اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ترک جلسه شورای شهر بخاطر تغییر نامی که توجیهی ندارد/ نادیده گرفتن عوارض فرهنگ‌سازی و الگودهی در شورا

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: روز یکشنبه هفته گذشته جلسه شورای شهر را به دلیل عصبانیت از تغییر بدون توجیه نام یک خیابان ترک کردم.

ترک جلسه شورای شهر بخاطر تغییر نامی که توجیهی ندارد/ نادیده گرفتن عوارض فرهنگ‌سازی و الگودهی در شورا

رضا امینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به موضوع نامگذاری خیابان‌های اصفهان اظهار داشت: اساس نامگذاری به عنوان یک رکن فرهنگ‌سازی و زمینه رفاه مردم جایگاه ویژه‌ای در مدیریت شهری دارد چرا که وقتی برای شخص یا یک مکان یک عنوان مطرح می‌شود، آن عنوان را یدک می‌کشد، با آن اسم شناخته می‌شود و این نام در ذهن مردم نهادینه و سال‌ها در ذهن‌شان می‌ماند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه زمانی که اماکن شهری نامگذاری می‌شوند و در آینده بخواهند آن را تغییر کند، عوارض فرهنگسازی و الگودهی دارد، افزود: زمانی که می‌خواهیم نامی را تغییر دهیم، مثلا اگر مکانی را به نام «الف» نامگذاری کردیم، اطلاعات این مکان در اسناد مالکیتی، دولتی و پستی و نهادهای خدماتی، بهداشتی و درمانی ثبت می‌شود، جابه‌جا کردن این اسم بسیار عارضه دارد.

وی با بیان اینکه تغییر نام یک مکان بعضی مواقع ممکن است به مرگ و زندگی افراد منجر شود، بیان کرد: ممکن است یک مأمور آتش‌نشانی و یا یک مأمور اورژانس خیابانی را به نام «الف» می‌شناسد و از فردا به نام «ب» نامگذاری می‌شود و اگر در این فاصله اطلاع‌رسانی کامل نباشد زمانی که می‌خواهند خدمات‌شان را به آن محل برسانند بین الف و ب تردید ایجاد می‌شود و ممکن به هدف خدمات خود نرسند، بنابراین نامگذاری حساسیت فوق‌العاده ویژه‌ای دارد.

 

باید از تغییر نام‌های بی‌جهت و بدون اضطرار پرهیز کنیم

امینی با اشاره به اینکه بنده ۴ سال به عنوان دبیر شورای نامگذاری بودم و به دلیل مسؤولیتی که در مدیریت روابط عمومی شهرداری اصفهان داشتم این مسأله را از نزدیک لمس ‌کردم، عنوان کرد: باید حتی‌المقدور از تغییر نام‌های بی‌جهت و بدون اضطرار پرهیز کنیم، مگر اینکه اسامی موجود با ارزش‌ها، چارچوبه‌های قانونی کشور و سوابق فرهنگی و تاریخی منافات داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در گذشته خیابانی به نام ولیعهد داشتیم که وقتی تبدیل به خیابان ولی‌عصر شد به لحاظ نحوه بیان چون قرابت تلفظ داشت، خیلی زود جای خود را پیدا کرد یا میدان پهلوی یا مجسمه وقتی تبدیل به انقلاب می‌شود خیلی زود با انگیزه‌های اعتقادی جای خود را پیدا می‌کند؛ اما وقتی میدان احمدآباد که یک نام تاریخی است، بخواهد تغییر کند این نام جایگاه خود را پیدا نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه ضرورتی ندارد اگر میدانی تعارض فرهنگی ندارد و با اساس دین و اعتقادات منافات اساسی ندارد آن اسم تاریخی را تغییر دهیم، گفت: این تجربه را برای خیابان آپادانا داشته‌ایم که آن را تبدیل به خیابان آیت‌اله قدوسی کردند، کسی این اسم را به کار نمی‌برد یا میدان طوقچی که یک اسم تاریخی بود، آن را به قدس تغییر دادند و کسی به نام قدس نمی‌شناسد؛ اما اماکنی که ایجاد کردیم و برای اولین بار نامگذاری شده به همان اسم شناخته می‌شود.

 

امینی تصریح کرد: این مناسبات در نامگذاری سبب شد که حساسیت‌های که در زمان مسؤولیت بنده در شورای چهارم برای اعضا و مردم بود، بیشتر لحاظ کنیم و در شورای نامگذاری عنوان شد که سعی کنید اسامی جدید برای اماکن جدید باشد و حتی‌المقدور از تعییر اسامی خودداری شود، مثلاً محله‌های تاریخی اصفهان مانند شهشهان دلیل ندارد که اسم‌های تاریخی را تغییر دهیم و اسم مورد علاقه خود را بر روی آن بگذاریم.

تغییر نام چهارراه فرایبورگ بدون توجیه و بی‌توجه به مخالفت پدر میرزاخانی

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان درباره علت ترک جلسه شورای شهر اصفهان در هفته گذشته گفت: روز یکشنبه هفته گذشته جلسه شورای شهر را به دلیل عصبانیت از تغییر نام یک خیابان ترک کردم، یک نامی را برای چهارراهی که قبلاً نام داشته و مردم آن را با نام فرایبورگ می‌شناسند و در مراودات خود بیش از ۷ سال است که آن را به کار می‌برند به نام مریم میرزاخانی نامگذاری کنیم.

وی با بیان اینکه میرزاخانی از نوابغ ریاضی دنیا و اهل طالقان استان البرز بوده است، افزود: ایشان استعداد درخشانی در ریاضی داشته است و به سازمان پرورش ملی استعدادهای درخشان معرفی می‌شود و در مدرسه فرزانگان تهران تحصیلات خود را ادامه می‌دهد، وقتی از دانشگاه شریف فارغ‌التحصیل می‌شود جذب یکی از دانشگاه‌های آمریکا می‌شود و در سن ۲۲ سالگی از ایران می‌رود.

 

امینی با بیان اینکه شورای دوره چهارم تهران خیابانی به نام میرزاخانی نامگذاری می‌کند که با مخالفت پدرش مواجه می‌شود و به صراحت می‌گوید در ایران چیزی نمی‌خواهم به نام دخترم باشد، خاطرنشان کرد: مقام علمی ایشان قابل احترام است، اما شهر اصفهان هم بیش از ۹ هزار شهید در دفاع مقدس و ۲۳ هزار شهید در استان اصفهان داشته است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه ۴۰۰ شهید سردار در استان اصفهان داریم که بخش زیادی از آن‌ها مربوط به اصفهان است و هنوز خیلی از آن‌ها خیابانی برای نامگذاری آن‌ها وجود ندارد، بیان کرد: باید یک نسبتی بین قهرمانان، هنرمندان، شعرا و دانشمندان برقرار باشد تا بتوان برای نسل بعد الگوسازی کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید توجه داشت اگر رفتار یک ایرانی منافات اساسی و اختلاف مبنایی با همه ارکان و اصول دینی داشته باشد، ضرورتی ندارد بخواهیم به عنوان یک الگو به نسل جوان‌مان معرفی کنیم، عنوان کرد: وقتی مادران و همسران شهدایی که هنوز در قید حیات هستند و این وضعیت را می‌بینند، سزاوار نیست پشت به همه ارزش‌ها بکنیم.

 

امینی با بیان اینکه شهید فخری‌زاده جزو دانشمندان برجسته دنیا بود که موساد بیش از ۲ دهه به دنبال آن بود که ایشان را به شهادت برساند، بیان کرد: ایشان اصالتاً مربوط به مهاباد اردستان اصفهان بود و هنوز جایی برای نامگذاری برای او پیدا نکردیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ممکن است بعضی بخواهند شائبه ایجاد کنند که این یعنی علم‌ستیزی و مقابله با دین اما بحث‌مان سکولاریسم دینی است و در این دنیای لیبرال دموکراسی غرب که سرشار از تناقض و تضاد است با پدیده‌هایی مواجه می‌شویم که قابل توجیه نیست که الگو از کجا و برای چه کسانی می‌گیریم.

هیچ توجیهی برای تغییر نام چهارراه فرایبورگ نمی‌بینم

وی خاطرنشان کرد: در جلسه شورای شهر عنوان کردم که شهری با این مختصات فرهنگی، دینی و تاریخی، هیچ توجیهی برای این نامگذاری نمی‌بینم و مخالفت صریح خود را با این نامگذاری اعلام کردم، بنابراین با شدت ناراحتی و توضیحاتی که برای اعضا دادم و قانع نشدند جلسه را ترک کردم.

 

امینی با بیان اینکه ممکن است بنده را به تندروی متهم کنند و بگویند با علم و پیشرفت مخالف است، افزود: سوابق تاریخی و عملکرد هر شخصی برای مردم مشخص است و این فضاسازی رسانه‌ای که بعضی از افراد معلوم‌الحال درست کرده‌اند هیچ جایگاهی در تغییر شخصیت بنده که تنها رویکرد خدمت به مردم داشته‌ام و همیشه سعی کردم با حفظ داشته‌های شهرم و حفظ اصول و چارچوبهای دینی و ملی کشور سازگاری داشته باشم ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه به خطوط قرمز مقید هستم، تصریح کرد: اجازه نمی‌دهم در حد نمایندگی مردم تا آنجا که مسؤولیت دارم شهرم در حوزه فرهنگی تهدیدی شود، به قهقرا برود و اشخاصی با ساده‌انگاری و کج فهمی به مبانی فرهنگی و مذهبی اهانت کنند.

نوابغ علمی که اصفهانی هستند اما هنوز نامشان در معابر اصفهانی خالی است

وی با بیان اینکه این اقدام شورا در تغییر نام چهارراه فرایبورگ در یک روز تاریخی شورای شهر اصفهان به عنوان یک لکه تاریخی می‌ماند و از ذهن مردم پاک نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در این فضا افرادی ممکن است، بخواهند سوءاستفاده و فضا را ملتهب کنند یا اینکه جهت‌دهی کنند و انحراف در مسیر موضوع به وجود آورند.

امینی ادامه داد: در حوزه علمی اگر بخواهیم در قیاس با این بانو مواردی را برای نامگذاری در نظر بگیریم، افرادی مانند پروفسور سمیعی، پروفسور فضل‌اله رضا، دکتر فخری‌زاده از نوابغ علم هسته‌ای و کسانی که نماد مقاومت و ایثار هستند، وجود دارند اما خیابانی به نام آن‌ها نشده است.

وی با بیان اینکه مرحومه واعظی مادر شهیدان جعفریان سال گذشته فوت کرد، ایشان داماد و عروس و ۴ پسرش را تقدیم انقلاب کرد و یک اسطوره انقلابی در کشور است، بیان کرد: ۴ دانشمند هسته‌ای در کشور داشتیم که همه آن‌ها از نوابغ علمی کشور بودند، به دلیل محدودیت مکان میدانی در نزدیکی سازمان انرژی اتمی به نام میدان شهدای هسته‌ای نامگذاری کردیم.

امینی با بیان اینکه شهدای مدافع حرم، شعرای اصفهان و آدم‌های فاخر و ارزشمند اصفهانی بسیاری داریم، چرا باید نام خانمی از طالقان کرج را در خیابان‌های اصفهان نامگذاری کنیم، تصریح کرد: فهرست اولویت‌های نامگذاری براساس دیدگاه‌های فرهنگی اعضا در دوره‌های مختلف شورا ممکن است تغییر کند که الان هم اتفاق افتاده است.

 

خیابان جدید بسازید و نامش را خودتان انتخاب کنید/ تغییر نام اماکن موجود هنر نیست

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: به اعضای شورای شهر گفتم شما اگر می‌خواهید نامگذاری کنید، جایی را احداث کنید و به نام میرزاخانی نامگذاری کنید، این هنر نیست که وضع موجود شهر را که دیگران زحمت کشیدند، اسم آن را عوض کنید، شورای بعد هم اسم آن را تغییر می‌دهد؛ هنر آن است که جای جدیدی را بسازید و نامگذاری کنید.

وی  با تأکید بر اینکه رعایت انصاف و اخلاق نیست که نامگذاری قبلی را تغییر داد، خاطرنشان کرد: وقتی در مقابل یک نام مردم مقاومت می‌کنند، تابلوی آن نام حتی شکسته می‎شود که البته رفتارهای غیرقانونی را هم قبول نداریم، اما وقتی از طرف بعضی از افراد زاویه لجاجت با زاویه اصرار بر عناد بر باورهای مردمی رقم می‌خورد، رفتارهای زشتی در حوزه فرهنگ اتفاق می‌افتد و منجر به اختلاف و دو قطبی شدن بین گروه‌های مختلف مردمی می‌شود و عوارض آن به غیر از سرخوردگی برای مردم چیز دیگری ندارد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول