اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

برنامه‌ریزی‌های مخفیانه ارتش آمریکا برای مقابله با بحران‌های دست‌ساز ترامپ

برخی نظامیان آمریکایی در خصوص اقدام احتمالی رئیس‌جمهور این کشور برای ایجاد آشوب در جریان انتقال قدرت و مراسم تحلیف و به راه‌انداختن خشونت ابراز نگرانی کرده‌اند.

برنامه‌ریزی‌های مخفیانه ارتش آمریکا برای مقابله با بحران‌های دست‌ساز ترامپ

به گزارش گروه بین‌الملل خبر‌گزاری فارس، یک رسانه آمریکایی هشدار داده صحبت‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره احتمال توسل به گزینه حکومت نظامی جهت تغییر نتیجه انتخابات برخی از نظامیان این کشور را در «وضعیت هشدار» قرار داده است. 

نشریه «نیوزویک» مدعی شده پنتاگون و افسران نظامی ارشد در منطقه واشنگتن از بیم اقداماتی که دونالد ترامپ ممکن است در واپسین روزهای حضورش در قدرت انجام دهد در وضعیت هشدار قرار گرفته‌اند.

این رسانه نوشته با آنکه احتمال اعلام حکومت نظامی از سوی ترامپ بعید است مقام‌های ارشد نظامی در آمریکا درباره واکنش‌هایی که لازم است به این رویداد- در حالت فرضی بروز آن- داده شود بحث کرده‌اند.

نیوزویک به علاوه گزارش داده شماری از فرماندهان نظامی که در حوزه واشنگتن مسئولیت دارند در حال انجام برخی «برنامه‌ریزی‌های اقتضائی مخفیانه» برای سناریویی هستند که به نیروهای مسلح در زمان برگزاری مراسم تحلیف یا در دوران انتقال قدرت، برای برقراری نظم در پایتخت فراخوان داده شود.

یک افسر نظامی که نیوزویک ادعا می‌کند به شرط عدم افشای هویت خود با این رسانه گفت‌وگو کرده می‌گوید این برنامه‌ریزی‌های از بیم آنکه توسط کاخ سفید و گماشتگان ترامپ در پنتاگون متوقف شوند دور از چشم آنها انجام شده است.

یک افسر بازنشسته ارتش آمریکا که در حال حاضر پیمانکار بخش دفاعی است می‌گوید: «من ۴۰ سال با ارتش سر و کار داشته‌ام، اما هیچ‌گاه شاهد بحث‌هایی که الان درباره آنها صحبت می‌شود و ضرورت انجام چنین صحبت‌هایی نبوده‌ام.»

به نوشته نیوزویک ۶ افسر نظامی که مناصب مشابهی دارند نیز تأیید می‌کنند احتمال اینکه سران دولت آمریکا به صورت یکپارچه خودشان را درگیر اقداماتی برای تغییر نتیجه انتخاب کنند صفر است. 

با وجود این، آنها نگران این هستند که ارتش ممکن است به ورطه بحرانی که دست‌ساز ترامپ است بیفتد، به خصوص اگر او بخواهد برای ایجاد اخلال در فرایند انتقال قدرت و ایجاد خشونت در پایتخت شبه نظامیان خصوصی طرفدار خودش را به خیابان بیاورد.

یک منبع دیگر به نیوزویک گفت: «در حال حاضر، رئیس‌جمهور به دلیل شیوع کرونا از اختیارات بی‌سابقه‌ای که مربوط به وضعیت اضطراری است برخوردار است. چنین اختیاراتی ممکن است او را- به خصوص اگر بخواهد به حرف‌های بخش معینی از طرفدارانش گوش بدهد- متقاعد کند که صاحب قدرت نامحدود است و بالاتر از قانون قرار دارد.» 

پیش از این، گمانه‌زنی‌هایی در خصوص توسل ترامپ به اقدام نظامی در رابطه با تغییر نتایج انتخابات وجود داشت.

این در حالی است که ترامپ هفته گذشته با انتشار پیامی در توئیتر از برپایی اعتراضات بزرگ و شدیدی در ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) در واشنگتن دی‌.سی خبر داد.

رئیس‌جمهور آمریکا در این پیام نوشت: «طبق آمار شکست [من] در انتخابات غیر‌ممکن است. اعتراضات بزرگی در [واشنگتن] دی‌.سی در روز ششم ژانویه در راه است. آنجا باشید، (اعتراضات ما) شدید خواهد بود» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول