اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

بنیاد علوی گوشه چشمی به دیار محرومان چاروسا کند/ از در و دیوار اینجا محرومیت می‌بارد

امروزه به دلیل حجم گسترده محرومیت‌ها با داشتن ظرفیت‌های گسترده جای خالی بنیاد علوی و مستضعفان برای محرومیت‌زدایی چاروسا مشاهده و احساس می‌شود.

بنیاد علوی گوشه چشمی به دیار محرومان چاروسا کند/ از در و دیوار اینجا محرومیت می‌بارد

خبرگزاری فارس چاروسا؛ سید حسن آرمند- خدمت به مردم رسالت همه مدیران و مسؤولان در نظام اسلامی است و همین موضوع موجب تقویت جایگاه نظام و انقلاب خواهد شد.

نهادهای حمایتی پس از انقلاب توانستند کمک‌های شایانی در راستای محرومیت زدایی و کمک به مردم داشته باشند؛ وجود نهادهایی همچون بسیج و سپاه، کمیته امداد و بهزیستی، بنیادهای علوی، برکت و بنیاد مستضعفان و دیگرهای نهادهای مشابه توانستند در جهت خدمت به مردم خدمات ارزنده‌ای داشته باشند.

اما وجود نهادهایی همچون بسیج، سپاه و کمیته امداد و بهزیستی نقش ملموس‌تری‌ در خدمات رسانی به مردم پس از انقلاب از خود به نمایش گذاشتند به نحوی که بسیج سازندگی توانست کمک شایانی به مناطق محروم داشته باشد.

اما امروزه بنیادهایی همچون علوی، برکت و مستضعفان در مناطق مختلف به مردم محروم کشور خدمت می‌کنند.

کمک به محرومیت زدایی، تکمیل پروژه های نیمه تمام، کمک به اجرای طرح های اشتغال زا با توجه به ظرفیت هر منطقه و کمک به اشتغال جوانان با اهداء تسهیلات مختلف از جمله خدماتی است که این روزها این نهادها برای کمک به مناطق محروم آغاز کرده‌اند.

چند سالی است که با وجود این نهادهای حمایتی در استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص شهرستان لنده این شهرستان را از محرومیت نجات دهد و از ظرفیت‌های مختلف این شهرستان برای کمک به خارج شدن از محرومیت کمک شایانی داشته باشد و پس از آن در ماه های اخیر ورود نهاد حمایتی همچون بنیاد علوی در دیشموک نوید محرومیت‌زدایی در این منطقه محروم را می‌دهد

مسوولان این نهاد مردمی با فکری به حال منطقه محروم چاروسا هم می‌کردند و راه اندازی این بنیاد را در دستور کار خود قرار می‌دادند.

امروز وقتی به چاروسای محروم اما با ظرفیت‌های غنی نگاه می کنیم جای خالی نهادهای حمایتی و مردمی همچون بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان خالی است.

وقتی به روستاهای دلی مهتاب، لاش و شوار، آبله دارگنجی و گندم کار و روستای آبنوک و چندین چند روستای مشابه نگاه کنیم محرومیت‌ها فریاد می‌زنند.

بنیاد علوی و مستضعفان به عمق محرومیت‌ها نگاه کنند چه محرومیتی بالاتر از پل ارتباط دو روستا که 15 سال از نیمه کاره ماندن آن می‌گذرد و مردم مجبور می‌شوند از چوب بلوط برای عبور و مرور خود استفاده کنند.

کدام محرومیت بالاتر از راه روستایی یک روستا در چاروساست که دانش آموزان برای عبور و مرور و تحصیل در بسیاری فصول سرد در منزل پدری خود نمی‌خوابند بلکه در روستاها و شهر منزل کرایه می کنند چون راه ارتباطی مناسب ندارند.

 محرومیت یک منطقه بزرگ و با جمعیت زیاد که ورزشگاه و مکان ورزشی مناسب ندارند آرزوی 12 ساله افراد مسن و پیرمردهای یک منطقه که برای بازگشایی یک جاده ارتباطی چشم انتظار هستند بعضی از آنها حتی این آرزو را به گور بردند.

اما در کنار این محرومیت ها از ظرفیت‌ها بگوییم از آبشاری که در سال بیشترین گردشگر را داشته و به عنوان هفتمین آبشار از نظر ارتفاع نامگذاری شده روستاهایی همچون ادرج، المور، الگن، که سرشار از ظرفیت گردشگر پذیری و سرمایه گذاری در این حوزه است.

امروزه جای خالی نهادهایی همچون بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان برای سرمایه‌گذاری و رفع محرومیت در بخش قلعه‌رئیسی بیش از همیشه احساس می‌شود.

در این خصوص با مسوولان این بخش همکلام شدیم تا دردها را بیشتر بشنویم و چاره‌ای برای رفع آن‌ها اندیشیده شود.

حجت‌الاسلام اسماعیل صلواتی امام جمعه قلعه‌رئیسی که تریبون او به یکی از تریبون‌های بیان مشکلات در سطح استان معروف است در خصوص نبود این نهادهای مردمی گفت: بخش چاروسا با وجود اینکه از بزرگترین بخش‌های استان بوده دارای حدود 20 هزار نفر جمعیت، دارای 36دهیاری، تقدیم 65 شهید والامقام و هزاران جانباز، ایثارگر و آزاده و مهمتر وجود مردمانی انقلابی و ولایی است که در تمامی صحنه های انقلاب پای کار هستند وجود چنین نهادهای مردمی که می‌تواند کمکی به محرومیت زدایی این منطقه داشته باشد لازم و ضروری است.

خطیب جمعه قلعه رئیسی با بیان اینکه بخش چاروسا با مرکز استان 270 کیلومتر و با مرکز شهرستان 70 کیلومتر فاصله دارد خاطرنشان کرد: محرومیت هایی که در بسیاری از روستاهای این بخش وجود دارد شاید در دیگر مناطق مختلف استان وجود نداشته باشد به گونه‌ای که بسیاری از روستاهای این منطقه هنوز از راه مناسب برخوردار نیستند و حداقل انتظار آنها یک زیرسازی کوچک است.

صلواتی تصریح کرد: وضعیت اشتغال جوانان این منطقه اسف‌بار است به نحوی که شاید در یک خانواده حدود سه الی چهار بیکار دارد اما جوانانی دارد که از وجود آنها خلاقیت و توانمندی تراوش می‌کند و می توان با کمک به آنها و اعطای تسهیلات و حمایت از آنها در زمینه های مختلف تولیدگر هم شوند.

امام جمعه قلعه رئیسی با بیان اینکه بسیاری از محرومیتها در این بخش سبب مهاجرت مردم شده است ادامه داد: ظرفیت های بزرگی در این منطقه وجود دارد از جمله گردشگری همچون وجود آبشار کمردوغ، روستاهای مختلف گردشگری، ظرفیت کشاورزی( وجود زمین های مستعد کشاورزی که حتی در طول یکسال چندین مرتبه کشت می شوند) و کاشت محصولات مختلف کشاورزی از دیگر ظرفیت های این منطقه است که با راه اندازی یک نهاد حمایتی همچون بنیاد علوی و مستضعفان می تواند کمک بزرگی کند تا از این ظرفیت ها و محرومیت ها بیشتر استفاده شود.

وی با انتقاد از وضعیت خطوط تلفن و اینترنت در این بخش گفت: مهمترین مشکلی که این روزها جوانان و دانش آموزان و دانشجویان این منطقه برای تحصیل دارند وضعیت خطوط تلفن و اینترنت در این بخش است.

صلواتی در پایان از مسوولان استان و شهرستان خواست تا برای راه اندازی این نهاد حمایتی تلاش بیشتری کنند و تاکید کرد: از نماینده ولی فقیه استان که خود دلسوز مردم، استاندار استان که استانداری مکتبی و ولایی بوده و از دیگر مسوولانی که در این زمینه می توانند کمک کنند می خواهیم که با تلاش شبانه روزی برای راه اندازی این نهادهای حمایتی همکاری و تلاش کنند.

داربام بخشدار چاروسا هم در این زمینه با بیان اینکه نبود نهادهایی همچون بنیاد علوی و مستضعفان در این بخش به عینه لمس می شود خاطرنشان کرد: اگر امروز تمامی ظرفیت ها و محرومیت ها را در چاروسا بنگریم بهتر متوجه می شویم که نبود یک نهاد حمایت کنند همچون بنیاد علوی تا امروز مغفول مانده است.

بخشدار چاروسا؛ دامداری و کشاورزی را دو ظرفیت مهم برای اشتغال زایی در این بخش دانست و گفت: با کمک به جوانان و مردم این بخش می توانیم مهاجرت ها از روستا به شهرها کاهش داده و حتی برعکس شود به نحوی که این روزها با وجود گازرسانی مردمی که در گذشته از روستا به شهر رفتند امروز درخواست تسهیلات برای ساخت مسکن و راه اندازی شغل مناسب می‌کنند، برای برگشت از شهر به روستاها حضور و وجود بنیادها و نهادهای حمایتی می تواند کمک بزرگی باشد.

داربام به سفر چند روزه خود به همراه دامپزشکی شهرستان به دلی مهتاب اشاره و بیان کرد: روستای مهتاب مردمانی صادق دارد که مشکلات فراوانی دارند به گونه‌ای که نبود راه مناسب سبب می شود تا فصل پاییز و زمستان به شهر نیایند و با باز شدن جاده سیلم بسیاری از مشکلات آنها به حداقل می‌رسد.

به گزارش فارس؛ این روزها مردمان چاروسا منتظر خبر خوشی از سوی نماینده ولی فقیه استان، استاندار و معاونان و همچنین نماینده مردم در مجلس و فرماندار کهگیلویه برای راه اندازی نمایندگی بنیاد علوی و مستضعفان در چاروسا هستند.

گفتنی است، بخش چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه که در 70 کیلومتر دهدشت مرکز شهرستان و مرکزیت آن شهر قلعه رئیسی می باشد.

انتهای پیام/82021

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول