اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

جغتای، زیستگاه شاخص کفتار راه راه در خراسان رضوی است

سرپرست نمایندگی حفاظت محیط زیست جغتای با اشاره به اینکه کفتارها نقش مهمی را در پاکسازی طبیعت و جلوگیری از انتشار بیماری‌ها و آلودگی‌ها برعهده دارند، گفت: جغتای زیستگاه شاخص کفتار راه راه در خراسان رضوی است.

جغتای، زیستگاه شاخص کفتار راه راه در خراسان رضوی است

به گزارش خبرگزاری فارس از جغتای به نقل از روابط عمومی نمایندگی حفاظت محیط زیست جغتای، مدثر تیموری اظهار کرد: جغتای دارای تنوع زیستی منحصر به فردی بوده که یکی از گونه‌های شاخص آن کفتار راه راه است.

سرپرست نمایندگی حفاظت محیط زیست جغتای افزود: کفتار راه راه تنها گونه کفتارها در ایران محسوب می‌شود که دارای پراکندگی در کشور و در خراسان رضوی بوده که به دلیل شبگرد بودن آن احتمال دیدن این کفتار در روز بسیار مشکل  است. 

وی با بیان اینکه جغتای یکی از زیستگاه‌های شاخص  این گونه ارزشمند و مفید در خراسان رضوی است، تصریح کرد: افراد خانواده خانواده کفتارسانان عمدتا لاشه‌خوار بوده و بدین وسیله نقش مهمی را در پاکسازی طبیعت و جلوگیری از انتشار بیماری‌ها و آلودگی‌ها برعهده دارند. 

تیموری با یادآوری اینکه گونه کفتار راه راه تنها عضو خانوادۀ کفتارسانان در ایران است، خاطرنشان کرد:  متأسفانه این گونه ارزشمند در بیشتر مناطق با کاهش جمعیت روبه‌رو است و این گروه هیچ وقت بیشتر از یک مادۀ بالغ ندارد.

سرپرست نمایندگی محیط زیست جغتای با اشاره به اینکه  متاسفانه اطلاعات کمی از محل شکار و رفتارهای شکار کفتار راه راه وجود دارد، اضافه کرد: رؤیت این گونه در هر منطقه‌ای می‌تواند نویددهنده آینده روشن برای تمامی گونه‌های جانوری موجود در آن منطقه و حتی اکوسیستم موجود در آنجا به شمار می‌رود، چراکه در واقع حضور این گونه معرف بهبود روابط طعمه و طعمه‌خواری در اکوسیستم و به تعبیری برقراری نسبی توازن اکولوژیک در منطقه است.

وی یادآور شد: در جغتای علاوه بر کفتار گونه‌های شاخص دیگری مانند پلنگ، قوچ و میش اوریال، کل و بز، آهو و هوبره زیست می‌کنند.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول