اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان 2020؛ از مبارزه گسترده با فساد تا کرونا و رایزنی‌های منطقه‌ای

در سال 2020 رویدادهای مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مانند میزبانی «تاشکند» از نشست وزرای خارجه «C5 + 1»، ورود کرونا، امضای تفاهمنامه همکاری دانشگاه‌های تهران و تاشکند و مبارزه گسترده با فساد در ازبکستان رخ داده است.

ازبکستان 2020؛ از مبارزه گسترده با فساد تا کرونا و رایزنی‌های منطقه‌ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، پاکسازی مرزهای ازبکستان و تاجیکستان از مین، انتخاب اعضای مجلس سنای، نامگذاری سال 2020 تحت عنوان «توسعه علم، معرفت و اقتصاد دیجیتالی»، میزبانی«تاشکند» نشست در وزرای امور خارجه «C5 + 1»، ثبت نخستین مورد ابتلا به کروناویروس، افتتاح نمایندگی سازمان بین المللی مهاجرت، امضای تفاهمنامه همکاری دانشگاه‌های تهران و تاشکند، گفت‌وگوی تلفنی «میرضیایف» و «اشرف غنی» در مورد مسائل منطقه‌ای، بازگشت 98 زن و کودک ازبک از سوریه، نیز بخشی از مهم‌ترین رویدادهای داخلی و بین المللی سال 2020 میلادی ازبکستان است.

پاکسازی مرزهای ازبکستان و تاجیکستان از مین

ازبکستان اعلام کرد مرزهای خود را با دوشنبه کاملاً از مین پاک‌سازی کرده است.

منبعی نظامی در دولت تاجیکستان گفت: تاشکند اعلام کرده مرزهای خود را با ما کاملاً از مین پاک سازی کرده است. کارهای پاک سازی در مرز دو کشور فقط توسط مین روب ها و توسط ازبکستان انجام شده است.

به گفته این منبع، ازبکستان از کمک مین روب های تاجیک در این امر خودداری کرده است. چون اقدامات پاک سازی میادین از مین تنها در قلمرو کشور همسایه انجام شده است.

گفتنی است، در نتیجه نخستین سفر رسمی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان به تاجیکستان در ماه مارس سال 2018 میلادی روسای جمهور دو کشور در خصوص پاکسازی کامل مرز مشترک دو کشور از مین تا پایان سال 2019 میلادی توافق کردند.

ازبکستان مناطق کوهستانی با تاجیکستان را در اواخر سال‌های 1990 میلادی مین‌گذاری کرده است. آن زمان تاشکند این اقدامات خود را به بهانه جلوگیری از ورود شبه نظامیان نهضت اسلامی ازبکستان به قلمرو خود توجیه کرد.

بر اساس آمار مرکز ملی امور مین تاجیکستان، به طور کلی طی 20 سال اخیر 374 نفر شهروند جمهوری بر اثر این مینها کشته شدند و همچنین 485 نفر شهروند تاجیک دیگر مجروح شدند.

انتخاب اعضای مجلس سنای ازبکستان

با برگزاری انتخابات مجلس سنای ازبکستان 84 نفر اعضای این مجلس به طور مساوی از جمهوری خودمختار «قره قلپاقستان»، 12 نفر از استان و شهر تاشکند انتخاب شدند.

انتخابات مجلس سنای این کشور روزهای 16 و 17 ژانویه سال 2020 میلادی برگزار شد.

همچنین 16 سناتور دیگر بر اساس فرمان رئیس جمهور تعیین شدند.

نامگذاری سال 2020 در ازبکستان تحت عنوان «توسعه علم، معرفت و اقتصاد دیجیتالی» 

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در پیام سالانه خود به پارلمان سال 2020 میلادی در این کشور را به عنوان سال «توسعه علم، معرفت و اقتصاد دیجیتالی» نام‌گذاری کرد.

رئیس جمهور ازبکستان در سخنرانی خود تاکید کرد که در سال جدید طرح ها و برنامه‌های آغاز شده در سال 2019 میلادی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

میرضیایف خاطرنشان کرد: هم اکنون توسعه نوآوری و فناوری های دیجیتال از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروز هدف ما قرار گرفتن در صف کشورهای پیشرفته است که تنها از طریق انجام اصلاحات گسترده و توسعه دانش می توانیم در این فهرست قرار گیریم.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع ما در تمام زمینه های آموزشی دست به اصلاحات گسترده زده‌ایم و باید دانش نوین و فن آوری های جدید را فراگیریم.

میرضیایف گفت: هنوز بیشتر سازمان ها از فن آوری های دیجیتالی استفاده نمی‌کنند. مقامات فاصله زیادی با فن‌آوری های دیجیتالی دارند و به این دلیل نمی توانند از پتانسیل کارمندان خود به طور مناسب بهره برداری کنند.  

رئیس جمهور ازبکستان یادآوری کرد: شکل گیری اقتصاد دیجیتالی نیازمند به هزینه و مبالغ هنگفتی دارد اما امروز باید این کار را آغاز کنیم، چون فردا دیر خواهد شد.

«تاشکند» میزبان نشست وزرای امور خارجه «C5 + 1»

نشست وزرای امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی و آمریکا در قالب «C5 + 1» روز 3 فوریه سال 2020 میلادی در شهر تاشکند برگزار شد.

در این نشست «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان، «چنگیز حیدر بیک اف» وزیر امور خارجه قرقیزستان، «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان، «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان، «عبدالعزیز کامل اف» وزیر امور خارجه ازبکستان و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا شرکت کردند.

وزرای امور خارجه در این نشست موضوع گسترش بیش از پیش همکاری‌های کشورهای آسیای مرکزی و آمریکا را بررسی کردند.

قالب «C5 + 1» سازوکار همکاری‌های متقابل بین 5 کشور آسیای مرکزی و آمریکا است.

اولین نشست وزرای امور خارجه 6 کشور در ماه سپتامبر سال 2015 میلادی در چهارچوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد در «نیویورک» برگزار شد.

عفو 58 زندانی توسط رئیس جمهور

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در اوایل ماه فوریه سال 2020 میلادی با صدور حکمی تعداد از زندانیان این کشور را که از صمیم قلب پشیمان و اصلاح شده‌اند را مورد عفو قرار داد.

بنابر این فرمان، 58 شهروند مورد عفو قرار گرفتند از جمله 41 نفر از آنان از زندان به قید ضمانت آزاد، مجازات 3 نفر مشمول تخفیف شده و مدت محکومیت 14 نفر نیز کاهش یافته است.

از این تعداد 2 زن نیز در بین عفو شدگان قرار دارند.

طبق این فرمان، وزارتخانه و ادارات مربوطه برای عفو شدگان در جهت سازگاری با شرایط زندگی تمام شرایط مورد نیاز را فراهم کردند.

گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

مراسم چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور «الیار غنییف» وزیر حمل و نقل ازبکستان، سفرای خارجی، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مقیم «تاشکند»، اساتید دانشگاه و پژوهشگران تاریخ و ادبیات ایران‌زمین در «اینترنشنال هتل تاشکند» برگزار شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان ضمن سخنرانی در این مراسم گفت: مایه بسی خرسندی و سرافرازی است که پذیرای شما مهمانان فرهیخته و گرانقدر در مراسم بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم و از حضور ارزشمند  شما بسیار سپاسگزارم.

«حمید نیرآبادی» افزود: ایران نامی به درازا و ژرفای تاریخ و تمدن بشری پیام آور همیشگی صلح و دوستی میان همه ملل گوناگون بوده و خواهد بود. ملت بزرگ ایران با انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1357 صفحه ای دیگر را در تاریخ کهن خود گشود و پیام هایی روشن برای حرکت به سمت آزادی، استقلال و پیشرفت بر اساس نیازها، توانای ها و اراده ملت به ارمغان آورد و همه این ها را در همزیستی مسالمت آمیز و دوستی با همسایگان و همه ملل دیگر جست و جو می نماید. دستاورد این نگاه و رویکرد را نیز می توان در زمینه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، علمی و فن آوری های نوین یافت.

وی اظهار داشت: اکنون ما در دوره ای بسیار حساس به سر می بریم. تهدیدات نامتعارف همچون افراط گرایی، تروریسم و چالش های محیط زیستی همه کشورها را تهدید می نماید و یکجانبه گرایی و استفاده مطلق از زور در این فضا راه به جایی نمی برد.

«نیرآبادی» خاطرنشان کرد: ایران آمادگی دارد تا در کنار دیگر اعضاء جامعه بین الملل از جمله همسایگان خود برای مدیریت این برهه حساس از تاریخ همکاری نماید و عملکرد آن در مقابله با افراط گرایی و تروریسم در منطقه نشان دهنده این عزم جدی است.  

سفیر ایران یادآور شد: اولویت سیاست خارجی ما همواره و در درجه اول گسترش مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه بوده است. در این چارچوب نیز ازبکستان جایگاهی ویژه دارد و خوشبختانه طی سال های اخیر رشد قابل قبولی در زمینه های گوناگون همکاری را بین طرفین را شاهد بوده ایم.

ثبت نخستین مورد ابتلا به کرونا

آژانس رفاه بهداشتی- اپیدمیولوژی ازبکستان اعلام کرد که روز 15 مارس در آزمایشگاهی انستیتوی ویروس‌شناسی، نخستین مورد کرونا شناسایی شده که این شهروند ازبک از فرانسه وارد کشور شده است.

ارسال کمک‌های بشردوستانه ازبکستان به ایران

دولت ازبکستان روز 12 مارس سال 2020 میلادی مصوبه ای را تصویب کرد که بنابه آن برای مقابله با کروناویروس به ایران کمک‌های بشردوستانه ارسال شده است.

هیئتی به سرپرستی معاون وزیر حالت‌های فوق العاده ازبکستان این کمک بشردوستانه را به ایران منتقل کردند.

این کمک بشردوستانه که به ایران ارسال شد، شامل وسایل پزشکی مانند دستکش‌های استریل یکبار مصرف، لباس‌های محافظتی ، ماسک های فیلتردار، الکل پزشکی، ژل بهداشتی، قرص های Rutan و دیگر است.

تأسیس آژانس مبارزه با فساد

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در ماه ژوئن سال 2020 میلادی فرمان تأسیس آژانس مبارزه با فساد وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان را امضا کرد.
بر اساس این فرمان، آژانس در زمینه تنظیم و اجرایی سیاست دولتی در حوزه پیشگیری و مبارزه با فساد فعالیت می‌کند.
آژانس جدید وظیفه دارد که به طور مستمر وضعیت فساد در کشور را تحلیل کند و علاوه بر این، در مرحله نخست آژانس نتایج بازرسی‌های جرائم فساد را که به منافع ملی و اعتبار بین‌المللی ازبکستان لطمه وارد می‌کنند، تجزیه و تحلیل کند.
پیش از این «نیگمت الله یولداش اف» دادستان کل عنوان کرد: آژانس مبارزه با فساد، یک سازمان مستقل حقوقی دارد. این سازمان نباید وابسته به ادارات دولتی، پارلمان و نهاد رئیس‌جمهوری باشد بلکه باید یک سازمان مستقل باشد. ما معتقدیم استقلال قوه قضاییه تاثیر مثبت دارد.

تشدید محدودیت‌های قرنطینه از اول جولای

محدودیت‌های قرنطینه از اول جولای سال 2020 میلادی در ازبکستان تشدید شده است.

کمیسیون ویژه ازبکستان در مبارزه با کروناویروس تصمیم گرفته محدودیت‌های قرنطینه در این کشور را از اول جولای سال 2020 میلادی تشدید کند.
بازارهای بزرگ پوشاک و مجتمع‌های تجاری در تمام مناطق این کشور روزهای شنبه و یکشنبه برای انجام اقدامات بهداشتی- ضدعفونی تعطیل شد.
شهروندان در اماکن عمومی و موسسات کارآفرینی باید فاصله اجتماعی 2 متری را حفظ و ماسک و دستکش استفاده کردند.
همچنین در مناطق «قرمز»، «زرد» از ساعت 07:00 تا ساعت 23:00 تجمع بیش از 3 نفر در اماکن عمومی ممنوع شد.

حضور رئیس جمهور ازبکستان در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان روز 23 سپتامبر سال 2020 میلادی در هفتاد و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرد.

مراسم‌های اصلی مجمع عمومی در پی وضعیت همه گیر کووید-19 در جهان نخستین بار در تاریخ سازمان ملل متحد به صورت نشست ویدئویی برگزار شد. 

رئیس جمهور ازبکستان در سخنرانی خود، نظراتش در مورد مسائل روز منطقه‌ای و جهانی در اختیار جامعه جهانی قرار داد و همچنین اولویت‌های مدرن شدن سیستم سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ازبکستان را ترسیم کرد.

میرضیایف مجموعه‌ای از ابتکارات مهم مبنی بر تحکیم صلح و ثبات، تامین توسعه پایدار، تعمیق گفت‌وگوهای موثر در منطقه و سطح جهانی، پیشبرد حقوق و آزادی بشر و همچنین مقابله با ستیزه جویی و تهدیدات روز مانند تغییر اقلیم، امنیت غذایی، فقرزدایی را مطرح کرد.

افتتاح نمایندگی سازمان بین المللی مهاجرت

قرارداد همکاری ازبکستان با سازمان بین المللی مهاجرت برای افتتاح نمایندگی این سازمان در شهر «تاشکند» در ماه نوامبر سال 2020 میلادی در یک مراسم رسمی در شهر «ژنو» امضا شد.

ازبکستان در سال 2019 میلادی عضو کامل سازمان بین المللی مهاجرت شد که این امر موجب تشدید همکاری‌های «تاشکند» با این سازمان شده است، همچنان این همکاری‌های متقابل بیش از پیش گسترش می‌یابد.

پیشتر اعلام شد «تنزیلا ناربایوا» رئیس مجلس سنای ازبکستان در چارچوب سفر خود به «ژنو» «آنتونیو ویتورینو» مدیر کل سازمان بین المللی مهاجرت دیدار کرد.

سازمان بین المللی مهاجرت یک سازمان بین المللی پیشرو در زمینه مهاجرت که در سال  1951 میلادی تاسیس شده است و همکاری نزدیکی با سازمان‌های دولتی، بین المللی و غیر دولتی دارد.

با داشتن 162 عضو دائم و 9 عضو ناظر و دفاتر رسمی در بیش از 100 کشور مختلف، آرمان سازمان بین المللی مهاجرت کمک به مهاجرت قانونمند و انسانی به عنوان منافع مشترک همه تحقق بخشد. در تحقق این امر مهم، سازمان بین المللی مهاجرت خدمات و پیشنهادات خود را به دولت‌ها و مهاجران ارائه می‌کند.

سازمان بین المللی مهاجرت(IOM) در راستای ارتقای مدیریت قانونمند و انسانی مهاجرت، گسترش همکاری‌های بین المللی در زمینه مهاجرت، همفکری برای یافتن راه حل‌های عملی برای مشکلات مهاجرت و ارائه کمک‌های انسان دوستانه به مهاجران نیازمند شامل پناهندگان و آوارگان درگیری‌های داخلی تلاش می‌کند.

همکاری‌های سازمان بین المللی مهاجرت با ازبکستان در سال 2003 میلادی، همزمان با کمک این سازمان به مهاجرت قربانیان قاچاق انسان و مهاجران آسیب پذیر در کشورهای آسیایی مرکزی آغاز شد.

دانشگاه‌های تهران و تاشکند تفاهمنامه همکاری امضا کردند

تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه تهران و دانشگاه خاورشناسی تاشکند با حضور «حمید نیرآبادی» سفیر ایران در ازبکستان امضا شد.

نیرآبادی در این مراسم اظهار داشت: هم اکنون در نتیجه سیاست خارجی موثر «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان، این کشور روابط خود را با کشورهای خارجی تحکیم کرده از جمله همکاری‌های متقابل با جمهوری اسلامی ایران نیز در زمینه‌های مختلف بیش از پیش گسترش پیدا کرده است.

سفیر ایران ادامه داد: در دوران پاندمی نیز روابط دو کشور در سطوح پارلمانی، وزارت‌خانه‌ها و ادارات به صورت مجازی به طور موفقیت آمیز توسعه یافته که آن برای تحقق به موقع چشم انداز همکاری‌ها کمک خواهد کرد.

نیرآبادی همچنین با فعالیت گروه ایرانی – افغانستانی دانشگاه خاورشناسی تاشکند، کتابخانه و منابع ادبی موجود آشنا شد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند، 80 کتاب ایران شناسی به کتابخانه یادشده اعطا کرد.

سفیر ایران نیز از فعالیت نمایندگان دانشگاه در زمینه ایران شناسی قدردانی کرد.

طرفین همچنین به توافق رسیدند که در آینده نزدیک موضوع افتتاح مرکز ایران شناسی در دانشگاه را مورد بررسی قرار دهند.

گفت‌وگوی تلفنی «میرضیایف» و «اشرف غنی» در مورد مسائل منطقه‌ای

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در یک گفت‌وگوی تلفنی چگونگی و چشم انداز روابط دوجانبه، مسائل روز منطقه را بررسی کردند.

اشرف غنی در ابتدای این تماس تلفنی به نمایندگی مردم این کشور از رئیس جمهور ازبکستان بابت حمایت همه جانبه از پروسه صلح آمیز بین الافغانی و کمک عملی در توسعه اجتماعی و اقتصادی افغانستان در دوران مبارزه با ویروس کرونا قدردانی کرد.

روسای جمهور دو کشور با رضایتمندی بر سیر روز افزون همکاری‌های متقابلا سودمند تاکید کردند.

با وجود پیامدهای پاندمی مبادلات بازرگانی دو کشور به طور چشمگیر افزایش یافته و روابط تجار نیز تقویت شده و مرکز بین المللی بازرگانی «ترمذ» با امکانات منحصر بفرد برای کارآفرینان دو کشور ایجاد شده است.

روسای جمهور برای نتایج کنفرانس بین المللی «ژنو» با موضوع افغانستان ارزش بسیاری قائل شدند. همچنین بر اهمیت تحکیم بیش از پیش به هم پیوستگی منطقه‌ای، پیشبرد طرح‌های اولویت دار مبنی بر همگرایی افغانستان در روابط بین المللی اقتصادی و بازرگانی تاکید شد.

روسای جمهور همچنین در مورد ارسال پیام مشترک به کشورهای بزرگ و نهادهای بین‌المللی مالی با هدف حمایت از اجرای عملی طرح ساخت کریدور ریلی ترانس افغان به توافق رسیدند. همچنین موضوع تسریع طرح ساخت خط انتقال برق «سرخان-  پلخمری» هماهنگ شد.

میرضیایف و اشرف غنی در پایان این گفت‌وگوی تلفنی بر پایبندی خود برای تحکیم روابط دوستی، حسن همجواری و شراکت کامل بین دو کشور تاکید کردند.

بازگشت 98 زن و کودک ازبک از سوریه

به دستور رئیس جمهور ازبکستان، در چارچوب عملیات بشردوستانه «مهر-3» 98 شهروند این کشور، 25 نفر زن و 73 نفر کودک ازبک، از سوریه به «تاشکند» بازگردانده شدند.

دولت ازبکستان این افراد را در مجموعه‌های درمانی اسکان و به آنان غذا و لباس و کمک‌های پزشکی و روان پزشکی ارائه می‌دهد، همچنین برای آنها اسناد هویتی صادر می‌کند.

دولت ازبکستان برای آنها در آینده تمام شرایط مورد نیاز جهت بازگشت به یک زندگی ایمن و سازگار با جامعه فراهم می‌کند.

گفتنی است، در ماه می سال گذشته میلادی در چارچوب عملیات بشردوستانه‌ «مهر» 155 نفر زن و کودک از سوریه به تاشکند بازگردانده شدند. همچنین در ماه اکتبر سال گذشته میلادی در چارچوب عملیات دیگر «مهر-2» 64 نفر کودک از عراق به کشور بازگردانده شدند.

تأسیس بنیاد مشترک سرمایه‌گذاری ازبکستان و قرقیزستان

ازبکستان و قرقیزستان بنیاد سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه معادل 50 میلیون دلار تاسیس کردند.

تاسیس این بنیاد در چارچوب گفت‌وگوهای «آرتم نوویکوف» سرپرست نخست وزیر قرقیزستان و «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان در استان «فرغانه» توافق شده است.

طرفین در مورد ایجاد گروه کاری برای گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه گمرکی و اجرای طرح‌های سرمایه گذاری و طرح‌های تعاونی صنعتی مشترک با تعیین مراسم‌های معین، ابعاد و شرایط همکاری‌های مشترک به توافق رسیدند.

طرفین همچنین توسعه زمینه حمل و نقلی مانند جابجایی بین المللی برای توسعه جغرافیایی صادرات دو کشور و ورود آنها به بازارهای جدید را بررسی کردند.

دو طرف همچنین توسعه زیربناهای مشترک بازرگانی- لجستیکی و عمده فروشی در قلمرو دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

دریافت وام 500 میلیون دلاری از بانک توسعه اسلامی

بانک توسعه اسلامی برای اجرای دو طرح بزرگ در ازبکستان به این کشور معادل 509 میلیون و 200 هزار دلار وام اختصاص داد.

نخستین طرح به ارزش 200 میلیون دلار برای نوسازی برخی تاسیسات زیربنایی و اجتماعی در جمهوری خودمختار «قره قلپاقستان» و همچنین استان های «خوارزم»، «بخارا» و «نوایی» در نظر گرفته شده است.

برنامه ریزی شده در چارچوب آن هزار و 161 کیلومتر شبکه آبیاری، 626 کیلومتر جاده، 1154 کیلومتر خط انتقال برق ولتاژ پایین، 693 کیلومتر شبکه فاضلاب، 155 واحد موسسه آموزشی، پزشکی و بیش از 100 تاسیسات ساخته و بازسازی شود.

طرح دوم که توسط بانک 80 میلیون دلار اختصاص می شود اجرایی فاز دوم برنامه تکامل سیستم خدمات پزشکی برای بیماران سرطانی از طریق تجهیز درمانگاه های داخلی با تجهیزات روز پزشکی را در نظر دارد.

گفتنی است، پیشتر برای فاز اول این برنامه توسط بانک توسعه اسلامی معادل 37 میلیون دلار اختصاص شده است.

ازبکستان در سال 2003 میلادی به عضویت بانک توسعه اسلامی پیوست و این بانک از سال 1994 میلادی تا حال به این کشور برای اجرایی طرح های بزرگ سرمایه گذاری معادل بیش از 2 میلیارد دلار وام اختصاص داده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول