اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

تبیین «مکتب حاج قاسم» در دانشگاه علامه | رستمی: شهید سلیمانی در هر موضوع دین‌مدارانه‌ای پیش‌قراول بود

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: شاید اولین و پررنگ‌ترین شاخصی که در نگاه به مکتب دین‌داری حاج قاسم دیده می‌شود، دین‌داری ولایت‌گرا است.

تبیین «مکتب حاج قاسم» در دانشگاه علامه | رستمی: شهید سلیمانی در هر موضوع دین‌مدارانه‌ای پیش‌قراول بود

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری فارس، وبینار « تبیین مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و به همت بسیج اساتید و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

* شهید سلیمانی در هر موضوع دین‌مدارانه‌ای پیش‌قراول است

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این مراسم که با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و با حضور مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه و مهدی واحدی مسئول بسیج اساتید دانشگاه برگزار شد به تبیین اجمالی مکتب شهید سلیمانی پرداخت.

حجت الاسلام رستمی گفت: اگر بخواهیم به برخی از شاخصه‌های مکتب دین‌داری حاج قاسم سلیمانی اشاره کنیم، شاید اولین و پررنگ‌ترین شاخصی که در نگاه به مکتب دین‌داری حاج قاسم دیده می‌شود، دین‌داری ولایت‌گرا است.

وی ادامه داد: بعضی‌ها دین را می‌پذیرند، اما پذیرش ولایت اولیای الهی برایشان سخت است. پذیرش ولایت یکی از سخت‌ترین امتحانات مکلفین در درگاه خداوند و انسانهایی که از او رانده شده‌اند، است.

رستمی افزود: در مکتب دین‌داری حاج قاسم، موضوع ولایت‌مداری، موضوع پررنگی است. هم ولایت اهل بیت(ع) که او یک دلداده و مدافع و عاشق ولایت است و اینکه او عمری در گریه‌های بر مصائب اهل بیت(ع) به سر برده است و خودش جزو خادمان عشق و مودت به اهل بیت(ع) بوده و در این مسیر چقدر تلاش کرده است، یک نمونه‌ای از ویژگی‌های دین‌داری حاج قاسم است.

نماینده رهبر انقلاب در دانشگاه ها اظهار داشت: در تعبیری که در وصیت‌نامه نورانی ایشان است، سخنی کوتاه از یک سرباز که می‌فرماید، سربازتان از یک برج دیده‌بانی دید که اگر این نظام آسیب ببیند، دین و آنچه از ارزشهایی که شما در حوزه‌ها، استخوان خرد کرده‌اید و زحمت کشیده‌اید، از بین می‌رود. این دوره با همه دوره‌ها متفاوت است. این بار اگر مسلط شدند، از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند. راه صحیح، حمایت بدون هرگونه ملاحظه از انقلاب، جمهوری اسلامی و ولایت فقیه است. فدای ولایت بودن جزو برجسته‌ترین ویژگی‌های سردار سلیمانی است.

وی افزود: محور دیگر دین‌داری حاج قاسم، دین‌داری اخلاق‌مدار است. یکی دیگر از ویژگی‌های دین‌داری حاج قاسم، دین‌داری شریعت‌گرا است. حاج قاسم کسی نیست که با ادعای رفتار اخلاقی، تمسک را کنار بگذارد و تقیدات شرعی را  نسبت به آنها بی‌توجه باشد، بلکه کوچکترین حدود در قواعد شرعی را ایشان رعایت می‌کرد. همانند نامه ایشان به اهالی منزلی که در عملیاتی در خانه آنها مستقر شده بودند و طلب حلیت و جبران خسارت می‌کند.

حجت الاسلام رستمی اظهار داشت: ویژگی دیگر دین‌داری حاج قاسم، دین‌داری واقع‌گرا است. دین‌داری حاج‌قاسم، مبتنی بر واقعیت‌ها بود. دین‌داری عزتمند یکی دیگر از خصوصیات حاج قاسم است. او نه ذلت را برای دین خداوند و نه برای مومنین اجازه می‌داد و نه در این مسیر ذلتی دامن‌گیر او شد.

وی گفت: اقتدار و رفتار مقتدرانه دین‌دارانه، جزو ویژگی‌هایی است که در مسیر حرکت حاج ‌قاسم دیده می‌شود و به همین دلیل می‌بینیم شهادت مظلومانه او که به ظاهر بسیار سخت و ناگوار است، اما آنچه که از او باقی می‌ماند حماسه عظیمی است که در منطقه، عراق، ایران و در شهرهای مختلف دنیا دیده می‌شود. روح حماسه را به ملت منتقل می‌کند.

رستمی بیان کرد: دینداری همراه با تعبد محض، نقل‌هایی که از نماز شب‌های ایشان از نزدیکان و دوستان ایشان نقل شده است. در نامه‌ای که برای برادرزاده خودشان است، توصیه می‌کند در هر حالتی تلاش کند از نماز شب فاصله نگیرد. دین‌داری عملگرا، ایشان کسی است که در هر نوع دینداری پیشرو است.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها گفت: شهید سلیمانی در هر موضوع دین‌مدارانه‌ای پیش‌قراول است. وی حرکت می‌کند و می‌گوید بیایید و این نشان‌دهنده نفوذ در دل‌ها در عرصه ایثار و دینداری است.

وی اظهار داشت: عقلانیت در دینداری، ویژگی دیگر است که به تعبیر مقام معظم رهبری، نوعی شجاعت همراه با تدبیر است، ایشان در ضمن اینکه عالی‌ترین اعتقاد را به نصرت الهی دارند، اما هرگز بدون تدبیر و تفکر وارد میدان نمی‌شود. ان‌شاء‌الله همواره از رهروان ایشان و مشمول شفاعت شهدا باشیم.

* در عرصه تبیین مکتب حاج قاسم دچار کاستی‌هایی هستیم

 واحدی مسئول بسیج اساتید دانشگاه علامه هم گفت: علاوه بر سالگرد شهادت شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس، تقریباً در ایام چهلم شهادت شهید فخری‌زاده نیز هستیم که دست استکبار، این دانشمند بزرگ را از ما گرفت.

وی افزود: به نظر می‌رسد با وجود اهمیت زیادی که شهید سلیمانی برای ما داشت، اما در عرصه تبیین این مکتب، دچار کاستی‌هایی هستیم؛ هرچند ممکن است در نهادهای خارج از دانشگاه، اقداماتی در این راستا صورت گرفته باشد، اما از اساتید دانشگاه‌ها انتظاری فراتر از این وجود دارد؛ به ویژه اساتید بسیجی وظیفه بیشتری در این زمینه برعهده دارند و هنوز هم فضا در گروه‌های آموزشی فراهم است که در این راستا، گام برداریم تا مکتب انسان‌ساز شهید سلیمانی را به خوبی به جامعه معرفی کنیم.

وی تاکید کرد: شهید سلیمانی نه تنها مربوط به ایران یا جهان اسلام، بلکه مربوط به همه بشریت است و در قلوب همه انسان‌های آزاده جای دارد. مکتب شهید سلیمانی، یک مکتب کاربردی برای عامه مردم و برای زیست ولایتمدارانه است و ان‌شاءالله خداوند متعال این توفیق را به ما بدهد که بابی باز کنیم تا هر کسی در حد وسع خود، به تبیین شخصیت شهید سلیمانی بپردازد که به نظر می‌رسد مادر دهر به راحتی چنین انسان بزرگی را پرورش نخواهد داد.

واحدی افزود: مسئله مکتب شهید عزیز، شهید سردار سلیمانی، با وجود اهمیت بالای آن، در کنار مجموعه احساسات پاکی که همه اقشار مردم نشان دادند و پسندیده است، اما در عرصه تبیین مکتب حاج قاسم و تبیین این مطلب، نیاز به عقلانیت دارد و ضمن این که در باب حاج ‌قاسم، نیاز به بزرگنمایی و بیان مطالب غیر واقعی نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شایسته است بیان شود، شخصیت حاج قاسم نه به گذشته تعلق دارد و نه باید شخصیت دست‌نیافتنی از ایشان بیان کنیم که بعدها باید آیندگان ایشان را بشناسند. تبیین مکتب حاج قاسم نهایتاً باید منجر به این شود که عامه مردم از نکات شخصیتی ایشان بتواند استفاده کنند و بتواند الگو و اسوه مناسبی باشد. حاج قاسم نه متعلق به جبهه مقاومت است که بگوییم کسانی که در جبهه مقاومت هستند از ایشان الگو بگیرند، بلکه متعلق به همه جهان اسلام است. حاج قاسم متعلق به نظامی‌ها نیست، مکتب او متعلق به همه مردم است. 

* مولفه‌های مکتب سردار سلیمانی 

حجت الاسلام والمسلین اکبری اقدم مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علامه در ادامه گفت: در نگاه مکتب‌گونه به شخصیت حاج قاسم سلیمانی، اولاً برای زنده ماندن و زنده نگه‌داشتن نام و یاد و راه شهدای عزیز، مخصوصا این شهید والا مقام، شهید سردار سلیمانی که راهشان پر افتخار و ارزشمند است، ضروری است ما این مکتب، حرکت و شخصیت را با نگاه تبیینی مورد مطالعه قرار دهیم.

وی افزود: مکتب و شخصیت این قهرمان ملی و جهان اسلام و جبهه مقاومت برآمده از یک مکتب، جریان، گفتمان، یک نگاه و جهان‌بینی است که این جهان‌بینی، جهان‌بینی دینی معرفتی و برآمده از قرآن و عترت است و مکتب این قهرمان، مکتب اسلام، مکتب امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دامت برکاته و در ادامه مسیر اصحاب عاشورا است.

وی افزود: این مکتب، درون یک زیست‌جهانی است که این زیست‌جهان، برآمده از فضایی که درون آن معارف اسلام و ولایت است و اگر بخواهیم این مکتب را بررسی کنیم باید شاخصه‌ها و مولفه‌هایش را مشخص کنیم و ببینیم در کدام فضای زیست‌جهان اسلام بیان می‌شود و اگر مکتب جهان اسلام را با المان‌ها، شاخصه‌ها و مولفه‌های خاص خودش در جامعه امروزی و با نگاه تمام و کمال و جامع ببینیم باید در انقلاب اسلامی، گام دوم انقلاب، مکتب مدافعان حرم، مدافعان سلامت و امنیت، یا به عبارت بهتر در مکتب حاج قاسم سلیمانی باید ببینیم که باید این مکتب، هم تشریح و هم تبیین شود و هم آموزه‌های آن ترویج شود. به تعبیری یک باز تولید ادبیات مکتب اسلامی است.

حجت الاسلام اکبری اقدم با برشمردن مولفه‌های مکتب سردار سلیمانی گفت: خداباوری و اخلاص در عمل در سردارسلیمانی یکی از مولفه های سردار سلیمانی است که در گفته‌های نزدیکان و همراهان ایشان و حتی فراتر از آن در فرمایشات مقام معظم رهبری به این بحث اشاراتی شده است.

وی افزود: بحث ولایت‌مداری و ذوب در ولایت و باور داشت این مقوله که سرباز این ولایت است، از مولفه های دیگر است که این شخصیت را تبدیل به یک مکتب کرده است.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علامه مجاهدت و خستگی ناپذیری، را از دیگر مولفه های شهید سلیمانی برشمرد و گفت: این مسئله به طوری است که صبح در یک مکان و بعد از ظهر در منطقه عملیاتی بود و صبح و شب برایش معنا نداشت.

اکبری اقدم عشق به مردم، دین و ولایت را از مولفه های دیگر حاج قاسم دانست و افزود: مردم در نگاه این شهید بسیار عزیز بودند و پشتیبان ولایت بود و توصیه های جدی در حمایت از ولایت داشتند.

وی گفت: ایستادگی در مقابل استکبار جهانی و دفاع از مظلوم و دفاع از دین و اسلام، انسجام و اتحاد درونی، چه درون جامعه اسلامی خودمان و چه جبهه و گفتمان مقاومت، اعتقاد و اعتماد به وعده نصرت و پیروزی الهی از ویژگی های دیگر سردار سلیمانی است و اگر تعریف مکتب را با نگاه شهید مطهری در کتاب مقدمه‌ای بر جهان‌بینی اسلامی ببینیم خواهیم دید، توضیحاتی که در تعریف مکتب است، در شخصیت سردار سلیمانی عزیز وجود دارد.

گفتنی است در ادامه نشست برخی اساتید به بیان دیدگاه خویش پیرامون تبیین مکتب شهید سلیمانی پرداختند.

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول