گذشتن از کنار تخلفات فقط انتظار رسیدگی توسط مسئولین را داریم.

امام جمعه ساوه امر به معروف و نهی از منکر را از باب احساس مسئولیت اجتماعی دانست و افزود : یکی از وجوه مهم که علت تمایز امت اسلامی از سایر امت هاست همین مسئله امر به معروف و نهی از منکر است اما بعضی ها نه تنها در این زمینه کاری انجام نمی‌دهند بلکه آمران معروف و ناهیان منکر را نیز موعظه می‌کنند.

وی افزود: بعنوان مثال در جریان فتنه کسانی که در آن قضیه سکوت کردند نیز همراه با فتنه گران بودند چراکه اگر افراد سکوت نمیکردند آنان به کارشان ادامه نمی‌دادند و یکی از مهم ترین دلایل ادامه پیدا کردن منکرات سکوت ماست.

حجت‌الاسلام حسینی بر لزوم نهادینه کردن و فرهنگ سازی مسئولیت پذیری اجتماعی تاکید کرد و گفت : بعضا سکوت مردم ناشی از فساد فراگیر در جامعه است و یا بر این باوریم که اگر چیزی به نفع ما نیست به آن ورود نکنیم اما باید مسئولیت پذیری اجتماعی را با استفاده از ظرفیت دستگاه های مختلف نهادینه کرده وبه رشد و توسعه جامعه کمک کنیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان تصریح کرد: هم مردم و هم مسئولین خصوصا نهادهای فرهنگی، تبلیغی،ارشادی، روحانیت و همه آحاد مردم باید تلاش کنند تا بار کمبود این مسئله به دوش نهاد های امنیتی و انتظامی قرار نگیرد.

وی همچنین از آموزش و پرورش خواست ایستادگی در مقابل ظلم و فساد را به دانش آموزان فرا دهند تا نسل های آینده شاهد جامعه ای عاری از هرگونه فساد باشد.

اصل مهم در مسئولیت پذیری اجتماعی آموزش و نهادینه کردن این فرهنگ است

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس نیز در این نشست بر لزوم دیده شدن اثرات برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی در جامعه تاکید کرد و گفت: مسئولیت پذیری اجتماعی عناوین مختلفی دارد که در آموزه های دینی ما نیز انفاق و ایثار و ساده زیستی و نهی از منکر نوعی از این مسئولین پذیری هستند. 

حجت الاسلام محمد سبزی افزود: ما نسبت به همه امکاناتی که در اختیار داریم، نسبت به سایر مردم، حیوانات و زمین و هرآنچه از آن بهره میبریم مسئول هستیم و باید در قبال این بهره مندی مسئولیت پذیر نیز باشیم.

وی عدم نظارت صدا و سیما در برخی مسائل را یکی از ضعف ها مسئولیت پذیری دانست و گفت : چرا باید آنقدر منفعل عمل کنیم که یک سلبریتی که ترویج دهنده فرهنگ غرب است و در فضای مجازی آن رفتارها را انجام میدهد در شب یلدا مهمان تلویزیون باشد که فردی در تلویزیون به رقص مردم را دعوت کند. 

نماینده مردم در مجلس تصریح کرد : زمانی که یک دستگاه یا یک بخش وظیفه خود را به درستی انجام ندهد وظیفه ماست که در این زمینه ورود کنیم و تذکر دهیم که در مورد صداوسیما هم در صحن علنی تذکراتی را خواهم داد . 

سبزی مهم ترین اصل در مسئولیت پذیری اجتماعی را آموزش و نهادینه کردن این فرهنگ قلمداد کرد و گفت : در سایه شناخت و آگاهی مسئولیت پذیری ایجاد میشود لذا باید دید در این زمینه چقدر فعالیت داشته ایم و چقدر باید در این خصوص کار کنیم.

وی گریزی به فعالیت شرکت های صنعتی در ساوه نیز زد و گفت: ساوه بعنوان یکی از مهم ترین قطب های صنعت در کشور است اما باید دید سهم شرکت ها و کارخانجات در کمک به فرهنگ شهرستان بعنوان یک مسئولیت اجتماعی چقدر بوده و آیا این سهم به درستی عملیاتی شده است یا خیر.

حجت الاسلام سبزی افزود : برخی از این شرکت ها سالانه بیش از 500 میلیارد مالیات میدهند و البته در کنار کارآفرینی که صورت گرفته باید دید چه میزان در راستای مسئولیت اجتماعی قدم برداشته اند.

وی با تاکید بر اینکه همه چیز الزام آور نیست و نمیتوان اجبار به کار برد افزود : در کشورهای توسعه یافته بسیاری از این نکات مسئولیت پذیری رعایت میشود لذا مانیز باید به شرکت های صنعتی آموزش دهیم که وقتی از اب و خاک و هوا بهره میبرند بخشی از امور خود را به توسعه فرهنگ اختصاص دهند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس ادامه داد: مسئولیت پذیری اجتماعی بانک ها میتواند ارائه تسهیلات قرض الحسنه به مردم باشد یا پزشکان در ماه میتوانند یک روز را به ویزیت رایگان اخصاص دهند لذا این مسئولیت در همه آحاد جامعه قابل انجام است.

سبزی توجیه گری را از دلایل کمرنگ بودن عمل به این امر در جامعه دانست و افزود : وقتی به سمت توجیه کردن برویم جامعه به سمت فساد سوق داده میشود لذا مادامی که تعهدها و وظایف را گوشزد نکنیم و به راحتی از کنار مسائل عبور کنیم ارزش ها جای خود را به ضد ارزش ها خواهند داد . 

به گزارش فارس در ادامه این نشست نیز اعضای جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداخته و در خصوص نهادینه کردن مسئولیت پذیری اجتماعی در جامعه گفتگو کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول