اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

روی زرد کرونا در زنجان/ شهروندان ماسک‌ها را برداشتند!

پس از اعلام تغییر رنگ‌های قرمز به نارنجی به ویژه زنجان، مردم نسبت به استفاده از ماسک بی‌توجه شده‌اند.

روی زرد کرونا در زنجان/ شهروندان ماسک‌ها را برداشتند!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، چند هفته بعد، یکساله می‌شود، ورود کرونا به ایران را می‌گویم.
زمانی که اوایل اسفندماه زمزمه ورود ویروس کرونا به ایران شنیده شد، همن موقع بود که موجی از ترس و دلهره کشور را فرا گرفت و همه به دنبال راهکاری بودند تا به این بیماری یا بهتر بگوییم کووید 19 مبتلا نشوند.

در آن روزها هر کس تلاش می‌کرد تا به هر نحو شده و با هر قیمتی ماسک و مواد ضدعفونی کننده برای خود و خانواده‌اش تهیه کند و این موضوع آشفتگی در بازار به وجود آورده بود.

وضعیت به گونه‌ای شده بود که واحدهای تولید کننده ماسک و مواد ضدعفونی کننده قادر به تأمین ماسک و لوازم بهداشتی مورد نیاز را در بازار نبودند.

در هر طرف شهر صف‌های طویل برای خرید ماسک تشکیل شده بود و در هر داروخانه هم برچسب « ماسک نداریم» لطفا سوال نفرمایید نصب بود.

زمان زیادی از این موضوع نگذشت که مردم با کرونا کنار آمدند و به صورت مسالمت‌آمیز با آن زندگی کردند، با وجود اعمال محدودیت‌ها و قرنطینه کشور در ایام نوروز و همچنین تعطیلی مشاغل مردم دیگر کرونا را جدی نگرفتند.

اما کرونا جدی گرفت و به همین ترتیب بود که موج دوم و سوم این بیماری نیز آغاز شده و به مراتب بیشتر از موج اول ابتلا و فوتی داشت.

این روزها دیگر خبری از صف‌های طویل برای خرید ماسک و ضدعفونی کننده نیست و وضعیت به طوری شده است که ظرفیت زیاد این مواد به شهرهای اطراف صادر می‌شود.

این روزها کسی ماسک زدن را جدی نمی‌گیرد و هرکس با راهکاری خاص به دنبال عدم استفاده از ماسک است.

راه‌اندازی پویش من ماسک می‌زنم هم جوابگو نبوده و مردم به دلخواه ماسک می‌زنند، گویا کسی در شهر کرونا را جدی نگرفته است.

یافته‌های علمی حاکی از اثربخش بودن پوشیدن صحیح ماسک در برابر همه گیری ویروس کرونا است و سازمان‌های معتبر بهداشتی همچون سازمان جهانی بهداشت و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها نیز بر این موضوع تاکید دارند.

پوشیدن ماسک‌های پارچه‌ای خانگی نیز در صورتیکه بر اساس راهنمایی‌های معتبر تهیه و به روش صحیح شستشو و استفاده شود دارای اثر بخشی مطلوب است.

میزان استفاده از ماسک کم شد

هر کس بنا به تشخیص و مصلحت خود در مقابله با ویروس کرونا عمل می‌کند و از آنجا که داروی قطعی و روش مستدلی وجود ندارد افراد ترجیح می‌دهند که خود را در معرض این بیماری قرار دهند تا با یک بار ابتلا، به نوعی واکسینه شوند غافل از اینکه شاید کرونا آنها را از پای بیاندازد.

پس از اعلام تغییر رنگ‌های قرمز به نارنجی به ویژه زنجان، این موضوع تشدید شده و مردم نسبت به استفاده از ماسک بی‌توجه شده‌اند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در این رابطه با اشاره به کاهش استفاده از ماسک در بین شهروندان زنجانی گفت: با کاهش آمار مبتلایان به کرونا میزان استفاده از ماسک نیز کاهش یافته است.

محمدرضا صائینی با بیان اینکه میزان استفاده از ماسک به ویژه در بین اصنافی که خدمات ارائه می‌دهند، کاهش یافته است، تصریح کرد: قطعا استفاده از ماسک در مقابله با کرونا پیشگیرانه است و رعایت پروتکل‌ها باید به قوت قبل باقی بماند.

وی در ارتباط با برگزاری مراسم در ایام فاطمیه نیز گفت: با استناد به نامه ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مراسم فاطمیه در مناطق نارنجی و قرمز به صورت مجازی و در مناطق زرد با ۲۵ درصد ظرفیت مساجد یا محل موردنظر با رعایت فاصله ۲ متری از هر طرف، تهویه مناسب، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مدت دو ساعت برگزار خواهد شد و دسته‌روی نیز در هیچ‌کدام از مناطق نخواهیم داشت.

امروز هیچ اولویتی بالاتر از حفظ سلامتی مردم نیست

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان نیز با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی یکی از موضوعات مهم در شرایط کنونی، لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک توسط ارائه‌کنندگان خدمات و نیز دریافت‌کنندگان این خدمات است، افزود: نباید به بهانه تغییر رنگ استان، استفاده از ماسک کمتر شود.

خدابخش مرادی نافچی با بیان اینکه استفاده از ماسک باید به عنوان یک اولویت در همه اماکن مورد توجه باشد، گفت: اصناف باید موضوع استفاده از ماسک توسط ارائه‌دهندگان خدمات به مردم را جدی بگیرند، چرا که امروز هیچ اولویتی بالاتر از حفظ سلامتی مردم نیست.

وی با یادآوری اینکه مصوبات قرارگاه عملیاتی استان باید در کم‌ترین زمان ممکن به اجرا گذاشته شود، گفت: با توجه به حساسیت‌های موجود، اصنافی که محدودیت‌های کرونایی را رعایت نکنند، برابر قانون با آنان برخورد خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز با بیان اینکه شهرهای ایجرود، سلطانیه، خدابنده و ماهنشان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد، گفت: شهرستان‌های زنجان، ابهر، سلطانیه و طارم دروضعیت نارنجی هستند.

پرویز قزلباش با اشاره به اینکه طی دی ماه کرونا در استان روند نزولی بسیار محسوسی داشته است، اضافه کرد: اگر مردم استان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم کاری کنند دوباره شاهد پیک بیماری کرونا در بهمن ماه خواهیم بود.

وی با درخواست از مردم برای رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی گفت: گفت: از مردم استان درخواست می‌شود نسبت به زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی مدیریت لازم را داشته باشند، وگرنه در صورت اوج کرونا دوباره اعمال محدودیت‌های جدید را خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: برای کاهش بیماری کرونا در استان باید رفتار باور مردم نسبت به کرونا مثل سابق باشد و مردم باز هم از دورهمی‌ها خود کنند.

قزلباش بیان کرد: نظارت‌های جدی بر مراکز عرضه مواد غذایی، سوپرمارکت‌ها و خواربارفروشی‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود و با متخلفین به جد برخورد می‌شود.

یکی از شهروندانی که از ماسک استفاده نکرده است، درباره علت این کار خود به خبرنگار فارس گفت: یک سال است که درگیر کرونا هستیم و دیگر از ماسک زدن خسته شده‌ایم.

الهام اسکندری با بیان اینکه استفاده طولانی مدت از ماسک آزار دهنده است، تصریح کرد: بسیاری از افرادی که از ماسک استفاده کرده بودند، هم مبتلا به این ویروس شده‌اند، پس ماسک آنچنان هم بازدارنده نیست.

وی گفت: از طرفی استفاده از ماسک هزینه‌بر هم است، خانواده ما چهار نفره است و اگر بخواهیم طبق پروتکل‌های اعلامی از ماسک استفاده کنیم، روزانه باید حداقل 15 هزار تومان برای ماسک هزینه کنیم.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد که باید در راستای فرهنگسازی و ترویج استفاده از ماسک بیشتر تلاش کرد و از آن طرف هم پیگیری‌ها برای ارائه ماسک با قیمت مناسب به مردم انجام شود.

انتهای پیام/73005/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول