حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آلهاشم امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه مقطع سوم حیات طیبه حضرت صدیقه طاهره، از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت خود حضرت، سختترین مقاطع حیاتى معصومین (ع) به شمار میآید، اظهار داشت: بعد از ارتحال حضرت محمد (ص) فتنه کورى به وجود آورده بودند که جامعه در تشخیص حق به شک افتاده بود که قیام و نهضت حضرت زهرا (س) در این جوّ تاریک، راهگشا شد.
امام جمعه تبریز اضافه کرد: پیچیدگى این برهه که زمانه تقابل دو جریان حق و باطل در شکل و صورت «جریان غدیر و امامت» و «جریان سقیفه و خلافت» تبلور یافته بود، سه دلیل عمده داشت.
وی ادامه داد: یکی از این دلایل انحراف، اختناق و وحشت عمومى بود که در جریان سقیفه و خلافت براى انزواى سیاسى اجتماعى جریان غدیر و امامت در جامعه پسارسول الله (ص) به وجود آورده بودند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجانشرقی؛ بىبصیرتى، سکوت و مرعوبیت خواص در مقابل کودتاى جریان سقیفه و خلافت و عدم یارى و معاضدت جریان غدیر و امامت را دلیل دوم این شرایط سخت دانست و گفت: به دلیل پیچیدگی شرایط و براساس مأموریت الهى امیرالمؤمنین (ع) برای مصلحت اهمّ و اعظم حفظ اصل اسلام صبر و سکوت کرد.
آلهاشم، دفاع از حریم ولایت و امامت را یکی از برکات قیام حضرت فاطمه (س) عنوان و تصریح کرد: فلسفه و حکمت وجودى اصل امامت و ولایت کاملاً واضح است. به صراحت آیه الکرسى نیز باید بدانیم که در عالَم، انسان بى ولی و رهبر وجود ندارد، و براساس آیه ۷ سوره رعد اصلىترین و ضرورىترین نیاز بشر هدایت و لازمه تحقق هدایت، وجود هادى است.
امام جمعه تبریز ترسیم راه صحیح و مستقیم را یکی دیگر از برکات قیام حضرت زهرا عنوان کرد و متذکر شد: حضرت با تبیینگرىهاى هوشمندانه، حمایتهاى جانانه از امیرالمؤمنین (ع) و ایستادگى شجاعانه و قهرمانانه در مقابل جریان سقیفه و خلافت، به جامعه معاصر و فرامعاصر خود، نشان دادند که راه راست و مستقیم کدام است و از طرف دیگر در بخشى از خطبه خود، مسیر جریان سقیفه و خلافت را راه شیطان و متابعت از او معرفى کرد.
وی با بیان اینکه شناخت جریان نفاق، از مشکلترین و پیچیدهترین امور در جامعه اسلامى است؛ افشاء چهره نفاق را یکی دیگر از برکات این قیام عنوان کرد و ادامه داد: در اوایل نهضت بزرگ پیامبر اکرم(ص)، شناخت چهرههاى نفاق راحتتر بود، چرا که وحى الهى در این زمینه، قاطع عمل کرده و چهره منافقین را به سرعت رسوا میکرد. نمونه بارز آنرا در جریان نزول سوره منافقین مىتوان مشاهده کرد و همین طور در جریان مسجد ضرار و تخریب آن.
آلهاشم اضافه کرد: امّا هرچه عمر پیامبر اکرم(ص) رو به پایان مىرفت و خصوصاً بعد از رحلت آن حضرت، چهره نفاق پیچیدهتر مىشد. تنها کسى که در آن موقعیت سخت مىتوانست به صورت علنى از چهره نفاق پرده بردارد و این جریان خطرناکتر از دوران پیامبر(ص) را معرفى کند، حضرت زهرا (س) بود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجانشرقی گفت: حضرت زهرا (س) با فراست و بصیرت الهى دیدند نفاق به میدان آمده و با نبود پیامبراکرم (ص) میدان را براى فعالیت خود باز دیده است، در خطبه معروف خود پرده از چهره آنها برمىدارد.
امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) چهره نفاق سران سقیفه را به برخى از اصحاب خاص مخصوصاً بعد از جریان غدیر معرّفى کرده بود، گفت: این گروه با وجود مبارک پیامبر(ص) کارى از پیش نمىبردند؛ اما بعد از رحلت آن حضرت، هزینه سنگینى را بر اهل بیت (ع) و خصوصاً امیرمؤمنان على(ع) و فاطمه زهرا (س) وارد کردند.
وی خاطرنشان کرد: آنها تلاش داشتند کارهایشان را اسلامى جلوه دهند؛ ولى حضرت زهرا (س) چهره واقعى آنان را به خوبى نمایان کرد.
انتهای پیام/60001/س