اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

نیروگاه، آزادراه و انتقال آب از دریا؛ ضروریات منطقه ویژه اقتصادی لامرد

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس با اشاره به اهمیت سه پروژه نیروگاه، آزادراه لامرد-پارسیان و انتقال آب از دریا تأکید کرد: نیروگاهی که در سال ۹۴ آغاز به کار کرد و متأسفانه پس از آن متوقف شد، باید در منطقه ویژه اقتصادی لامرد از سر گرفته شود.

نیروگاه، آزادراه و انتقال آب از دریا؛ ضروریات منطقه ویژه اقتصادی لامرد

به گزارش خبرگزاری فارس از لامرد، سیدموسی موسوی عصر امروز در آیین آغاز عملیات اجرایی ۷ پروژه سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی لامرد به بیان تاریخچه این منطقه به‌ عنوان قطب جدید صنعت جنوب پرداخت و اظهار داشت: در زمان زنده‌یاد حیاتی، مجوز احداث منطقه ویژه و آلومینیوم اخذ شد، من هم پس از ورود به مجلس نهم در سال ۹۱ این زحمات را دنبال کردم و در نخستین ‌گام زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری فراهم شد که از آن از جمله ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین برای منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر، در زمانی کوتاه تملک شد.

وی با بیان اینکه تمام زیرساخت‌ها از جمله آب دوران ساخت، برق دوران ساخت، جاده‌های شریانی، گاز، مخابراتبا پیگیری بسیار فراهم گشت، افزود: پس از آن تلاش کردیم بزرگترین کارخانه آلومینیوم کشور را از محل فاینانس چین احداث کنیم که پس از فراز و فرودهای فراوان در نهایت این پروژه یک میلیارد دلاری تصویب شد و شرکت NFC چین، کار خود را در اردیبهشت ۹۴ با دستور رئیس‌جمهور آغاز کرد و اکنون شاهد تولیدات آن هستیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اهمیت نیروگاه بزرگی که قرار بود توسط شانگهای الکتریک به‌عنوان پیشرفته‌ترین نیروگاه کشور در لامرد احداث شود، یادآور شد: در همان مراسم، کلنگ نیروگاه ۹۳۰ مگاواتی کلاس F نیز به زمین خورد اما متأسفانه بعد از آن رها شد و اکنون مصمم به احداث مجدد نیروگاه هستیم.

رئیس سابق مجمع نمایندگان فارس در ادامه به پروژه یک میلیارد دلاری استحصال اتان با ۴ هزار و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی اشاره کرد و افزود: در همان مراسم با دستور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی این صنعت بزرگ نیز با سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در شهرستان مهر آغاز شد که ظرف ماه‌های آینده به اتمام می‌رسد.

وی اضافه کرد: البته قرار بود صفر تا صد این صنعت در کنار پالایشگاه گاز پارسیان احداث شود اما متأسفانه بخشی زیادی از آن به عسلویه منتقل شد که جا داشت در سال‌های گذشته دفاع شود تا این اتفاق نیفتد.

عضو کمسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اکنون وارد مرحله جدیدی شده‌ایم و باید به صنایع پایین‌دست توجه بیشتری کنیم، افزود: احداث صنایع مادر همچون کارخانه بزرگ آلومینیوم در آن مقطع، ضروری بود و برای منطقه هم اعتبار و اشتغال زیادی به همراه داشت، اما معتقدم صادرات شمش آلومینیوم نوعی خام‌فروشی مانند نفت و گاز است و امروز که تمام زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری فراهم است، باید بر احداث صنایع پایین‌دستی آلومینیوم تمرکز کنیم چرا که با حجم سرمایه‌گذاری بسیار کمتر، اشتغال‌زایی بیشتری دارد و سبب ایجاد ارزش‌افزوده برای کشور می‌گردد.

موسوی در ادامه ۳ پروژه نیروگاه، آزادراه و انتقال آب از دریا را زیرساخت‌های اساسی عنوان کرد که باید با جدیت دنبال شود و افزود: درباره ضرورت احداث نیروگاه تمام افراد فنی و صاحب‌نظر معتقد هستند که آلومینیوم بدون برق پایدار امکان فعالیت در درازمدت ندارد و در صورت قطع برق، هزینه‌های سنگینی به صنعت وارد می‌شود؛ پس ساخت نیروگاه هم برای صنعت آلومینیوم و هم برای سایر صنایعی که در منطقه ویژه اقتصادی قرار است احداث شود، امری ضروری است.

وی با اشاره به پیگیری‌ برای احیاء و از سرگیری احداث نیروگاه، افزود: پس از برگزاری چندین جلسه در ایمیدرو، اکنون شرکت سرمایه‌گذاری غدیر طی مذاکرات انجام‌ شده، قول داده است که به زودی این پروژه را آغاز کند و ما نیز تا حصول نتیجه، کار را دنبال خواهیم کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر با انتقاد از عدم اجرای پروژه انتقال آب از دریا به منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: مجوز انتقال آب از دریا در دوره قبلی نمایندگی بنده صادر و حتی مناقصه آن نیز برگزار شد اما این پروژه هم بعد از گذشت چند سال بر روی زمین مانده و حتی هنوز قرارداد آن نیز منعقد نشده است. 

وی با اشاره به برگزاری چندین جلسه با حضور مقامات وزارت نیرو و ایمیدرو افزود: در کمسیون عمران مجلس نیز جلسه‌ای برگزار کردیم و این پروژه مهم باید به زودی تعیین تکلیف شود.

موسوی در خصوص پروژه استراتژیک آزادراه لامرد - پارسیان به‌ عنوان مسیر ارتباطی فارس به دریا و اسکله نیز اظهار داشت: این آزادراه یک کریدور ارتباطی میان دو منطقه ویژه لامرد و پارسیان است که مجوز آن از سوی سازمان برنامه و بودجه هم‌زمان با مجوز بیمارستان دوم لامرد در دوره قبلی نمایندگی بنده صادر شد و هر دو پروژه از محل اعتبارات دولتی، کار خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه بیمارستان تا سقف طبقه دوم و آزادراه نیز تا ۵ کیلومتر پیشرفت فیزیکی داشت، افزود: پس از پایان دوره نمایندگی، احداث بیمارستان به نیک‌اندیش و آزادراه نیز به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد که متأسفانه این محور مهم مواصلاتی هیچ پیشرفتی در این چند سال نداشته است. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر ضرورت احداث این کریدور ارتباطی، اظهار داشت: جلسات متعددی با وزیر راه، ایمیدرو، سازمان برنامه و بودجه، شرکت زیرساخت، قرارگاه خاتم الانبیاء، شستا، جهاد نصر و سایر دست‌اندرکاران و سرمایه‌گذاران داشته‌ایم و اکنون که در حال نهایی کردن تفاهم‌نامه جدید برای از سرگیری پروژه هستیم، شاهدیم برخی‌ها با شیطنت‌ در تلاش هستند اثبات کنند که آزادراه لازم نیست! اما به لطف خداوند این اتفاق می‌افتد و آزادراه لامرد - پارسیان احداث خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: لامرد و مهر به‌سرعت درحال صنعتی شدن هستند و به خط‌ریلی نیاز دارند؛ به همین دلیل در تلاش هستیم تا از دو طریق راه‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه همچنین خط‌آهن بندرعباس- زاهدمحمود، منطقه را از نعمت راه‌آهن نیز برخوردار کنیم.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول