اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

دندان انسان نئاندرتال کشف شده در آوج رونمایی شد

دندان انسان نئاندرتال به دست آمده در اکتشافات غار قلعه کرد آوج به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بقایای انسان کشف شده توسط وزیر گردشگری رونمایی شد.

دندان انسان نئاندرتال کشف شده در آوج رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین شامگاه دوشنبه در آیین رونمایی از دندان انسان نئاندرتال از کشفیات گروه باستان شناسی ایران و فرانسه در غار قلعه کرد آوج، که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاداسلامی واحد قزوین برگزار شد، اظهار کرد: غار قلعه کرد آوج در طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ مورد کاوش گروهی مرکب از باستان شناسان ایران و فرانسه قرار گرفت، اما شیوع بیماری کرونا فصل سوم کاوش این گروه در سال ۹۹ را متوقف کرد.

وی تأکید کرد: یافته‌های باستان شناسی از دوران پیش از تاریخ به دو بخش مواد فرهنگی و بقایای انسانی تقسیم می‌شود، لذا ما در این غار بقایای انسانی پیدا کردیم که منحصر به فرد است در واقع این برای بار دوم است که در قلمرو جمهری اسلامی ایران یافته‌های انسانی از پیش از تاریخ داریم و در این کاوش خوشبختانه بیش از ۲۰ قطعه دندان پیدا شده که یکی از آن‌ها مورد آزمایش قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین بیان کرد: سن قطعات کشف شده از سن کربن ۱۴ که بیش از ۴۵ هزار سال است بیشتر است و در آزمایشگاه تخمین اولیه صدهزار ساله در نظر گرفته شده است.

حامد وحدتی نسب سرپرست گروه کاوش غار قلعه کرد نیز در این جلسه اظهار کرد: کارهای مربوط به کاوش در این غار بهصورت کامل توسط تیم ایرانی انجام شده و یافته‌های باستان شناسی توسط این تیم صورت گرفته، اما به دلیل اینکه باید آزمایش‌هایی انجام می‌شد که در ایران امکان آن وجود ندارد که با استاندارد بالا انجام شود، از تیم فرانسوی برای اجرای آزمایش‌های مختلف سن سنجی،رسوب شناسی و گیاه و جانورشناسی استفاده کردیم.

این کاوشگر افزود: انسان نئاندرتال نوعی از انسان است که قبل از نوع ما، از 250 هزار سال تا 40 هزار سال پیش در این منطقه جغرافیایی زندگی می‌کردند. این انسان‌ها شکارچی بودند و در دسته‌های کوچک زندگی اجتماعی داشتند، اما بعد از ورود انسان هوشمند نسل این انسان‌ها منقرض می‌شوند.

وحدتی نسب عنوان کرد: در بازسازی‌های انجام شده دریافتیم که این انسان از نظر بدنی و رفتارشناختی شبیه ما بودند، آن‌ها بیش از آنچه که تصور می‌شد به ما شبیه هستند اما از نظر جمجه با ما تفاوت دارند، از نظر قامتی نیز کوتاه‌ قدتر و از نظر جسمی عضلاتی‌تر بودند.

سرپرست هیئت کاوش غار قلعه کرد بیان کرد: غار و منطقه قلعه کرد، قبل از این که مرمت شود، توسط حفاران غیرمجاز سرقت شده بود و به محل آسیب رسیده بود، لذا تمام مواد فرهنگی باقی مانده را با سختی جمع‌آوری کردیم و نتایج سن سنجی نشان داد که موارد به دست آمده بیش از 45 هزار سال است و می‌توانیم بگوییم قلعه کرد قدیمی‌ترین سکونت گاه بشر در کشور ایران است، چرا که حیواناتی کشف شده است که هم اکنون در ایران وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کشف ما در این غار کشف دندان شیری یک کودک است که بین 6 تا 9 سال سن دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در پایان این مراسم دندان کشف شده از انسان نئاندرتال توسط علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول