اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

مشکلات جدی در تامین مواد اولیه کارخانه‌های تولید خوراک آبزیان بوشهر

نماینده مردم بوشهر گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط کنونی وضع تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت‌ها تامین این ماده اولیه و ضروری برای کارخانه‌های تولید خوراک آبزیان استان با مشکلات جدی مواجه شده و فرایند تولید در کارخانه‌ها کند و بعضا متوقف شده است.

مشکلات جدی در تامین مواد اولیه کارخانه‌های تولید خوراک آبزیان بوشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، عبدالکریم جمیری بعداز ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از دیدار خود با وزیر جهاد کشاورزی و پیگیری مسائل مهم استان در این نشست خبر داد و با اشاره به موارد مطرح شده در این نشست اظهار داشت: استان بوشهر به عنوان قطب تولید میگوی پرورشی کشور با ظرفیت ۲۰ تا ۲۵ هزار تن در سال به شمار می‌آید، برای تولید خوراک این واحد‌های پرورش میگو در استان به صورت پلنت در کارخانه‌ها نیاز مبرم به مواد اولیه کنجاله سویا وجود دارد. 

نماینده مردم بوشهر گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی وضع تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت‌ها تامین این ماده اولیه و ضروری برای کارخانه‌های تولید خوراک آبزیان استان با مشکلات جدی مواجه شده و فرایند تولید در کارخانه‌ها کند و بعضا متوقف شده است.

وی گفت: با توجه به اهمیت اقتصادی صنعت میگوی پرورشی در استان از لحاظ ارزآوری و ایجاد اشتغال در مناطق ساحلی و به منظور جلوگیری از وقفه در تولید سهمیه ویژه کنجاله سویا مورد نیاز، برای کارخانه‌های تولید کننده خوراک آبزیان پرورشی اختصاص یابد.

جمیری با اشاره به قابلیت‌های استان در زمینه تولیدات گلخانه‌ای و آبزی‌پروری گفت: با توجه به کمبود منابع آب استان و استقبال سرمایه‌گذاران از تبدیل کشت‌های فضای باز به کشت‌های گلخانه‌ای و نیز امکان استفاده از ظرفیت‌های دریا و اراضی ساحلی جهت افزایش تولید و پرورش آبزیان، طرح‌های اشتغالزایی زیادی در کارگروه‌های استانی پذیرش شده است و منتظر دریافت تسهیلات هستند.

وی ادامه داد: ۸۷ طرح در حوزه تولید محصولات گلخانه‌ای، ۵۳ طرح در زمینه پرورش میگو، ۱۴ طرح پرورش ماهی در قفس و ۶ طرح صنایع تبدیلی و غذایی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که دارای پیشرفت فیزیکی بالا هستند، نیازمند تخصیص اعتبار از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه هستند.

جمیری گفت: شهرک شیلاتی رودشور در شهرستان گناوه در سطح سه هزار و 611 هکتار با پیش‌بینی تولید ۱۶ الی ۲۱ هزار تن و اشتغال دو هزار و 500 نفر مستقیم و غیر مستقیم و شامل ۵۳ قطعه با ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا و تکمیل زیرساخت‌های لازم می‌باشد و ان شاءالله در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کل هزینه‌های پروژه به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی تامین شده است برای ادامه پروژه و اتمام زیرساخت‌ها به اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال نیاز است.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر گفت: با توجه به مشکلات عدیده تامین انبار مناسب و استاندارد به منظور ذخیره‌سازی انواع نهاده‌های دام و طیور در استان بوشهر، باید بازسازی و مرمت انبارهای سازمان جهاد کشاورزی در شهر چغادک در دستور کار قرار گیرد و در کنار آن نسبت به احداث یک انبار به ظرفیت چهار هزار تن و یک باب سردخانه با ظرفیت دو هزار و 500 تن اقدام شود.

جمیری در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره با اخباری که درخصوص اجرایی شدن قانون اراضی مستحدث و ساحلی مصوب سال ۱۳۵۴ و تعیین حریم ۶۰ متری برای دریا گفت: بسیاری از بنادر از قدیم الایام به دلیل ارتباط تنگاتنگ و ارتزاق از دریا از طریق صید و صیادی و تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس در نزدیکترین و بهترین مکان به لحاظ دسترسی به دریا مستقر شده‌اند.

وی افزود: مردم این بنادر با گذشت چهار دهه از تصویب قانون مذکور مشکلی در این راستا نداشته تا اینکه در چند سال گذشته اجرای این قانون به جریان افتاده و باعث نگرانی ساحل نشینان شده است.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در اراضی ساحلی دریای خزر در نقاطی که به جاده و خیابان ساحلی احداثی فعلی برخورد می‌کند به جای حریم ۶۰ متر، جاده و خیابان ساحلی ملاک عمل قرار گرفته است، در استان بوشهر هم می‌شود به همین استناد مشکل ساحل نشینان را برطرف کرد.

جمیری همچنین تامین اعتبار راه‌اندازی ایستگاه‌های پمپاژ آب اراضی حاشیه رودخانه حله، تأمین اعتبار لازم برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین اراضی حاشیه رودخانه حله از محل اعتبارات ملی، تأمین اعتبار لازم برای اجرای شبکه زهکشی اراضی بخش شمالی حاشیه رودخانه حله در شهرستان گناوه و اراضی بخش جنوبی حاشیه این رودخانه در شهرستان بوشهر و تامین منابع اعتباری لازم برای اجرای طرح برقدار کردن چاههای کشاورزی شهرستان‌های بوشهر و گناوه را از دیگر موارد مطرح شده در جلسه با وزیر کشاورزی عنوان کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول