اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

ابتکار یک گروه جهادی در دل کویر| از اجرای طرح «همسفره» و «همسایه» تا درخواست همکاری جهادگران از مسئولان

گروه جهادی امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی پا را از یک گروه جهادی فراتر گذاشته است و اکنون برای رفع مشکلات حاشیه شهر از جمله مشکلات علمی و معیشتی و بیماری کرونا فعالیت می‌کند.

ابتکار یک گروه جهادی در دل کویر| از اجرای طرح «همسفره» و «همسایه» تا درخواست همکاری جهادگران از مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، گروه‌های جهادی گروه‌هایی هستند که با هدف محرومیت‌زدایی تشکیل شده‌اند و برای رفع مشکلات از یک استان، شهر، روستا و افراد دور افتاده از امکانات، دست به کار می‌شوند.

تاکنون فعالیت‌های گروه‌های جهادی را در کارهای عمرانی و سازندگی دیده‌ایم اما گروه جهادی امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی پا در همه زمینه‌ها گذاشته است و اکنون در زمینه‌های علمی، پزشکی، معیشتی و کرونا، رفع مشکلات حاشیه شهر، مطالبه‌گری از مسئولان وعمرانی فعالیت‌های شایسته‌ای انجام می‌دهد.

اجرای طرح موفق «همسفره» و «همسایه» در خراسان‌جنوبی به همت همین بسیجی‌ها رقم خورد و توانست در کشور یک طرح  برجسته مطرح شود

اجرای طرح موفق «همسفره» و «همسایه» در خراسان‌جنوبی به همت همین بسیجی‌ها رقم خورد و توانست در کشور یک طرح  برجسته مطرح شود و این گروه جهادی را به‌عنوان یک گروه برتر معرفی کند.

«سید جواد موسوی‌خواه» دبیرجمعیت امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی که به‌عنوان گروه برتر دانشجویی و اردوهای جهادی معرفی شده است، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در بیرجند، فضای جمعیت امام حسن مجتبی(ع) متشکل از دانشجویان جهادی طیف دانشگاه‌ها است و جمعی را تشکیل دادیم که اساسنامه آن کشوری است.

وی بیان داشت: امام خامنه‌‍ای سال ۱۳۹۵ در بحث آسیب‌های اجتماعی دغدغه‌هایی را مطرح کردند و تصمیم گرفتیم با تشکیل گروه جهادی سعی کنیم تا حدودی این دغدغه‌ها را مرتفع کنیم.

گروه جهادی امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی کار را با ۳۰ دانشجو آغاز و اکنون ۱۰۶ دانشجو عضو این جمعیت هستند

دبیر جمعیت امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی افزود: کار را با ۳۰ دانشجو آغاز کردیم و اکنون ۱۰۶ دانشجو عضو این جمعیت هستند.

موسوی‌خواه ادامه داد: رویکرد ما این بود که فضای تشکیلاتی مانند اردوی جهادی و منحصر به حوزه و یک روستای خاص نباشد بلکه در طول سال فعالیت داشته باشد.

وی گفت: ما سعی کرده‌ایم تخصصی‌تر و به گفته امام خامنه‌ای، مسئله‌محور کار کنیم  که این بیشتر در حوزه اجتماعی و آموزشی است.

دبیر جمعیت امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: چارت سازمانی مانند بسیج برای این تشکل چیده شده و قرار شد نمونه کار بسیجی‌ها در جمعیت امام حسن(ع) نمود داشته باشند.

موسوی‌خواه خاطرنشان کرد: از ابتدایی که کار آغاز شد سعی کردیم به جای کار مقطعی یک حرکت، جریان‌سازی و یک نظام فرهنگ‌سازی داشته باشیم.

بسته غذایی دادن خوب است؛ اینکه توزیع این بسته‌های غذایی سامان‌دهی پیدا کند، نظم داشته باشد و تبدیل به یک فرهنگ شود را در دستور کار قرار دادیم

وی تبیین کرد: بسته غذایی دادن خوب است؛ اینکه توزیع این بسته‌های غذایی سامان‌دهی پیدا کند، نظم داشته باشد و تبدیل به یک فرهنگ شود را در دستور کار قرار دادیم.

دبیر جمعیت امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی گفت: جمعیت امام حسن(ع) بین دانشجویان معرفی شد و دانشجویان ترغیب شدند تا به این جمعیت ملحق شوند.

موسوی‌خواه افزود: این جمعیت یک بخشی را به نام واحد تعلیم و تربیت دارد که متشکل از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و دانشجو معلمانی است که به جمعیت امام حسن(ع) جذب شدند و با کمک این دانشجویان برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان حاشیه شهر انجام می‌دهیم.

اجرای طرح «مهر و ماه» برای دانش‌آموزان حاشیه شهر

وی با بیان اینکه فعالیت آموزشی برای حاشیه شهر در قالب دوره «محیا» انجام می‌شود، گفت: طی این دوره، دانشجویان زیر نظر اساتید روانشناسی که کار با کودک را انجام داده‌اند، دوره‌های آموزشی می گذرانند، تشکل و سازمان‌دهی می‌شوند و کار با دانش‌آموزان حاشیه شهر را شروع می‌کنند.

طرحی به نام «مهر و ماه» ارائه کردیم که در این طرح پنج محور را دنبال می‌کنیم که یکی از این محورها تعلیم معارف علمی است

این دانشجوی جهادگر عنوان کرد: طرحی به نام «مهر و ماه» ارائه کردیم که در این طرح پنج محور را دنبال می‌کنیم که یکی از این محورها تعلیم معارف علمی است.

وی علت انتخاب مناطق حاشیه شهر را آمار بالای ناهنجاری‌های اجتماعی از قبیل ترک تحصیل بین دانش‌آموزان بیان کرد و افزود: ما شاهد این بودیم در حاشیه شهر به‌خاطر نبود مشوق و مشکلاتی که وجود دارد بیشتر دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده و والدین نیز حمایت نمی‌کردند از این رو بیشتر دانش‌آموزان را حمایت علمی کردیم.

دبیرجمعیت امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی ادامه داد: فعالیت خودمان را علاوه بر بحث علمی به حوزه‌های دیگری نیز گسترش داده و سعی کردیم کارهایی را به دانش‌آموزان واگذار کنیم تا به جای اینکه وبال نظام شوند ذخیره‌ای برای نظام باشند.

موسوی‌خواه اضافه کرد: دیدگاه و حرکت دانش‌آموزان را طوری مدیریت کردیم که طرح‌های اقتصادی یاد بگیرند.

طرح حاشیه سبز برای رشد خلاقیت دانش‌آموزان

طرح حاشیه سبز که یکی از طرح‌های هدفمند جهت رشد خلاقیت دانش‌آموزان است را اجرا کردیم

وی طرح حاشیه سبز را یکی از طرح‌های هدفمند جهت رشد خلاقیت دانش‌آموزان بیان کرد و افزود: گل کاکتوس را برای پرورش به دانش‌آموزان دادیم و پول حاصل از فروش گلدان‌ها را به‌عنوان درآمد به دانش‌آموزان برگرداندیم.

دبیر جمعیت امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی ضمن تأکید بر اینکه به‌دنبال این هستیم دانش‌آموزان دنبال رفع آسیبی که در آن قرار دارند باشند، گفت: به جای اینکه دانش‌آموزان متوقع باشد نگرش اینکه «ما می‌توانیم درآمدی داشته باشیم» را در آن‌ها تقویت کردیم.

تشکیل گروه جهادی دانش‌آموزی

موسوی‌خواه محور بعدی تربیت اجتماعی را تشکیل گروه جهادی دانش‌آموزی دانست و یادآور شد: از دانش‌آموزان نخواستیم خانه بسازنند و کارهای سنگین انجام دهند بلکه هدف ما این است که این دانش‌آموزان با رفع دغدغه‌های اجتماعی خودشان آشنا شوند.

وی ادامه داد: سعی کردیم دانش‌آموزان خودشان دنبال رفع مشکلاتشان باشند از این رو کارهای کوچک مانند رنگ‌آمیزی مدارس و توزیع بسته‌های غذایی در ماه رمضان را به کمک دانش‌آموزان انجام دادیم.

این دانشجوی جهادگر با بیان اینکه زمینه فعالیت دانش‌آموزان را در برنامه‌های خادم‌الحسن افتخاری (قاسم بن الحسن) فراهم کردیم، گفت: دنبال این بودیم هیأت دانش‌آموزی داشته باشیم که به‌دلیل شیوع بیماری کرونا هنوز موفق نشدیم.

موسوی‌خواه اظهار داشت: یک تفاهم‌نامه با مرکز مدیریت خانواده منعقد کردیم که خانواده‌ها را از نظر روانشناسی طبقه‌بندی کردیم تا بررسی شود خانواده‌ها از نظر روانشناسی به چه کمکی احتیاج دارند و چه میزان در بحران آسیب‌دیدگی هستند.

چند سال ابتدای فعالیت جمعیت امام حسن(ع)، روی جمع‌آوری اطلاعات و آمار کار کردیم تا بانک اطلاعاتی ما آنقدر قوی شود که در تصمیم‌گیری بتوانیم درست عمل کنیم

وی بیان داشت: هدف ما این بود که چند سال ابتدای فعالیت جمعیت امام حسن(ع)، روی جمع‌آوری اطلاعات و آمار باشیم تا بانک اطلاعاتی ما آنقدر قوی شود که در تصمیم‌گیری بتوانیم درست عمل کنیم.

دبیر جمعیت امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کار را با 9 معاونت جمعیت امام حسن(ع) پیش بردیم، گفت: سعی کردیم کار علمی انجام دهیم و از افراد باتجربه بسیجی در زمینه‌های تخصصی بهره بگیریم.

طرح مهر و ماه برای کمک به تحصیل

موسوی‌خواه ادامه داد: در طرح «مهر و ماه» هدف ما این بود که برای دانش‌آموزان کارگاه خلاقیت داشته باشیم مانند بازی ریاضی که دانش‌آموزان رغبت بیشتری به درس خواندن پیدا کنند.

وی وجود پشتیبان تحصیلی را یک حرکت خوب برای دانش‌آموزان بیان کرد و گفت: این کار را برای دانش‌آموزان حاشیه شهر با هدف بکر بودن آن انجام دادیم و از ظرفیت دانشجویانی مانند دانشجویان علوم پزشکی کمک گرفتیم تا برنامه تحصیلی و معنوی برای دانش‌آموزان ارائه کنند.

دبیر جمعیت امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی افزود: پشتیبان تحصیلی به‌عنوان نیروی کمکی در کنار والدین پیگیر بحث تحصیلی دانش‌آموزان است و در کنار مباحث تحصیلی برنامه‌ریزی برای برگزاری برنامه‌هایی از قبیل برگزاری جشن چله را نیز دارد.

اجرای طرح «سفره‌دار» بین دانش‌آموزان

موسوی‌خواه به اجرای طرح «سفره‌دار» بین دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: این طرح زیر نظر جمیعت امام حسن(ع) انجام می‌شود، قبل از شیوع بیماری کرونا هر ساله در 15 رمضان سفره افطاری با وسعت سه هزار نفری با برنامه ویژه و شاد برپا می‌شد و امسال با وجود ویروس کرونا برنامه نشاط‌افزایی در حاشیه شهر را برگزار کردیم.

وی از برگزاری مستند مسابقه‌ای با کمک تیم رسانه‌ای خبرداد و یادآور شد: مسابقه «باهم بسازیم» در خراسان‌جنوبی با این دید که مردم را بیشتر بتوانیم درگیر کارهای اجتماعی کنیم و همه مردم یک گروه جهادی شوند برگزار می‌شود.

جهادگر بسیجی ادامه داد: روانشناسان در حاشیه شهر کمک می‌کنند تا دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها به جایگاهی برسند و مردم به سمت خدمات اجتماعی معطوف شوند.

طرح موفق «همسفره» و «همسایه» برتر در کشور

مهم‌ترین کاری که جمعیت امام حسن(ع) خراسان‌جنوبی انجام داد و این گروه جهادی را داراتی رتبه و جایگاهی کرد، طرح «هم‌سفره» و «همسایه» بود

موسوی‌خواه گفت: مهم‌ترین کاری که جمعیت امام حسن(ع) خراسان‌جنوبی انجام داد که تبدیل به یک طرح کشوری شد طرح «هم‌سفره» و «همسایه» است؛ اگر گروه جهادی ما رتبه و جایگاهی کسب کرده است دلیل اصلی آن این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای شیوع بیماری کرونا شاهد کمک‌های بی‌نظیر مردم بودیم اما مدیر میدانی نداشتیم که این کمک‌ها را بتواند درست تقسیم کند، دنبال این بودیم تا سایر مؤسسات نیز وارد این کار شوند.

تشکیل سایت همسایه برای جمع‌آوری کمک از سراسر کشور

طبق فرمایش امام خامنه‌ای در زمان شیوع کرونا باید کاری انجام می‌شد تا مردم سفره‌هایشان را با هم تقسیم و همسایه شوند و در ماه رمضان این طرح اجرا شد

این جهادگر با اشاره به این‌که سایتی را با عنوان «همسایه» طراحی کردیم، افزود: طبق فرمایش امام خامنه‌ای در زمان شیوع بیماری کرونا باید کاری انجام می‌شد تا مردم سفره‌هایشان را با هم تقسیم و همسایه شوند و در ماه رمضان این طرح اجرا شد.

موسوی‌خواه با بیان اینکه طرح «همسفره» و «همسایه» در 15 محله بیرجند انجام شد، یادآور شد: برنامه‌ریزی این است که این طرح در همه محلات انجام شود.

وی توضیح داد: برای اجرای طرح «همسفره» و «همسایه» با ائمه جماعات به عنوان معتمد محله جلسه برگزار کردیم و یک سایت را طراحی کردیم تا گروه‌های جهادی خیریه‌ها و ائمه جماعات در سایت ثبت‌نام کنند.

همراهی بیش از 5 هزار محله از کل کشور

دبیر جمعیت امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی افزود: پنج هزار محله و شش هزار گروه جهادی از کل کشور در سایت ما ثبت‌نام کردند و این نشان می‌دهد طرح امام حسن(ع) دیده شده و به‌عنوان یک مدلی می‌تواند در کشور پیاده‌سازی شود.

موسوی‌خواه با بیان اینکه گروه جهادی ما یک مدلی که برای کل کشور قابل بهره‌برداری و فرهنگ‌سازی است را ارائه داد، گفت: این قابلیت در این طرح تعریف شده است که یک نفر در هر محله‌ای می‌تواند به افراد نیازمند در هر محله دیگر کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: هر کدام از این امامان جماعات در محله خود پنج فروشگاه معتمد معرفی می‌کنند و این فروشگاه‌ها از نظر هویت‌سازی فروشگاه امین محله مطرح می‌شوند، کم‌فروشی و گران‌فروشی نمی‌کنند.

33 فروشگاه در بیرجند همراه در طرح «همسایه»

این جهادگر بسیجی با بیان اینکه 33 فروشگاه در بیرجند عضو طرح «همسفره» و «همسایه» هستند، گفت: فروشگاه‌ها برای این طرح توجیه شده‌اند؛ با معرفی افراد نیازمند توسط ائمه جماعات و ارائه بن کارت‌هایی به افراد در فروشگاه‌ها حضور پیدا کرده و خرید مورد نیاز خود را انجام می‌دهند.

کمک 50 میلیون تومانی بنیاد مستضعفان

موسوی‌خواه با بیان اینکه بنیاد مستضعفان در طرح «همسفره» و «همسایه» تاکنون 50 میلیون تومان کمک کرده است، عنوان کرد: هدف ما این بود که کمک‌های دولتی، حاکمیتی و مردمی در این طرح باشد و اگر روزی جمعیت امام حسن(ع) نبود این طرح در بین مردم ماندگار باشد.

وی با اشاره  به اینکه در طرح «همسفره» و «همسایه» اولویت با خانواده‌هایی است که خانم‌ سرپرست خانواده است، افزود: همچنین افرادی که به دلیل کرونا شغل خود را از دست داده‌اند نیز تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند و توسط ائمه جماعت معرفی می‌شوند.

دبیر جمعیت امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: قابلیت بن کارت‌ها این است که در این فروشگاه‌های مورد نظر عمل می‌کنند و کسی نمی‌تواند از این کارت‌ها سوءاستفاده کند.

برنامه‌ریزی برای طرح «همسایه2»

در حال برنامه‌ریزی برای طرح دوم  «همسفره» و «همسایه» هستیم تا در بحث اشتغال اقداماتی انجام گیرد

موسوی‌خواه ضمن تأکید بر اینکه این فروشگاه‌ها شامل میوه‌فروشی، نانوایی و داروخانه است، بیان داشت: در حال برنامه‌ریزی برای طرح دوم  «همسفره» و «همسایه» هستیم تا در بحث اشتغال اقداماتی انجام گیرد.

وی با بیان اینکه در طرح همسفره 12 محله حاشیه‌نشین بیرجند را تحت حمایت قرار دادیم، تصریح کرد: محلاتی که حاشیه‌نشین و مهاجران هستند مورد نظر است که در این مناطق 12 معین و 12 ائمه جماعت داشتیم.

این جهادگر بسیجی افزود: در این طرح 600 نفر در مهرشهر، 300 نفر در حاجی‌آباد، 100 نفر در چهکند و 50 نفر در حسین‌آباد مورد حمایت بوده‌اند که در مرحله اول و دوم کارت‌هایشان شارژ شده است.

موسوی‌خواه اضافه کرد: در فروشگاه‌های مورد نظر کد QR نصب کردیم که با اسکن این کد توسط گوشی در همان لحظه می‌توان کمک‌ها را به حساب مجازی امام جماعت واریز کرد.

دریافت خدمات آموزشی 200 دانش‌آموز در طرح «مهر و ماه»

وی گفت: در طرح «مهر و ماه» 200 دانش‌آموز عضو هستند که خدمات آموزشی دوران کرونا از قبیل کتاب کار و بسته‌های آموزشی لازم را دریافت می‌کنند.

دبیر جمعیت امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: ما دنبال این بودیم بحث «نور باران قرآن» را یاد دهیم که در کنار روخوانی و تفسیر قرآن، داستان، کتابخوانی و نمایش نامه نیز دانش‌آموزان یاد بگیرند.

موسوی‌خواه بیان داشت: برای صادر کردن این اقدامات به شهرستان‌ها اعلام آمادگی کردیم و با دو شهرستان قاین و فردوس در این زمینه صحبت‌هایی صورت گرفته است.

فراتر از گروه جهادی فعالیت کردیم

پای خودمان را از یک گروه جهادی فراتر گذاشته‌ایم و یک گروه جهادی تشکیل دادیم که شاکله ثابت دارد

وی ضمن اشاره به اینکه پای خودمان را از یک گروه جهادی فراتر گذاشته‌ایم و یک گروه جهادی تشکیل دادیم که شاکله ثابت دارد، افزود: دیدگاه ما این بوده است که با حضور دانشجویان جدید و دانشجویانی که عضو جمعیت بوده‌اند ساختار جدیدی را در جمعیت نگه داریم.

دبیر جمعیت امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی تأکید کرد: با دانشجویانی که در شهرستان‌ها حضور دارند هماهنگ کرده‌ایم که بتوانیم این طرح‌ها را در شهرستان‌ها نیز اجرا کنیم.

موسوی‌خواه با بیان اینکه دانشجویانی نیز به عنوان خادم‌الحسن افتخاری فعالیت می‌کنند، افزود: در دهه اول ماه محرم با شاکله هیأت مراسماتی را جمعیت امام حسن(ع) در حاشیه شهر برگزار می‌کند.

وی ضمن اشاره به اینکه واحد پژوهشی این تشکل، بحث مطالبه‌گری از مسئولان را پیگیری می‌کند، گفت: همچنین در کارهای عمرانی مانند سایر گروه‌های جهادی نیز همکاری داریم.

ویزیت رایگان و خدمات سلامت ارائه می‌کنیم

دبیر جمعیت امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه واحد سلامت ما در بحث پزشکی و ویزیت رایگان فعالیت می‌کند، افزود: توزیع بسته‌های معیشتی به کمک آستان قدس رضوی از دیگر این اقدامات است.

موسوی‌خواه گفت: غذای گرم در شب قدر ماه رمضان، ولادت و شهادت امام حسن مجتبی(ع) توزیع کردیم.

با توجه به اینکه هزینه وکلا بالا است در مساجد حاشیه شهر یک وکیل معرفی شده که مردم بتوانند دعاوی خود را با مشاوره‌های استان مطرح کنند

وی با بیان اینکه پوشش هر محله یک گردان با کمک دادگستری انجام شد، یادآور شد: با توجه به اینکه هزینه وکلا بالا است در مساجد حاشیه شهر یک وکیل معرفی شده که مردم بتوانند دعاوی خود را با مشاوره‌های استان مطرح کنند.

بهره‌گیری از ظرفیت قرارگاه خاتم‌الاوصیاء(ص)

دبیر جمعیت امام حسن(ع) بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی کمک گرفتن از قرارگاه خاتم‌الاوصیاء(ص) را از دیگر اقدامات دانست و یادآور شد: برای اینکه‌که در هر محله طرح‌ها به شکل ائمه محور انجام شود گروه‌های مستقل در روستاهایی مانند چهکند تشکیل دادیم که این گروه‌ها متشکل از مردم خود محله هستند که برای کمک به نیروهای بسیج، آموزش لازم را دریافت می‌کنند و یک ظرفیت فعال می‌شوند.

موسوی‌خواه فعال‌سازی شبکه روضه‌های خانگی را از دیگر کارهایی دانست که می‌تواند در طرح همسفره، کمک خیریه، کمک‌های مالی، نذورات و سایر مشکلات کمک کند.

وی گفت: جمعیت امام حسن مجتبی(ع) با این ظرفیت و استعداد دانشجویان پرانرژی، افتخار می‌کنیم که گروه جهادی با ظرفیت دانشجویان بسیاری هستیم که بسیاری از چالش‌های کشور مانند کرونا را درک می‌کند.

مسئولان با گروه‌های جهادی در محرومیت‌زدایی همکاری کنند

ما حاضریم سراغ ارگان‌ها برویم و در مسیر محرومیت‌زدایی کمک کنیم چراکه دانشجویان نشان دادند به‌عنوان افسران جنگ نرم و با سن کم با تجربه هستند

این جهادگر با اشاره به اینکه مسئولان از ظرفیت گروه‌های جهادی کمک بگیرند، بیان داشت: ما حاضریم سراغ ارگان‌ها برویم و در مسیر محرومیت‌زدایی کمک کنیم چراکه دانشجویان نشان دادند به‌عنوان افسران جنگ نرم و با سن کم با تجربه هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این تشکل دانشجویی، در بحث کرونا ایده‌های خوبی دارد که اگر در حد گروه جهادی باقی بماند نشر داده نمی‌شود.

انتهای پیام/3403/ح/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول