اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مشعل‌های مازوت‌سوز اصفهان رفع پلمب نمی‌شوند/ مجازات‌های قانون هوای پاک بازدارنده نیست

دادستان اصفهان گفت: از زمانی که اعلام شد نیروگاه‌ها باید مازوت مصرف کنند ما مقابله کرده و حتی از طریق نامه اعلام کردیم که به دلیل شرایط اصفهان امکان این موضوع وجود ندارد.

مشعل‌های مازوت‌سوز اصفهان رفع پلمب نمی‌شوند/ مجازات‌های قانون هوای پاک بازدارنده نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، جلسه بررسی دلایل و راهکارهای حل مسأله آلودگی هوای اصفهان برگزار شد و مسؤولان استانی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به عنوان میزبان این جلسه در ابتدا به بیان صحبت پرداخت و با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی مسؤولان و دانشگاهیان استان اصفهان و این که شرایط آلودگی هوای اصفهان حاد است، از استاندار اصفهان درخواست کرد که به تعدادی از سوالات به وجود آمده پاسخ دهد.

عباس رضایی، استاندار اصفهان نیز ضمن تقدیر از طغیانی و دیگر نمایندگان اصفهان بایت دغدغه جدی‌شان بیان کرد که تا به حال زیر بار باز کردن پلمب‌های مازوت نیروگاه‌ها نرفتیم و در نیروگاه‌های اصفهان هیچگونه مازوتی مصرف نمی‌شود و تا آخر هم ایستاده‌ایم تا این کار انجام نشود.

رضایی تصریح کرد: در تاریخ چهارم دی نامه‌ای به معاون رئیس‌جمهور نوشتم و رونوشت به دیگر مسؤولان هم ارسال شد که در آن گفته شده است با توجه به اینکه در سال ۹۹ فقط ۵ روز هوای پاک داشتیم و در کل سال ۹۸ هم ۲۸ روز هوای پاک داشتیم، امکان اینکه مازوت مصرف کنیم فراهم نیست.

استاندار اصفهان افزود: نامه‌ای هم به وزیر بهداشت و کشور نوشته شد که انباشت آلاینده‌ها در اصفهان داریم، با توجه به وضعیت کرونا و هشدار برای بیماران ریوی الزام قانون هوای پاک را باید در اصفهان داشته باشیم.

توسعه و تجهیز مراکز معاینه خودروهای سبک و سنگین متناسب با رفع نیاز استان، الزام به معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین و اعمال قانون توسط پلیس راه برای خودروهای فاقد معاینه فنی، پیش‌بینی‌ شهرداری اصفهان برای تأمین مینی‌بوس به جای اتوبوس‌های شرکت واحد، صدور مجوز گازسوز کردن ۱۶ هزار دستگاه به صورت مجانی، از اقدامات انجام شده است که رضایی از آن‌ها نام برد. وی همچنین در این جلسه گفت که معتقد است که به اندازه کافی پژوهش انجام شده است اما باید آن پژوهش‌ها عملی شوند.

علی اصفهانی، دادستان اصفهان در این جلسه عنوان کرد که قانون هوای پاک وظایف همه دستگاه‌ها را مشخص کرده است و جرایم و مجازات‌هایی برای کسانی که تخلف میکند تعیین کرده است.

اصفهانی تصریح کرد: مجازات هایی که در قانون هوای پاک تعیین شده از جریمه یک میلیون تومان تا ۳۶ میلیون تومان تعیین شده است، درخصوص استنکاف مدیران و دستگاه‌های متخلف هم انفصال از یک تا پنج سال را تعیین کرده است، به نظر می‌رسد مجازات‌های تعیین شده بازدارنده نیست.

دادستان اصفهان همچنین گفت که از زمانی که اعلام شد نیروگاه‌ها باید مازوت مصرف کنند ما مقابله کردیم و حتی از طریق نامه اعلام کردیم که به دلیل شرایط اصفهان امکان این موضوع وجود ندارد؛ چند سال پیش بر اساس حکم دادگاه مشعل‌های نیروگاه شهید منتظری پلمب شده است و اگر بخواهند رفع پلمب کنند باید با حکم دادگاه انجام دهند.

عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تشکر از دغدغه مسؤولان به مطالبه‌گری مردم از نمایندگان سخن گفت و اینکه ضروری است مسؤولان با همدلی و هم افزایی با مردم سخن بگویند و رسانه‌ها نیز تلاش‌ها و تدابیر مسؤولان را منعکس کنند.

در ادامه جلسه سلیمانی، مسؤول پروژه بررسی آلاینده‌های هوای اصفهان، به نمایندگی دانشگاه صنعتی اصفهان به بیان توضیحات پژوهش‌ها و نتایج و راهکارهای موجود پرداخت و از ضرورت تداوم جلسات نمایندگان دانشگاه صنعتی اصفهان با شورای اسلامی شهر اصفهان و دیگر مسئولین سخن گفت.

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشت: باید در کنار آلودگی هوا، پیگیر خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی نیز باشیم و محیط زیست را نسبت به این خشکی و عوارض آگاه کنیم چراکه هردو مقوله متاثر از یکدیگر است.

احمدی‌کیا، نماینده دانشگاه اصفهان نیز با بیان این که نرخ انتشار تمام آلاینده‌ها در دانشگاه اصفهان محاسبه شده و سهم انتشار همه موارد مشخص شده است، افزود: در همه این تحقیقات نمی‌توان گفت که نقش صنعت مهم‌تر است یا نقش خودرو زیرا بسته به زمان و مکان مختلف این نسبت‌ها تغییر می‌کند؛ بنابراین راهکارها را نباید روی بک مورد معطوف کرد و روی همه موارد باید کار کرد.

نماینده دانشگاه اصفهان در این جلسه ادامه داد: مشکل اصلی اصفهان که در طول سالیان زیاد انجام شده این است که اکثر این آلاینده‌ها ملی هستند و راهکار ملی دارند به همین دلیل کار کردن به شکل استانی روی آن‌ها مشکل است.

علیرضا نصر اصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه گفت که باید در سایه وحدت و با دلسوزی مشکل را حل کرد با توجه به اینکه بحث آلودگی تا مدت‌ها با ما همراه است نباید برخوردها مقطعی باشد و این اقدامات تا سال آینده استمرار داشته باشد.

مسعود بنده‌خدا، معاون حمل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در این جلسه اعلام کرد که تعداد اتوبوس‌های شرکت واحد کمتر شده است و مسافران هم کمتر شده است و باید با همکاری نمایندگان و دیگر مسؤولان به نوسازی ناوگان و در کنار آن نصب فیلتر در کارخانه‌های آلاینده اقدام کرد.

حسین سیستانی، فرماندار اصفهان نیز در این جلسه بیان کرد که اگر حق‌آبه تالاب گاوخونی به موقع و مستمر تأمین نشود، می‌تواند در ادامه باعث ایجاد آلایندگی‌ بیشتر در اصفهان شود. سیستانی فعالیت کوره‌های آجر و گچ در اطراف اصفهان را نیز بسیار مهم دانست و با اشاره به اقدامات خوبی صورت گرفته و همچنین تغییر وضعیت تولید، مکانیزه شدن و نصب فیلترهای کاهش آلاینده را در دستور کار پیگیری خود و دیگر سازمان ها عنوان کرد.

حجت‌اله غلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان نیز در پایان این نشست مجازی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از آلایندگی‌ها مربوط به حمل و نقل است، در کارخانه‌های سیمان و دیگر صنایع به هیچ عنوان از مازوت استفاده نمی‌شود اما ضروری است که سایر صنایع که در محدوده اصفهان هستند، از فیلتر استفاده نکنند در غیر این صورت محیط زیست قاطعانه با آن‌ها برخورد می کند.

معاون استاندار اصفهان همچنین گفت که سعی داریم آلایندگی‌های حمل و نقل را با استفاده از برخی طرح‌های هوشمند و گسترش محدوده زوج و فرد کنترل کنیم، موتورسیکلت‌ها نیز چند برابر خودرو‌ها آلایندگی دارند و هیچ کنترلی بر معاینه فنی آن‌ها در سطح استان اصفهان وجود ندارد؛ سعی شده که نزدیک ۱۰ هزار موتور سیکلت برقی را تا عید وارد سیستم کنیم.

طغیانی نماینده اصفهان در پایان جلسه خاطرنشان کرد: اگر اصفهان دو مسأله مهم داشته باشد، موضوع آب و آلودگی هوا است؛ از دوستان دانشگاهی می‌خواهیم که در کنار مسؤولان اصفهان کمک کنند تا به شکل منطقی این مسأله حل شود.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ص۳۰/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول