اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

رباط: گفت‌و‌گوها با اسرائیل از سال 2018 و با حمایت شاه مغرب آغاز شد

وزیر خارجه مغرب فاش کرد که گفت‌وگوهای این کشور با رژیم صهیونیستی در لحظه به وجود نیامده و این مذاکرات از سال 2018 آغاز شده است.

رباط: گفت‌و‌گوها با اسرائیل از سال 2018 و با حمایت شاه مغرب آغاز شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب در مصاحبه با شبکه صهیونیستی «آی۲۴» فاش کرد که گفت‌و‌گوی میان رباط و تل‌آویو از سال ۲۰۱۸ آغاز شده و حامی اولیه این گفت‌و‌گوها «محمد ششم» شاه مغرب بوده است.

وزیر خارجه مغرب در این خصوص گفت که حامی اولیه روند عادی‌سازی روابط با «اسرائیل»، محمد ششم شاه این کشور بوده است و آن هم از زمان اولین دیدار در ماه می سال ۲۰۱۸ که شاه به آن اعتقاد داشت.

بوریطه افزود که «شاه این کشور به عملیات [سازش] اعتقاد داشته و با روشی که احساس می‌کرده راحت‌تر است، از ثبات این عملیات اطمینان حاصل کرده است که پس از اقدمات بسیار، نتیجه این عملیات مثبت شده است آن هم پس از دو سال تلاش؛ تلاش‌هایی که به دستور شاه مغرب صورت گرفت و نتیجه آن، انتظارات را برآورده کرد و در عین حال، با رویکردهای محمد ششم مطابقت داشت».

وزیر خارجه مغرب در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا او با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به منظور انجام اقداماتی‌ سری برای امضای توافق سازش در سازمان ملل متحد دیدار داشته است یا خیر، گفت: «از سال ۲۰۱۸، حلقه‌های ارتباطی بسیاری رخ داد آن هم به دستور اعلی حضرت. اعلی‌حضرت  با رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کرد و چند هیأت به آمریکا فرستاد نه فقط برای دیدار با آمریکایی‌ها بلکه [برای دیدار]‌ با اسرائیلی‌ها».

ناصر بوریطه در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره صحرای غربی گفت: «شناسایی آمریکا، یک نقطه عطف است زیرا این اقدام را یک بازیگر محوری سازمان ملل انجام داد. این اقدام به سبب گام‌هایی که در پس این شناسایی رخ داد، تحولی دیپلماتیک است».

بوریطه ادامه داد، این فرایند به خودی خود پایان کار نیست زیرا ما باید بر روی نتیجه نهایی متمرکز شویم و این نتیجه، ابتدا، شناسایی حاکمیت مغرب بر تمام صحرای غربی است و پس از آن، تلاش برای ایجاد یک منطقه خودمختار تحت حاکمیت مغرب.

صحرای غربی منطقه‌ای در جنوب مغرب است که از سال ۱۹۷۴ و به دنبال پایان استعمارگری اسپانیا در این منطقه، تحت حاکمیت مغرب قرار دارد؛ اما جبهه «پولیساریو» به عنوان یک سازمان نظامی سیاسی تحت حمایت الجزائر خواهان استقلال صحرای غربی و سلطه بر این منطقه است.  مغرب خواهان حکومت خودگردان در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت مغرب در این منطقه است؛ اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح بوده و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

وزیر خارجه مغرب در ادامه این مصاحبه در خصوص پایبندی آمریکا به توافق جدید گفت: «فکر می‌کنم، هر آنچه که از صلح حمایت می‌‌کند، باید تشویق کرد. امروز، توافق امضا شده، به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی، تمایل اعلی حضرت به صلح و از سرگیری همکاری میان اسرائیل و مغرب، موضوعی مهم برای صلح، ثبات منطقه هم در مغرب و هم در خاورمیانه است. فکر می‌کنم که دولت جدید آمریکا این شروط را می‌پذیرد. فکر می‌کنم که سؤال این خواهد بود که چگونه آنها می‌توانند این توافق را توسعه دهند. مغرب آماده است با دولت جدید همکاری کند. توافقی که امروز امضا شده است مشخص می‌کند که همه طرف‌ها باید به این توافق احترام بگذارند و برای حمایت و دفاع از آن تلاش کنند».

وزیر خارجه مغرب در بخش پایانی اظهاراتش مدعی شد: «دفاع از آرمان فلسطین با عادی‌سازی روابط با اسرائیل تعارضی ندارد. مغرب در طول تاریخ، خود و نقش خودش را در این مسئله اثبات کرده است. و این اولین بار نیست که مغرب اعلام [برقراری] رابطه می‌کند؛ مغرب همواره از روابط خود با اسرائیل در راستای همکاری و در خدمت به صلح منطقه استفاده کرده است».

مغرب و رژیم صهیونیستی حدود دو هفته پیش با اعلام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا عادی‌سازی روابط خود را اعلام کردند. رئیس جمهور آمریکا در حساب توئیتریش در این خصوص نوشت، مغرب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل اعلام آمادگی کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در توییت دیگری نیز نوشت: «مغرب در سال ۱۷۷۷ ایالات متحده آمریکا را به رسمیت شناخت و بهتر است که ما حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسیم».

پس از اعلام توافق سازش مغرب با رژیم صهیونیستی، پادشاه مغرب برای توجیه خیانت خود به آرمان فلسطین با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفنی گفت‌وگو کرد.

دفتر پادشاهی مغرب در بیانیه ای اعلام کرد: «محمد ششم در تماس تلفنی با محمود عباس بر مواضع ثابت و متعادل مغرب در قبال مسئله فلسطین تاکید کرد و حمایت کشورش از راه حل مبتنی بر تشکیل دو کشور را برای مسئله فلسطین ابراز داشت؛ راه حلی که بر اساس آن اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر با صلح و امنیت زندگی کنند».

مغرب بعد از اردن، مصر، امارات، بحرین و سودان، ششمین کشور عربی است که با رژیم صهیونیستی روابط خود عادی‌سازی می‌کند. امارات، بحرین و سودان طی ماه‌های گذشته با وساطت آمریکا با رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی‌سازی کردند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول