اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

روایتی شاعرانه از سیره و زندگی شهید سلیمانی در کتاب «ما با تو سربلندیم»

«ما با تو سربلندیم»مشتمل بر ۱۸ قطعه شعر است، روایتی شاعرانه از سیره و زندگی شهید سلیمانی است که به کوشش حامد محقق و بابک نیک طلب گردآوری و چاپ شده است.

روایتی شاعرانه از سیره و زندگی شهید سلیمانی در کتاب «ما با تو سربلندیم»

به گزارش خبرگزاری فارس، نوجوانی به واسطه شرایط خاصی که دارد، دقیقا همان سنی است که بیش از همیشه توجه انسان‌ها به مفهوم قهرمان جلب می‌شود. در چنین شرایطی بهترین راه برای آن که نوجوانان را به سمت الگوی مناسب سوق داد، معرفی قهرمان‌های واقعی از همان زیست و بوم است؛ قهرمان‌هایی که درست در همان آب و خاکی بزرگ شدند که نوجوانان ما در آن زیست می‌کنند.

مجموعه شعر «ما با تو سربلندیم» برای معرفی یکی از این قهرمانان تالیف شده است. اثری از انتشارات به‌نشر که به کوشش حامد محقق و بابک نیک طلب گردآوری و چاپ شده و شهید حاج قاسم سلیمانی را به عنوان سوژه محوری خود انتخاب کرده است.

قهرمانی که بهترین ویژگی‌ها را برای الگوسازی برای نوجوانان را دارد. منش قهرمانانه و رشادت‌های منحصر به فرد این شهید عزیز در مواجهه با دشمنان در کنار روحیه مردانگی در مواجهه با مشکلات و افتادگی او در برابر مردم همه از ویژگی‌هایی بود که می‌توان آن را به عنوان ویژگی‌های یک قهرمان به نوجوانان امروز معرفی کرد.

«ما با تو سربلندیم» که مشتمل بر ۱۸ قطعه شعر است، روایتی شاعرانه از سیره و زندگی شهید سلیمانی است. روایتی به زبان شعر که هر کدام سروده یکی از شاعران کشورمان است. خبرهای سرخ از منیره هاشمی، در قصه ها از مریم زارعی، رسم خوبی از مرضیه تاجری، او همیشه هست از حامد محقق، مانند تو مرد می شوم من از اسماعیل صوفی نژاد، چراغ آسمان از محبوبه صمصام شریعت، سردار دل ها از طاهره اکرمی، در راه تو از سمیه قبادی، جاری تر از رود از دادیار حامدی، غیرت همیشه برجاست از اکرام السادات هاشمی پور، آفتاب تاریخ از طیبه شامانی(طناز)، تو لبخند درختی از مهدی طراوتی توانا، شوق از محمد عزیزی(نسیم) و شعرهای آیه شهادت، حال و هوای آسمانی، حاج قاسم، سهم آسمان، صبح جمعه از سمیه تورجی اشعار این مجموعه را شامل می شوند.

در این اشعار به موضوعاتی همچون بی‌بدیل بودن جایگاه حاج قاسم سلیمانی در میان مردم و تاثیر حضور او در حفظ امنیت و آرامش جامعه ایرانی اشاره شده است. به تعبیر مرضیه تاجری در شعر «رسم خوبی»:

مرز میهنم با تو
استوار و محکم شد
از هوا و از خاکم
شرّ ِ دشمنان کم شد

اما یکی دیگر از مفاهیم مورد اشاره در این کتاب ادامه‌دار بودن راه شهید سلیمانی به عنوان یک اسطوره و قهرمان ملی است. موضوعی که انتقال آن به نسل جدید به ویژه نوجوانان و جوانان از اهمیت بسیاری برخوردار است. اسماعیل صوفی‌نژاد در بخشی از شعرش با عنوان «مانند تو مرد می‌شوم من» در این کتاب می‌گوید:

سردار قسم به خون پاکت
مانند تو؛ مرد می‌شوم من
سرباز مطیع امر رهبر
جان و تن من فدای رهبر

همچنین طاهر اکرمی نیز در شعر «سردار دل‌ها» به این موضوع با بیانی دیگر اشاره کرده است:

رفته‌ای و می‌خروشد
لشکری از خون پاکت
برجهان می‌تابد آرام
آفتاب تابناکت

روحیه قهرمانانه و رشادت‌های غیورانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی دیگر موضوعی است که در اشعار این کتاب مورد ستایش قرار گرفته است. در شعری با عنوان «غیرت همیشه برجاست» از اکرم‌السادات هاشمی‌پور می‌خوانیم:

وقتی که غیرتت را
دشمن به چشم خود دید
از ترس گام‌هایت
مانند بید لرزید
با نام حاج قاسم
غیرت همیشه برجاست
دنیا بداند این مرد
از خاک میهن ماست

مجموعه شعر «ما با تو سربلندیم» از جمله آثار حاضر در پویش «قهرمان من» است. این پویش به بهانه اولین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و با هدف معرفی و عرضه محصولات کودک و نوجوان با محوریت این شهید عزیز به همت مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی «ایران نوشت» برگزار می‌شود.

«قهرمان من» قصد دارد تا ضمن اطلاع‌رسانی و معرفی محصولات تولید شده در راستای ادای دین تولیدکنندگان به این شهید بزرگ، بسترهای تهیه این محصولات را برای مخاطبان سراسر کشور و علاقمندان حاج قاسم سلیمانی فراهم می‌کند. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی www.ghahreman.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول