اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بیمه و ضرورت فراگیری این چتر حمایتی

با توجه به هزینه‌های بالای زندگی و بار مالی ناشی از بیماری، ضرورت استفاده از بیمه ضروری به نظر می‌رسد، اما در این میان نقش حمایتی بیمه‌ها نیز باید آشکار و قابل توجه باشد.

بیمه و ضرورت فراگیری این چتر حمایتی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در جامعه امروز و با افزایش هزینه‌های زندگی، بیشتر بیماری‌ها در کنار آسیب‌های جسمی و روحی، بار مالی بسیاری را برای افراد به دنبال دارند، هزینه‌هایی که با شرایط موجود، گاهی دردناک‌تر از تحمل بیماری هستند. 

از این روز گسترش بیمه های مبتنی بر سلامت، تا حدی نگرانی خانواده‌ها را از باب پرداخت هزینه های هنگفت درمان بیماری و ارتقای سطح سلامتی کاهش داده است، اما با توجه به بالا بودن هزینه‌ها داشتن بیمه پایه نیز ضروری به نظر می‌رسد. 

در این میان برخی افراد به دلیل عدم برخورداری از بیمه‌های پایه شامل تامین اجتماعی، خدمات درمانی و نیروهای مسلح نمی‌توانند از کمک‌هزینه‌های درمانی استفاده کنند که در این راستا سازمان بیمه سلامت از سال ۹۳ نسبت به صدور اولین بیمه‌نامه سلامت تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان اقدام کرد. 

اساسا بیمه سلامت برای حمایت از اقشار ضعیفی تاسیس شد که از بیمه‌های پایه برخوردار نبودند و با هزینه‌ای کمتر تحت پوشش قرار گرفتند. اما موضوعی که این میان مطرح می شود خدماتی است که گاها مشمول بیمه نشده و فرد علی رغم پرداختن حق بیمه ماهیانه باید بار مالی درمان و داروهایی را که گفته می شود مشمول بیمه نیست، تحمل کند.

تفاوت بیمه سلامت با سه بیمه یاد شده در بالا در عدم بازنشستگی بیمه شده است که در این جهت هزینه کمتری را نیز دریافت می‌کند و صرفا بر خدمات درمانی متمرکز است. 

این گزارش درصدد است نحوه عملکرد بیمه‌ها و نحوه پوشش دهی اقشار مختلف را در استان بررسی کند که در گزارش اولیه بیمه تامین اجتماعی و سلامت مورد بحث قرار گرفته است. 

مدیر اقتصاد درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره جزئیات بیمه سلامت به خبرنگار فارس گفت: بیمه سلامت یکی از بیمه‌های اصلی کشور است که جمعیتی حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد را پوشش می‌دهد. 

علیرضا منصوری درباره شرح وظایف این بیمه حمایتی اظهار داشت: شرح وظایف این بیمه بر اساس مصوبه مجلس و تصمیم دولت مشخص می‌شود و اگر فردی از بیمه‌های تامین اجتماعی و نیروهای مسلح برخوردار نباشد، آزمون وسع برای او برگزار شده و در صورت پذیرفته شدن در آزمون، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. 

وی در ادامه به نحوه پرداخت این بیمه اشاره کرد و گفت: در بخش دولتی ده درصد از سهم بیمه را بیمار پرداخت می‌کند و ۹۰ درصد به عهده بیمه است، اما در مواردی که بخشی از آزمایش‌ها یا مواد مصرفی تحت پوشش بیمه نباشد، ۱۰ درصد سهم بیمار، ۶۰ درصد بیمه و مابقی یارانه سلامت می‌شود. 

منصوری افزود: در بخش سرپایی و امور آزمایشگاهی ۳۰ درصد پرداخت به عهده بیمار و ۷۰ درصد به عهده بیمه است. 

وی مهم‌ترین مشکل در بحث این بیمه را طولانی بودن زمان برگزاری آزمون وسع عنوان کرد و گفت: در این مورد آزمون وسع برای برخی برگزار نمی‌شود و در برخی موارد نیز از زمانی که فرد وارد بیمارستان می‌شود انقدر طولانی می‌شود که مشکلاتی را برای بیمار به دنبال دارد. 

مدیر اقتصاد درمان آزمون وسع را آزمونی به جهت بررسی صحت و سقم توان مالی مطالبه‌کننده بیمه عنوان کرد و گفت: بررسی این آزمون مشخص می‌کند که فرد درخواست‌کننده تحت پوشش بیمه دیگری نبود و وسع پرداخت را ندارد.

بیمه تامین اجتماعی، یکی از بیمه‌های پایه در کشور

بیمه تامین اجتماعی نیز به عنوان یکی از بیمه های پایه در سطح کشور مطرح است که افراد بسیاری را تحت پوشش قرار داده است. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی، بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. 

تقریبا ۴۲ میلیون نفر از جمعیت جامعه از بیمه تامین اجتماعی خدمات دریافت می‌کنند و بیش از سه و نیم میلیون نفر مستمری بگیر و بازنشسته هستند که از خدمات مالی و رفاهی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بهره می‌برند.

کسانی که کد بیمه دارند و نام آنها در فهرست بیمه شرکت ها و سازمان ها و موسسات حقوقی رد می شود، صاحب دفترچه شده و از امتیازات مختلف آن بهره مند می شوند. 

مدیریت درمان بیمه تامین اجتماعی فارس نیز در راستای ارائه خدمات این بیمه به خبرنگار فارس گفت: بیمه شدگان اجباری، در مراکز درمانی ملکی این سازمان همچون بیمارستان شیراز به صورت رایگان خدمات دریافت می‌کنند.

اکبر امیری با اشاره به اینکه خدمات مشمول بیمه مطابق تعرفه شورای عالی بیمه مشخص می شود افزود: تمام مراکز دولتی و خصوص و همچنین تعرفه دارو، خدمات سرپایی و بستری مشمول، باید زیر مجموعه مصوبات خدمات شورای عالی بیمه کشوری باشند و استان ها دخالتی در تعیین نرخ تعرفه یا نوع خدمات بیمه ای ندارند.

وی افزود: در سازمان تامین اجتماعی دو نوع بیمه که شامل بیمه اجباری و اختیاری است وجود دارد، بیمه اجباری شامل افراد کارفرما و کارگر و بیمه اختیاری که نام دیگر خویش فرما است مشمول افرادی است که بیمه اجباری نیستند و کارفرمایی ندارند، برای خود کار می‌کنند و خود را بیمه کرده اند. 

امیری گفت: این افراد می توانند با پرداخت ۲۶ درصد از حقوق خود از مزایای این سازمان همچون دریافت حقوق بازنشستگی و دریافت حقوق قبل و بعد از فوت توسط بازماندگان و برخورداری از بیمه از کار افتادگی و.. بهره مند شوند.

گفتنی است در هر سازمانی کارفرما به اجبار باید کارمندان و کارگران سازمان خود را در زمان فعالیتشان، بیمه کند. سازوکار بیمه تامین اجتماعی به این صورت است که در قبال استفاده از مزایای بیمه تامین اجتماعی، بیمه‌شده باید در زمانی که مشغول به کار است مبالغی را به عنوان حق بیمه به این سازمان پرداخت کند و همچنین مبلغی که کارفرما به منظور برخورداری کارگر از مزایای بیمه به سازمان تامین اجتماعی کشور پرداخت می نماید، حق بیمه تعریف شده که هر ساله توسط وزارت کار مشخص می‌شود.

در ادامه این گزارش کارکرد بیمه نیروهای مسلح و خدمات درمانی نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول