اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سفارت ایران در پاریس: از همه ظرفیت‌ها برای پاسخگو کردن دولت آمریکا درباره ترور سردار شهید استفاده می‌کنیم

سفارت ایران در فرانسه در آستانه سالگرد شهید سلیمانی در بیانیه‌ای عنوان کرد: دولت جمهوری اسلامی به تلاش‌های خود برای بهره برداری از تمامی ظرفیت‌های سیاسی، حقوقی و بین‌المللی برای پاسخگو کردن دولت آمریکا در خصوص این جنایت ادامه خواهد داد.

سفارت ایران در پاریس: از همه ظرفیت‌ها برای پاسخگو کردن دولت آمریکا درباره ترور سردار شهید استفاده می‌کنیم

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی بیانیه‌ای مطبوعاتی منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: یک سال از حمله ناجوانمردانه دولت آمریکا در بغداد که منجر به شهادت سردار قاسم سلیمانی شد، می‌گذرد. ترور این مقام عالیرتبه ایرانی در حالی که در سفر رسمی در عراق  به سر می‌برد و حامل پیام سیاسی در راستای ایجاد صلح بود، مصداق بارز و روشن تروریسم دولتی است که علاوه بر زیر پا نهادن تمامی اصول انسانی و هنجارهای شناخته شده بین‌المللی، هدف شوم ایجاد بحران و تنش هر چه بیشتر در منطقه را دنبال می‌کرد.

این بیانیه می‌افزاید: مراسم تشییع باشکوه و بی نظیر سردار سلیمانی برگ زرینی از قدرشناسی و قدردانی مردم ایران و سایر ملل منطقه از این فرمانده بی ادعا و مبارز واقعی صلح بود و امروز بیش از هر زمان، خدمات و جانفشانی‌های او در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه بر جهانیان آشکار است. 

 سفارت ایران در پاریس در این بیانیه خاطرنشان کرده است: جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ و استقلال طلب آن، فارغ از سیاست‌های جنگ طلبانه ای که زورمداران و جنگ افروزان دنبال کرده‌اند، همواره به گواه تاریخ و پیشینه این مرز و بوم در قبال هرگونه تعرض و تجاوز با تمام قدرت و با خردورزی از خود دفاع کرده‌ است. 

*چهره آمران این جنایت برای همگان شناخته شده

این بیانیه می‌افزاید: کوچکترین تردیدی در ماهیت تروریستی این اقدام خصمانه وجود ندارد و چهره آمران این جنایت نیز برای همگان شناخته شده بوده و رئیس جمهور آمریکا خود نیز بارها به آن اعتراف کرده است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان اصلی تروریسم، همواره با عزمی راسخ در صف اول مبارزه با این معضل جهانی قرار داشته و از هیچ تلاشی در راه مقابله با خشونت طلبی و افراطی گری و به خصوص عقب راندن خطر داعش در منطقه و جهان دریغ نورزیده است.

 در بیانیه سفارت ایران در پاریس آمده است: همگان اذعان دارند که حضور و مداخله قدرت‌های خارجی در منطقه منشاء اصلی همه مشکلات در تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی طی دهه‌های گذشته تا به امروز بوده و این منطقه به اندازه کافی از مداخلات ایالات متحده رنج برده است. تلاش‌های مداخله جویانه این کشور در سال‌های دورتر همچون کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی دکتر مصدق و مساعدت به حاکمیت استبداد در درون ایران و طرح ریزی حملات نظامی و اشغالگری و اقدامات بی ثبات ساز در کشورهای منطقه طی دهه‌های اخیر، حاصلی جز ترویج خشونت و افراط گرایی و تروریست پروری و ایجاد پدیده‌های شومی همچون داعش در بر نداشته است.

*جامعه جهانی و نهادهای ذیربط بین‌المللی نقاب از چهره خشونت گرا و افراطی دولت آمریکا بردارند

 این بیانیه می‌افزاید: دولت جمهوری اسلامی ایران قویا به تلاش‌های خود برای بهره برداری از تمامی ظرفیت‌های سیاسی، حقوقی و بین‌المللی جهت پاسخگو کردن دولت آمریکا در خصوص این جنایت ادامه خواهد داد. انتظار می‌رود جامعه جهانی و نهادهای ذیربط بین‌المللی در شفافیت کامل و با کنار نهادن استانداردهای دوگانه، نقاب از چهره خشونت گرا و افراطی دولت آمریکا بردارند و این اقدام تروریستی هدفمند را محکوم و مسئولیت کیفری آمران، معاونان و مباشران آن را مشخص کنند.

به گزارش فارس، بامداد روز جمعه سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸  (سوم ژانویه ۲۰۲۰) ساعاتی پس از انتشار اخباری مبنی بر اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، حشد الشعبی عراق از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد و ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این خبر را تأیید کرد.

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم پس از این اقدام تروریستی مدعی شد که سردار سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای حملات علیه دیپلمات‌ها و نظامیان آمریکایی بود و خودش دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده است. 

در همین خصوص نیز «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه اخیرا در اظهاراتی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده است پیگیری حقوقی بین‌المللی در ارتباط با ترور مجرمانه و بزدلانه سردار سلیمانی را در تمامی سطوح ادامه خواهد داد و این اقدام تروریستی را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین دوشنبه هشتم دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران نیز تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد خون شهید پایمال شود و آنهایی که چنین کردند از کیفر آن بی امان بمانند. 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول