اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

تونل اسپژ؛ پروژه‌ای که یخ زده است/ روزهای سرد بی‌اعتباری

پروژه تونل اسپژ به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و به منظور افزایش ایمنی محور همچنین کاهش طول مسیر ارتباطی دو شهرستان سال 94 در دستور کار قرارگرفت و طبق برنامه زمان‌بندی قراربود تنها پروژه ملی شهرستان سلسله ظرف 36 ماه به بهره‌برداری برسد اما با گذشت حدود 5 سال نه تنها تکمیل نشد بلکه همچنان متوقف و به اصطلاح روی زمین مانده است.

تونل اسپژ؛ پروژه‌ای که یخ زده است/ روزهای سرد بی‌اعتباری

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، محور ارتباطی شهرستان سلسله به بروجرد از سرگردنه معروف اسپژ در منطقه پرسک عبور می‌کرد که علاوه بر صعب العبور و شیب دار بودن در فصل زمستان نیز برف گیر و حادثه خیز بود و خطرات زیادی برای رانندگان و مسافران این محور به همراه دارد، اما این مسیر از سال‌های گذشته به دلیل بروز حوادث متعدد مسدود شده بود.

پروژه تونل اسپژ به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و به منظور افزایش ایمنی محور همچنین کاهش طول مسیر ارتباطی دو شهرستان سال 94 در دستور کار قرارگرفت و طبق برنامه زمان‌بندی قراربود تنها پروژه ملی شهرستان سلسله ظرف 36 ماه به بهره‌برداری برسد اما با گذشت حدود 5 سال نه تنها تکمیل نشد بلکه همچنان متوقف است و به اصطلاح روی زمین مانده است.

با وجود اینکه برخی از مسوولان از عدم توجیه و اولویت این پروژه سخن به میان می‌آورند، اما تکمیل تونل اسپژ به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم سلسله مطرح است ، بر همین اساس ظرف چند ماه گذشته با پیگیری نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی  این پروژه ردیف اعتباری گرفته و قرار است در آینده نزدیک شاهد از سرگیری عملیات اجرایی آن باشیم که امیدواریم این وعده تحقق پیدا کند.

 

تونل اسپژ مطالبه جدی مردم سلسله

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی تونل اسپژ را یکی از مطالبات جدی مردم سلسله ظرف چهار یا پنج دهه گذشته عنوان می‌کند و می‌گوید: راه‌ها به عنوان یکی از مهمترین علل توسعه مطرح هستند، بنابراین هر چقدر بتوانیم راه‌ها را تقویت کنیم مسیر توسعه هموار می‌شود.

یحیی ابراهیمی به اهمیت تکمیل تونل اسپژ اشاره می‌کند و می‌افزاید: با بهره‌برداری از تونل  اسپژ علاوه بر اینکه طول محور الشتر به بروجرد  70 تا 80 کیلومتر کاهش پیدا می‌کند ، مسیر غرب کشور به مرکز ایران نیز 100 کیلومتر کاهش پیدا می کند.

وی خاطرنشان می‌کند: با بهره‌برداری از تونل اسپژ شاهد توسعه شهرستان  از نظر حمل و نقل همچنین خارج شدن الشتر از بن بست خواهیم بود.
تونل اسپژ پروژه‌ی رها شده

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تونل اسپژ در ادوار گذشته در پیوست بودجه نبوده و از اعتبار خاصی برخوردار نبوده، عنوان می‌کند: این پروژه زمان سوری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی  از طریق دولت اعتباری سه میلیارد تومان دریافت کرده آن هم نه در قالب بودجه متمم و از این اعتبار حدود 500 متر حفاری شد و مابقی به حال خود رها شده است.

ابراهیمی می‌گوید: متاسفانه مدیران استانی به ویژه راه و شهرسازی به جای اینکه  پاسخگوی مطالبه مردم باشند پروژه را رها کرده  و در مواردی شاهد این ادعا هستیم که این پروژه توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: سوال من این است آیا جاده‌ی که 100 کیلومتر مسیر را کوتاه تر می‌کند، یا شهری را از بن بست خارج می کند و از طرفی جاده غرب کشور به مرکز را یکصد کیلومتر کاهش می دهد توجیه اقتصادی ندارد؟

 

تاکید بر ملی کردن اعتبارات

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: توصیه ما به مسوولان این است که تا می‌توانند نه  تنها پروژه تونل اسپژ بلکه دیگر پروژه‌های استان را وارد متمم پیوست یک کنند ، متاسفانه در سلسله و دلفان اعتبارات پیوست یک اندک است، اگر مسولان استانی از ابتدای انقلاب تلاش می‌کردند اکنون به جای یک پروژه برای ده‌ها پروژه جذب اعتبار می‌کردیم.

ابراهیمی خاطر نشان می‌کند: مسولان استانی تلاش کنند تا پروژه‌ها را ملی کنیم تا استان از این وضعیت خارج شود، همانطور که توانستیم پروژه تونل اسپژ را وارد پیوست یک کرده و کار ناممکن را ممکن کنیم  می توان کارهای دیگر را انجام داد.

 

نبود ردیف اعتباری، علت توقف پروژه

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان نیز با اشاره به اینکه قرارداد تونل اسپژ به طول 2200 مترسال 94 منعقد شد، می‌گوید: این پروژه به دلیل اینکه در لایحه بودجه کمیسیون ماده 23 نداشت در قالب جدول 19 ذکر و اعتباری به صورت موقت برای آن در نظر گرفته شد.

وحید کرم اللهی عنوان می‌کند: پس از انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی آغاز و حدود 500 متر حفاری آن توسط شرکت جهاد نصر لرستان انجام شد اما به دلیل مشکل اعتباری پروژه متوقف شد.

وی می‌افزاید: با پیگیری‌ و درخواستی که اخیرا توسط نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی انجام شد پروژه تونل اسپژ با کمیسیون ماده 23 موافقت و جزو طرح‌های ملی تعریف شد، امیدواریم ظرف ماه‌های آینده بتوانیم کار را شروع کنیم.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان علت تعطیلی و تاخیر در اجرای پروژه را نبود ردیف اعتباری عنوان و می‌گوید: زمانی که پروژه‌ی ردیف اعتباری ندارد نمی‌توان به پیشرفت آن امیدوار بود و همین سبب وقفه در عملیات اجرایی می‌شود تونل اسپژ از این دست پروژه‌ها بود. 

کرم اللهی  در پاسخ به این پرسش که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه چه میزان است ، توضیح می‌دهد: تونل جزو فعالیت‌های پرهزینه و زمان بر است ، طبق برآوردهای انجام شده به ازای هر کیلومتر تونل حدود 80 تا 85 میلیارد تومان نیاز است با توجه به اینکه 500 متر از تونل حفر شده 130 میلیارد تومان نیاز است تا پروژه تکمیل شود.

 

وی در ادامه به اهمیت تکمیل تونل اسپژ اشاره می‌کند و می‌گوید: مردم الشتر و نورآباد برای رفتن به بروجرد باید از خرم‌آباد عبور کنند یعنی حدود 150 کیلومتر مسیر را طی کنند، این درحالی است که با تکمیل تونل اسپژ طول این محور 70 تا 80 کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.
پروژه توجیه دارد 

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان با تاکید بر اینکه تونل اسپژ قطعا توجیه دارد، اضافه می‌کند: مسیر الشتر- بروجرد جاده دارد یعنی همان گردنه اسپژ اما به دلیل اینکه رقومش بالا بوده و برف گیر است معمولا در زمستان‌ها  مسدود است، اما با افتتاح تونل علاوه بر کوتاه‌تر شدن مسیر نیازی به عملیات راهداری نیست.

کرم اللهی تاکید می‌کند: از دیگر مزایای تکمیل تونل اسپژ کاهش مسیر نورآباد - الشتر به سمت غرب و تهران  است، بنابراین این پروژه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول