اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

رشد چندانی در بودجه عمران و پژوهش دانشگاه‌ها دیده نمی‌شود

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در حوزه عمرانی و پژوهش رشد چندانی در بودجه 1400 دانشگاه‌ها دیده نمی‌شود.

رشد چندانی در بودجه عمران و پژوهش دانشگاه‌ها دیده نمی‌شود

عادل نجف‌زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، درباره بودجه‌ 1400 دانشگاه‌ها، اظهار کرد: متأسفانه نگاه‌ به بودجه سال آتی بیشتر بر پایه هزینه‌ای است. 

وی افزود: این دوره در حوزه عمرانی، تحقیق و توسعه و پژوهش رشد چندانی در بودجه دانشگاه‌ها دیده نمی‌شود و از طرفی دولت با توجه به ترمیم حقوق بدنه فرهنگی کشور، چندان توفیقی در افزایش روند بودجه در حوزه تقویت دانشگاه‌ها در نظر نگرفته است. 

این نماینده مجلس اضافه کرد: با توجه به تغییرات و اصلاحات ساختاری که در بودجه از طرف مجلس عملیاتی می‌شود قطع به یقین نگاه مجلس به نقش‌آفرینی دانشگاه‌‌ها در رشد توسعه اقتصادی و زیرساختی کشور بهتر خواهد شد؛ البته با تغییراتی که مجلس در روند و اصلاح بودجه‌ریزی انجام می‌دهد سال بعد هم خواهیم توانست در بخش ترمیم زیرساخت‌های عمرانی، مراکز پژوهشی و توجه بیشتر به دانشگاه‌ها با افزایش بودجه در توسعه کشور ایفای نقش کنیم.

* نگران کمرنگ شدن مراکز پژوهشی و تحقیق و توسعه‌ای دانشگاه‌ها هستیم

نجف‌زاده افزود: بودجه 1400 نسبت به سال 99، 17 درصد رشد داشته  که عمدتاً در حوزه‌ هزینه‌های جاری دانشگاه‌ها تعریف شده است. متأسفانه نگران کمرنگ شدن مراکز پژوهشی و تحقیق و توسعه‌ای دانشگاه‌ها هستیم.

وی گفت: متأسفانه در کشور به این نتیجه نرسیده‌ایم که راه نجات اقتصاد کشور، اقتصاد دانش‌بنیان است. اعتقاد بنده این است که امروز باید باورمان را به دانشگاه‌ها افزایش دهیم که چنین امری نقطه عطف روند توسعه اقتصادی در کشور است. 

این نماینده مجلس اضافه کرد: در شرایط فعلی اقتصاد تک محصولی نفت را دنبال می‌‌کنیم در حالی که اگر قرار هست دنیا نفتی بفروشد، نفت را در مسیر آینده‌پژوهانه برای ایجاد زیرساخت‌های جدید از توسعه که هیچ‌گونه وابستگی به نفت ندارد صرف می‌‌کند. 

نجف‌زاده گفت: اعتقاد بنده این است که باید برای نقش‌آفرینی هر چه بیشتر، دانشگاه‌ها را در روند توسعه اقتصادی و مسیر بودجه‌ریزی  واقع‌بینانه ببینیم و این نگاه سلبی باید از دولت و مجلس گرفته شود. 

وی افزود: مجلس با جدیت به دنبال ترمیم بودجه و اصلاحات است. امیدواریم در تعامل با دولت بتوانیم از منابع جدیدی دانشگاه‌ها را بهتر و بیشتر تقویت کنیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول