اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

رشد 2 برابری چاقی در کودکان

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: مطالعات نشان می‌دهد که در دوره 10 ساله، اضافه وزن و چاقی کودکان زیر 5 سال دو برابر شده است.

رشد 2 برابری چاقی در کودکان

خبرگزاری فارس ـ محمدحسین کمیزی: زهرا عبدالهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: چاقی مشکل جهانی است و در همه‌گروه‌های سنی شاهد چاقی هستیم؛ در حال حاضر روند افزایش چاقی در کودکان و نوجوانان را می‌بینیم.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان چاق، کودکان چاقی هستند که وارد مدرسه می‌شوند و این روند بعضاً تا بزرگسالی ادامه می‌یابد و خطراتی را برایشان به دنبال دارد.

عبدالهی ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد که در دوره 10 ساله، اضافه وزن و چاقی کودکان زیر 5 سال دو برابر شده است؛ برای کنترل مشکل چاقی باید با یک همکاری همه جانبه و تعامل بین بخشی داریم؛ وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به تنهایی نمی توانند این کار را انجام دهند و بخش‌های دیگر هم باید سهیم باشند. 

وی با بیان اینکه محیط نباید چاق کننده باشد، افزود: در کنار برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش، 1600 کارشناس تغذیه در مراکز جامع خدمات در قالب سیستم ارجاع داریم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: بحث پیشگیری نیز بسیار مهم است و باید بخش های دیگر کمک کنند. تا زمانی که تبلیغات صداوسیما برای تهدیدکننده های سلامت وجود دارد و بیلبوردها در شهر و جاده انواع کالاهای چاق کننده را تبلیغ می کنند، آموزش های ما موثر واقع نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ما به کودکان و نوجوانان آموزش می دهیم ولی تبلیغات، تاثیر آموزش ها را کمرنگ می کند، گفت: در کنار فعالیت هایی که باید انجام شود، فرهنگسازی تغذیه نقش اساسی دارد. این مهم باید نهادینه شود و حتی از مرحله پیش دبستانی بچه ها با مفاهیم غذا و تغذیه آشنا شوند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: کار بنیادی این است که بازنگری اساسی در کتب درسی از دوره پیش دبستانی باید صورت گیرد تا بچه ها مفاهیم و اصول تغذیه ای صحیح را بدانن. اما برای راهکارهای فوری و کوتاه مدت  نیز به عنوان بخش بهداشت در برنامه مدونی که نوشته و ابلاغ شده است، کنار آموزش و پرورش هستیم.

عبدالهی افزود: این برنامه در سطح معاونان وزارتخانه ها امضا شده و پیشنهادم این است در سطح وزرا نیز امضا شود تا هربخشی وظیفه اش را انجام دهد سپس دستگاههای ذیربط در شورای عالی سلامت گزارش دهند. اگر بتوانیم مجموعه ای از کارها را در کنار هم  انجام دهیم، اجرای برنامه کنترل وزن کودکان به خوبی پیش می رود.

وی با بیان اینکه اگر برنامه «کوچ» با محوریت استانداری ها پیش برود، بخش های مختلف اهتمام بیشتری نسبت به انجام وظایف خویش خواهند داشت، گفت: باید از صنایع غذایی نیز بخواهیم در جهت تولید محصولات سلامت محور حرکت کنند و استانداردها بازنگری شوند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به ضرورت توجه ویژه به موضوع رفع ناامنی غذایی اشاره کرد و گفت: همه مشکل سوء تغذیه با آموزش حل نمی شود و حمایت های تغذیه ای و فقرزدایی در استان ها باید با جدیت دنبال شود.

عبدالهی با تاکید بر اینکه باید توجه داشت در دوران شیوع کرونا، چاقی خودش یک عامل خطر ابتلا به کروناست و خطر مرگ ناشی از کرونا در کسانی که چاق هستند، ۴۰ درصد بیشتر است، گفت: یک پیام فوری چاقی در این شرایط، کروناست. اصلاح الگوی غذایی در کنار تحرک بدنی مهم است و نیازمند همکاری همه جانبه همه بخش ها هستیم.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول