اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هشدار آنکارا به آتن؛ یونان رفتار عاقلانه‌ای داشته باشد

وزارت خارجه ترکیه با تنش‌زا دانستن اقدام یونان در مسدود کردن بخش‌های بزرگی از حریم هوایی دریای اژه و شرق مدیترانه جهت برگزاری رزمایش نظامی، به آتن هشدار داد رفتار مسئولانه و بر مبنای عقل سلیم داشته باشد.

هشدار آنکارا به آتن؛ یونان رفتار عاقلانه‌ای داشته باشد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه تنش‌های ترکیه با یونان بر سر فعالیت‌های دریایی در شرق مدیترانه و عملیات حفاری اکتشاف نفت و گاز، این بار آنکارا از آتن خواست رفتار عاقلانه‌ای داشته باشد.

«حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه شامگاه شنبه با صدور بیانیه‌ای به اعلامیه هشدارآمیز یونان به تمامی هواگردها (اعم از هواپیمای مسافربری، ترابری و نظامی) بر فراز بخش وسیعی از دریای اژه و شرق دریای مدیترانه (NOTAM)، واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، آکسوی در این بیانیه گفت: «ما شاهد آن هستیم که یونان به گام‌های تحریک‌آمیز و تنش‌زا در منطقه ادامه می‌دهد. جدیدترین نمونه نیز اعلام هشدار "نوتام" توسط یونان است که ۱۵ منطقه از جمله جزایر تحت وضعیت غیرنظامی را منطقه رزمایش نظامی اعلام کرده و [تمام خطوط هوایی] اژه و بخش‌های بزرگی از شرق مدیترانه را از ۴ ژانویه تا ۲۶ فوریه ۲۰۲۱ مسدود می‌کند».

وی تصریح کرد که موضع ترکیه درباره احیای تمام کانال‌های دیپلماتیک با یونان بدون پیش‌شرط، مخصوصا گفت‌وگوها درباره اکتشاف در مدیترانه، بدون هیچ تغییری سر جای خود است.

بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه به آتن هشدار داد: «ما از یونان می‌خواهیم بر مبنای عقل سلیم و رفتار مسئولانه عمل کند و به تلاش‌های ما برای تقویت صلح و ثبات در منطقه ذیل چارچوب روابط حسن مجاورت، کمک کند».

در ماه‌های گذشته اقدامات اکتشافی ترکیه در شرق دریایی مدیترانه به تشدید تنش‌ها میان این کشور و کشورهای اروپایی منجر شده است. یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

چندی پیش بود که دولت یونان از اتحادیه اروپا خواست به دلیل فعالیت‌های دریایی ترکیه در شرق مدیترانه و حفاری اکتشاف نفت و گاز، این کشور را تحت تحریم تسلیحاتی قرار دهد.

با این حال، وزیر خارجه آلمان با رد درخواست یونان برای اعمال تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ترکیه، ابراز امیدواری کرد که بتوانند تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه را از طریق دیپلماسی حل کنند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول