اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

«حاج قاسم» مرد محبوب کُردها/از افشای مسائل پشت‌ پرده‌ داعش تا پیروزی پیشمرگان به فرماندهی سردار

سران اقلیم کردستان عراق بارها و بارها در رسانه‌های متعدد بین‌المللی و خارجی عنوان کرده‌اند؛ بدون کمک‌ حاج قاسم موجودیت اقلیم از بین می‌رفت و خسارت‌های بیشتر از سنجار و کوبانی برای این منطقه رقم می‌خورد.

«حاج قاسم» مرد محبوب کُردها/از افشای مسائل پشت‌ پرده‌ داعش تا پیروزی پیشمرگان به فرماندهی سردار

خبرگزاری فارس، سنندج - شیرین مرادی؛ شهید سلیمانی کسی که همچنان پس از شهادتش از محبوبیت بسیار بالایی در کشور و ملت‌های منطقه برخوردار است.

نقش شهید سلیمانی در حمایت از جبهه مقاومت در سراسر منطقه و تحمیل شکست نهایی به داعش یکی از عوامل مهم محبوبیت او محسوب می‌شود نقش کلیدی و تاثیرگذار این شهید در داخل و خارج از مرزهای کشور به ویژه در سرکوب کردن داعش که می‌رفت به بزرگترین تهدید و چالش علیه جهان اسلام و بشریت تبدیل شود، ایشان را به یکی از چهره‌های شناخته شده و محبوب در جامعه بشری تبدیل کرد.

شهید سلیمانی از سوی بسیاری از نظریه‌پردازان و مقام‌های سیاسی و نظامی جهان به عنوان مرد شماره یک مبارزه با تروریسم و داعش نام بردە می‌شود. همگان بر این واقعیت اذعان دارند کە برای تغییر موازنەهای نظامی و سیاسی در منطقە و برای شکست گروه تروریستی داعش، چنین فرمانده‌ای با قابلیت‌های بالای مسائل نظامی و درک تحولات سیاسی لازم بود.

در عراق و در جبهە نخست جنگ با داعش حاج قاسم سلیمانی مرد محبوب کُردها بە ویژە نیروهای پیشمرگه بود، ژنرالی کە با درایت و مشاورە و فرماندهی ایشان آمرلی و سنجار آزاد شد.

انقلاب و تاثیر آن در کلام رهبری

با پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از معادلات در منطقه به هم خورد، ایران به کشوری با هویت مستقل تبدیل شد و تلاش 200 ساله آمریکا برای ایجاد جهانی با محوریت این کشور  شکست خورد.

استکبار برای دستیابی بر مناطق مختلف تلاشی گسترده دارد، دست‌اندازی آمریکا در تعدادی از کشورهای جهان موجب شد که سال‌ها جنگ و ویرانی در این کشورها ادامه پیدا کند و با ارعاب و تنش‌آفرینی و اتهام‌زنی خوی سلطه‌گری خود را بر آنان گسترش دهد تا منابع آنان را به تاراج ببرد.

در طول بیش از چهار دهه پس از انقلاب اسلامی نظام سلطه در صدد چالش‌ برای ایران برآمد و با صرف هزینه‌های زیاد توطئه‌های فراوانی را اجرایی کرد که همگی با شکست مواجه شده است که یکی از این برنامه‌ها خلق و حمایت تمام قد از گروه‌های تکفیری همچون داعش بود.

افشای مسائل پشت‌ پرده‌ ایجاد داعش 

بسیاری از مسائل پشت پرده‌ در جریان رقابت‌های انتخاباتی ترامپ افشا شد، آنجا که ترامپ ظهور و تقویت داعش از سوی دولت اوباما و کلینتون با هدف ساقط‌کردن دولت‌های سوریه و عراق را برملا کرد.

قدرت گرفتن داعش در عراق و سوریه و سیطریه آن بر بخش‌هایی گسترده‌ای از این کشورها نه تنها عراق و سوریه را با بحران امنیتی و تهدید جدی مواجه ساخته، بلکه تهیدات و مخاطراتی مهمی را برای امنیت ایران ایجاد کرد.

اربیل از اشغال تا آزادسازی

بیستم خردادماه سال 1393 نیروهای داعش کنترل شهر موصل مرکز نینوا را در دست گرفتند و در فاصله کمتر از یک روز شهر تکریت مرکز استان صلاح‌الدین هم به دست آنها می‌افتد مرزها تغییر کردند اقلیم کردستان یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک با داعش دارد بیم آن وجود دارد که نیروهای داعش که به اربیل نزدیک شده‌اند به این شهر هم یورش ببرند.

تهدیدات جدی‌تر می‌شد داعش قصد داشت پرچم کردستان عراق را پایین بکشد و به قول خودشان پرچم توحید و یکتاپرستی و نهال خلافت را در خاک کشور عراق بکارند رویایی که به اذن خدا به کابوسی تلخ برای آنها تبدیل شد.

آتش جنگ داعشی‌ها سنگین و سنگین‌تر می‌شد، نیروهای داعشی به پشت دروازه‌های اربیل رسیده‌ بودند هر آن امکان داشت بر شهر تسلط پیدا کنند تلفات بیشتر و بیشتر می‌شود و مقاومت پیشمرگان در هم شکسته و شمار زیادی از آنان کشته شده‌ بودند.

مردم وحشت کرده بودند‌ و ناآرامی‌ها به اوج خود رسیده بود، عملیات‌های انتحاری داعش وحشت زیادی را در میان مردم ایجاد کرده بود، مردم از لحظات سختی که بر آنان گذشت می‌گویند اینکه داعش در میان جمعیت انتحاری می‌کردند.

تاخت و تاز داعش بر جان و مال کردها

یکی از اهالی اربیل می‌گوید: همه در چایخانه بودیم یکی از داعشی‌ها آمد لباس قهوه‌ای به تن داشت کمی ریش هم گذاشته بود، درخواست چای کرد، دنبال فرصتی بود تا خود را منفجر کند، یکی از حاضرین خودش را روی داعشی انداخت و اجازه عملیات انتحاری را از او گرفت.

وضعیت مردم روز به روز بدتر می‌شد همه بیم جان داشتند شهر رفته رفته داشت خالی می‌شد چون اگر می‌ماندند یا اسیر داعش می‌شدند و یا سر از تنشان جدا می‌شد.

داعش 38 عضو خانواده‌ام را گرفت

یکی از دیگر اهالی مناطق کردی عراق می‌‌گوید؛ زندگی، زن، بچه و دخترانمان را بردند، 600 نفر از یک روستا اسیر کردند، جوانان زیادی را کشتند و زنان و دختران جوان را به اسیری و برای جهاد نکاح با خود بردند.

دو تا از پسرانم مفقود شده‌اند، برادرزاده‌ام و خانواده‌اش و 38 نفر از اعضای خانواده‌ را یا کشتند و یا با خود برده‌اند.

نقش حیاتی شهید سلیمانی در نجات کردها 

در چنین شرایطی بود که شهید سلیمانی معمار امنیت و ثبات در این مناطق شد و در قالب دفاع از حاکمیت سوریه و عراق و تمامیت ارضی آنها در مقابل گروهک‌های تروریستی نقش موثری ایفا کرد.

با کمک‌های مستشاری و حضور مستقیم در نبرد با گروهک تکفیری داعش و شکست و نابودی آنها به تضعیف موقعیت بازیگردانی آمریکا و اسرائیل و حامیان منطقه‌ای آنها کمک کرد و با تقویت محور مقاومت آمریکا را به استیصال کشاند.

روایت‌های رزم و مجاهدت حاج قاسم در نبرد با تکفیری‌های داعش زبانزد فرماندهان، نظامیان و مردمان مناطق اشغالی است.

بازپس‌گیری هزاران کیلومتر اراضی تحت اشغال از سیطره داعش با همراهی نیروهای ارتش عراق و سوریه و نیروهای مردمی و محور مقاومت موجب شد آوازه او بیش از پیش بر سر زبان‌ها بیفتد.

آزادسازی مناطق مختلف عراق بدون حضور شهید سلیمانی با آن سرعت ممکن نبود و چه بسا خسارت‌های بیشتری از آنچه تصور می‌شد در انتظارشان بود.

در این میان نام شهید سلیمانی در تارک دو شهر بیش از هر نقطه‌ای می‌درخشد، امرلی در عراق و ابوکمال در سوریه شهر امرلی در استان صلاح‌الدین  عراق به مدت 80 روز در محاصره داعش بود که در شهریورماه 93 با حملات ارتش نیروی عراق و حشدالشعبی این محاصره طی عملیاتی با فرماندهی شهید سلیمانی شکسته شد.

نام شهید سلیمانی در تارک دو شهر بیش از هر نقطه‌ای می‌درخشد، امرلی در عراق و ابوکمال در سوریه..

 

شهر بوکمال در مرز سوریه و عراق آخرین پایگاه شهری داعش بود و آزادسازی این نقطه از مهم‌ترین نقاط عطف در مرحله پایانی نبرد با داعش در سوریه بود.

متخصصین نظامی و حاضرین در نبرد، «أم المعارک» نامیده‌اند نبردی که سردار سلیمانی فرماندهی اصلی آن را به عهده داشت.

مقامات اقلیم کردستان بارها در رسانه‌های مختلف به دریافت کمک تسلیحاتی نظامی برای جنگ با داعش از ایران صحه گذاشته و به تاثیرگذاری این کمک‌ها در آن شرایط اقرار کرده‌اند.

واقعیت این است کە اقلیم کردستان از چندین کشور دیگر هم کمک خواستە بود اما جمهوری اسلامی ایران و شخص حاج قاسم سلیمانی به آنها کمک کردند. حاج قاسم که بە عنوان فرمانده سپاه قدس و مسئول قرارگاه رمضان همیشه برای کمک بە کُردها آمادە بود و همین مسئله موجب شد که این فرمانده دلاور و خستگی‌ناپذیر قبل و بعد از شهادتش همواره مرد محبوب کردها باشد.

ماجرای گفت‌وگوی تلفنی بارزانی با حاج قاسم

مسعود بارزانی احساس خطر کرد، بیم داشت که اربیل و اقلیم به دست داعش بیفتد برای همین به تکاپو افتاد و با کشورهای مختلف اروپایی، امریکا و عربستان تماس گرفت تا به آنها کمک کنند.

در دومین شب از حمله داعش به اربیل مسعود بارزانی از هوشیار زیباری وزیر امور خارجه وقت عراق خواست تا با جانکری وزیر امور خارجه وقت آمریکا ارتباط بگیرد و از او بخواهد سریعا هواپیماهای ائتلاف را برای بمباران مواضع داعش به کمک بفرستد.

به نقل از مطلبی با عنوان «اربیل چگونه نجات یافت» در روزنامه زمان چاپ ترکیه؛ جانکری موضوع را در همان ساعات با اوباما در میان می‌گذارد و مجوز پرواز هواپیماها البته با چند روز تاخیر صادر می‌شود، که مسعود بارزانی سراسیمه می‌گوید «تا آن زمان اربیل سقوط می‌کند»

 

به پیشنهاد هوشیار زیباری با احمد داووداغلو وزیر امور خارجه وقت ترکیه موضوع در میان می‌گذارند که البته هیچ گونه پاسخی از جانب آنها هم دریافت نمی‌کنند، مسعود بارزانی با کشورهای مختلف اروپایی و حتی عربستان هم تماس می‌گیرد و از آنها درخواست کمک می‌کند اما مقامات این کشورها اعلام می‌کنند در شرایطی نیستند که مددی به آنها برساند.

مسعود بارزانی در یکی از مصاحبه‌های خود می‌گوید: بعد از هجوم داعش از تمام همپیمانانمان کمک تسلیحاتی خواستیم اما ایران نخستین دولتی بود که به ما اسلحه و مهمات داد.

حاج قاسم به بارزانی چه گفت؟ 

شرایط سخت بود، شهر در حال سقوط بود، با مقامات ایرانی تماس گرفتم به آنها صریحا گفتم که شهر در حال سقوط است، اگر نمی‌توانید کمک کنید ما شهر را تخلیه می‌کنیم مقامات ایرانی فورا شماره حاج قاسم را دادند گفتند حاج قاسم نماینده تام‌الاختیار ما در امور مبارزه با داعش است، فوری با سردار سلیمانی تماس گرفتم جزئیات را برایشان شرح دادم، حاج قاسم گفت فردا صبح بعد از نماز اربیل هستم، گفتم حاجی فردا دیر است، همین الان بیا! حاجی گفت "کاک مسعود فقط امشب شهر را نگه‌دار فردا خودم را می‌رسانم".

سران اقلیم بارها و بارها در رسانه‌های متعدد عنوان کرده‌اند؛ بدون کمک‌ سردار سلیمانی موجودیت اقلیم از بین می‌رفت و خسارت‌های بیشتر از سنجار و کوبانی برای این منطقه رقم می‌خورد.

بدون کمک ایران شکست داعش ممکن نبود

نچیروان بارزانی نخست وزیر وقت اقلیم کردستان عراق می‌گوید؛ ایران از اولین کشورهایی بود که در این زمینه به عراق و کردستان عراق کمک کرد.

در آن شرایط کمک بزرگی از سوی ایران به ما شد و نمی‌توان آن را نادیده بگیریم. نقش ایران یک نقش بسیار خوبی برای همکاری کردن با عراق و اقلیم کردستان در رابطه با شکست و نابود کردن داعش بود در مسئله مقابله با داعش هماهنگی بسیار خوبی بین ایران و عراق وجود داشت و موجب شکست داعش شد.

نقش ایران یک نقش بسیار خوبی برای همکاری کردن با عراق و اقلیم کردستان در رابطه با شکست و نابود کردن داعش بود

 

ایران در همان روزهای اول جنگ در شرایطی که اقلیم به لحاظ تسلیحات با مشکل جدی مواجه بود مقابله با داعش برای پیشمرگان ما که عملا با آن نوع جنگ آشنایی نداشتند بدون حمایت ایران ممکن نبود. 

اقلیم کردستان هیچ زمانی یاری و کمک های ایران اسلامی در روزهای سخت و تنگنا را فراموش نمی کند ایران همیشه در کنار ما بوده است.

اقلیم قبل و بعد از حضور سردار سلیمانی 

ملابختیار مسئول دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در این باره می‌گوید: یادم هست زمانی که به اربیل رسیدم از پل که عبور می‌کردیم هزاران نفر و هزاران ماشین داشتند فرار می‌کردند می‌گفتند مردم در سایر نقاط هم از ترس داعش پا به فرار گذاشته‌اند.

با کاک مسعود و اعضای حزب پارتی وضعیت منطقه را بررسی کردیم کاک مسعود خیلی نگران بود و از عقب‌نشینی پیشمرگه در سرتاسر جبهه‌ها می‌گفت. توقع نداشتم پیشمرگه اینگونه باشد، من هر کاری برای پیشمرگه‌ لازم بود انجام دادم، پیشمرگه باید بهتر از ارتش عراق عمل می‌کرد.

گفتم جناب کاک مسعود الان جای بازخواست و مناقشه نیست، ایرادات زیادی داریم؛ اما جای طرح آن نیست، ما اینجا آمده‌ایم و مطمئن باش نمی‌گذاریم اربیل اشغال شود، در آن شرایط سخت نیروهای ائتلاف و هواپیماهایشان هیچ مشارکتی نکردند.

پیشمرگان شکست خورده بودن

محمد حاجی‌محمود دبیرکل حزب سوسیال دمکرات کردستان عراق هم می‌گوید: پیشمرگان در مقابل داعش عقب‌نشینی کرده بودند، به آنجا که رسیدم با فرماند‌هان جلسه‌ای برگزار کردم.

مسئول محور کرکوک و تمام عملیات‌های کرکوک بودیم، جلسه گذاشتیم که بررسی کنیم چگونه آن مناطق را از دست داعش آزاد کنیم.

نظر همه این بود که نباید بگذاریم داعش در آن مناطق مستقر شود و شب بماند، خیلی از فرماندهان معتقد بودند اگر توپخانه و هواپیماهای آمریکا نباشد امکان کنترل مجدد آن مناطق تقریبا غیرممکن است، به انتظار نشستیم، تا ساعت 4 صبح ماندیم، تقریبا 2 ساعت به روشنی هوا باقی مانده بود اما هیچ خبری از حضور نیروهای آمریکایی و توپخانه نبود.

نیروهای داعش به نزدیک منطقه محور، گویر و کرکوک رسیده بودند، روز دوم حاج قاسم از طریق فرودگاه اربیل با 70 کارشناس زبده و 3 هواپیمای حامل مهمات و تسلیحات لازم برای مقابله با گروه تروریستی داعش آمدند.

 به حاج قاسم که خبر درگیری‌ و تلفات پیشمرگه‌ دادم، گفت، من با برادران اتحادیه میهنی کردستان صحبت کرده بودم که بدون اطلاع من حمله نکنند و نباید این کار را می‌کردند، آنجا با حاج قاسم و ابومهدی المهندس برنامه‌ریزی کردیم و بعد از یک هفته منطقه را پس گرفتیم.

داعش با همکاری خوب شهید سلیمانی شکست خورد

سرتیپ بختیار فایق خدارحم از فرماندهان نیروی پیشمرگه اقلیم کردستان در این باره می‌گوید: داعش تروریست نهم ژون 2014 به شهرهای عراق و اقلیم کردستان حمله کرد و قصد داشتند تسلط پیدا کنند، منابع و ثروت را به غارت ببرند.

شرایط بسیار بدی بود ما دیده بودیم که داعش در سنجار و سایر مناطق چه اقداماتی انجام داده بود، شمار زیادی از جوان، دختران، زنان و سالخوردگان را به مناطق دیگر انتقال دادند و از آنها به عنوان کنیز و برده سوءاستفاده‌ می‌کردند.

آنچه داعش بر سر موصل و مردمانش آورد هیچگاه فراموش نخواهد شد تمام این شهر را ویران کردند و آثار تاریخی و زیرساخت‌های آن را به غارت بردند و اگر ادامه داشت منجر به آوارگی، بی‌خانمانی، و از بین رفتن زیرساخت‌ها اقتصادی کامل اربیل و سلیمانیه می‌شد.

آنچه داعش بر سر موصل و مردمانش آورد هیچگاه فراموش نخواهد شد

 

در منطقه طراز خوزماتو و بخش زرگه، شهید سلیمانی در نزدیک توپخانه ایران حضور داشت، شهید قاسم رحمة الله علیه نیز نزدیک نیروهای توپخانه جمهوری اسلامی ایران حضور داشت. غروب در زمان حمله به‌سمت محل تجمع تروریست‌ها، نیروها به هم رسیدند. ما با نیروی پیشمرگه کردستان به‌فرماندهی کاک شیخ جعفر مصطفی فرمانده واحدهای 70 نیروی پیشمرگه در حال پیشروی بودیم همان‌جا بود که با جاج قاسم یک عکس یادگاری هم گرفته شد، عکسی که نشان از اتحاد ما در مشارکت در آن جنگ دارد.

جنگ داعش جنگ فراگیر

همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و دیگر متحدان برای ما اثرات زیادی داشت که باعث شکست داعش شد. جنگ داعش جنگ فراگیری بود که تمام اقلیم کردستان را تهدید می‌کرد. منطقه‌ای که داعش به آن حمله کرد، گستره‌ای به‌مساحت 1100 کیلومتر بود و در این جنگ ما به‌عنوان وزارت پیشمرگه و نیروی پیشمرگه کردستان یک هزار و 723 شهید دادیم، بالغ بر 10 هزار و 720 نفر مجروح داشته‌ایم و 66 نفر نیز مفقودالاثر شدند.

ابجاد داعش برای تضعیف کشورهای منطقه بود

سردار سیدصادق حسینی فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان در مورد نقش شهید سلیمانی در سرکوب داعش در منطقه می‌گوید: استکبار جهانی برای اینکه تسلط خود را در خاورمیانه حفظ کند و مسلمانان را به جان هم بیندازد سرمایه‌های عظیم انسانی و مادی را از بین ببرد و بخشی را به چپاول ببرد بعد از اجرای توطئه‌های مختلف، داعش را ایجاد کرد و در منطقه تقویت و امکانات زیادی در اختیار آنها گذاشت و با تجهیز و آموزش داعش کار خود را در کشورهای سوریه و عراق شروع کرد.

پیش‌بینی اولیه آنها این بود که خیلی سریع می‌توانند بر این دو کشور تسلط پیدا کند و بر همین اساس داعش را از نقاط مختلف جهان بسیج و آموزش دادند تا بتوانند به اهداف خود که نشان دادن چهره غیرواقعی از اسلام و تضعیف  به ورطه سقوط رسانند کشورهای دارای قدرت در منطقه بود را عملیاتی کنند.

 

استکبار جهانی با خلق داعش می‌خواست اسلام را به عنوان دین خشن و خونریز و بی‌رحم معرفی کنند چون داعشی‌ها سر می‌بریدند و زنده زنده به آتش می‌کشیدند و با نشان دادن اینها به مردم جهان چهره خشن و غیرواقعی از اسلام به جهان معرفی کرد.

شهید سلیمانی ناجی محور مقاومت

وی افزود: حاج قاسم ناجی محور مقاومت و ناجی مسلمانان شد، برای شهید سلیمانی مسلمان و غیرمسلمان، شیعه و سنی فرقی نداشت.

داعش در کمتر از 5 تا 6 روز از غرب عراق وارد شد و تا پشت دروازه‌های شهر بغداد پیشروی کرد، به نوعی بغداد را محاصره کرد و از سمت جنوب به سمت نجف و کربلا پیشروی کرد و حاکمیت دولت مردمی عراق را به ورطه سقوط کشاند و در سوریه شهرهای زیادی را از بین برد و وحشی‌گری‌هایی مثل دوران مغول را انجام داد.

وی افزود: با ورود حاج قاسم مناطق مهم عراق یکی پس از دیگری آزاد شد اولین جرقه این نبرد سنگین اما نابرابر در جرف الصغر اتفاق افتاد و کم کم کل عراق با بکارگیری خط مقاومت، ارتش عراق، حشد الشعبی، سازماندهی و استفاده از قدرت ولایت و رهبری و مرجع دینی بزرگ جهان اسلام آقای سیستانی تحت رهبری حضرت آقا این اتفاق افتاد و عراق پاکسازی و آزاد شد و همین اتفاق در سوریه هم شکل گرفت و شکست سنگینی نصیب داعش و اسرائیلی‌ها شد.

کندن خندق 

مسعود بارزانی تحلیل‌های حاج قاسم را عملی می‌کند و در اولین اقدام فرمانده مخمور را تغییر می‌دهد و به جای وی سیروان بارزانی را منصوب می‌کند براساس برآورد متخصصین ایرانی در اطراف مرز اربیل خندق‌های عظیم حفر می‌شود و با مجموع این تغییرات از شدت پیشروی داعش جلوگیری می‌شود و در یک حمله جان فرسا مخمور از دست نیروهای داعش آزاد و مرز اقلیم به حد فاصل موصل می‌رسد و رفته رفته داعش عقب نشینی و سرکوب شد.

ملابختیار مسئول دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق می‌گوید:  ما ناچار شدیم روی توان خود اعتماد و با تکیه بر پیشمرگه‌ها، نیروهای ضد ترور سلیمانیه و یگان توپخانه ایران برنامه دقیق را طراحی کردیم و از طرف عراق نیز نیروهای حشدالشعبی به ما پیوستند ابومهدی مهندسی و هادی عامری با ما جلسه گذاشتند، جلسه مفیدی بود برنامه دادیم آنها از کجا و ما از کجاب بیایم.

 با تکیه بر پیشمرگه‌ها، نیروهای ضد ترور سلیمانیه و یگان توپخانه ایران برنامه دقیق را طراحی کردیم 

 

برنامه‌ریزی دقیق بود فرماندهی حرف نداشت، اینگونه بود که با اتحادی که شکل گرفت خیلی سریع به نتیجه رسیدیم، آتش بود که بر سر داعش می‌ریخت.

 نیروهای داعش شکست خوردند و پاکسازی منطقه شروع شد، پیروزی در مخمور پیشمرگان را امیدوارتر کرد و با مقاومت شهر کرکوک نیز آزاد شد، مردم از آزادسازی منطقه در پوست خود نمی‌گنجند، تپل پیروزی زده شد همه جا اعلام کردیم که سیلوی مخمور آزاد شده نیروهای پیشمرگه به شادی پرداختند.

قاسم سلیمانی نامی همیشه ماندگار

بە اقرار کارشناسان نظامی و مسئولین اقلیم کردستان عراق، اگر درایت، شجاعت و هوش نظامی و دلسوزی ایشان بە یاری نیروهای پیشمرگه نمی‌آمد، شبی کە تروریست‌های داعش بە دروازە اربیل رسیدە بودند، فاجعەای بزرگ رخ می‌داد و داعش با کشتار مردم کُرد، اقلیم کردستان را هم تصرف می‌کرد و بە مرزهای غربی ایران می‌رسید.

چندین سال بعد از نابودی داعش شهید سلیمانی در راه تامین ثبات منطقه به شهادت می رسد و نام نیک او در یاد و خاطر مردم کرد برای همیشه باقی می‌ماند.

سرتیپ بختیار فایق خدارحم از فرماندهان نیروی پیشمرگ اقلیم کردستان می‌گوید: شهادت شهید سلیمانی نه تنها برای مردم ایران بلکه برای ملت کرد در اقلیم هم داغ سنگینی بود، زیرا ما کسانی را که به همکاریمان شتافته‌اند ارج می‌نهیم مردم کرد به وفاداری شناخته شده‌اند به ویژه اینکه انسان بزرگی مانند شهید سلیمانی که در سه تا چهار سال جنگ علیه داعش با ما همکاری داشتند و به ما کمک کردند.

شهادت شهید سلیمانی نه تنها برای مردم ایران بلکه برای کردها در اقلیم هم داغ سنگینی بود

 

محمد حاجی‌محمود دبیرکل حزب سوسیال دمکرات کردستان عراق گفت: به نظر من جناب حاج قاسم به عنوان یک مجاهد و به عنوان شخصیت قهرمان و ایثارگری که مجاهدانه تمام زندگی خود را وقف مبارزه با دشمنان اسلام و بشریت کرد و هزاران کیلومتر دورتر از زادگاه خود به دست نابکار استکبار به شهادت رسید والاترین مقامات را در بهشت خواهد داشت و نام و یاد این شهید برای همیشه نزد مردمان با وجدان ما ماندگار خواهد بود.

انتهای پیام/2330/71/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول