اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

اصلاح نژاد راهکار اقتصادی و سودآور برای تولید دام است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه اصلاح نژاد دام، علم و هنر تثبیت ژن‌های موثر در تولید اقتصادی دام است، گفت: هدف از اصلاح نژاد به‌دست آوردن حیواناتى با تولید و سود بیشتر است و در اثر اصلاح نژاد از حیوانات با جثه کوچک و تولید کم حیواناتى با جثه بزرگ و تولید بیشتر به دست آمده است.

اصلاح نژاد راهکار اقتصادی و سودآور برای تولید دام است

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، این شهرستان دارای ظرفیت‌های مهمی در حوزه کشاورزی و دامپروری است و در این سال‌ها دامپروری به ویژه با اصلاح نژاد دام در شهرستان رفسنجان پررنگ‌تر از قبل رونق گرفته است.

عباس حاج‌عبداللهی مدیر جهاد کشاورزی در خصوص اصالح نژاد و فواید اظهار کرد: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، کمبود منابع غذایی را شاید بتوان به عنوان مهمترین پیامد منفی رشد بی‌رویه جمعیت ذکر کرد. تامین نیازهای این جمعیت در حال رشد با استفاده از منابع محدود همواره به عنوان مسئله‌ای حاد مورد توجه قرار گرفته است. و تامین فراورده‌های حیوانی از قبیل شیر، گوشت، تخم مرغ و ... از عمده‌ترین نیازهای این جمعیت است.

 وی ادامه داد: برای تامین احتیاجات غذایی با منشاء دامی نمی‌توان تعداد حیوانات موجود را افزایش داد، بلکه باید راه‌هایی که سبب افزایش تولید در واحد دامی شوند را جستجو کرد.

حاج‌عبداللهی با بیان اینکه اصلاح نژاد دام، علم و هنر تثبیت ژن‌های موثر در تولید اقتصادی دام است، افزود: اصلاح نژاد از نظر لغوى به معنى بهترکردن حیوانات بوده و هدف از اصلاح نژاد به‌دست آوردن حیواناتى با تولید و سود بیشتر است در اثر اصلاح نژاد از حیوانات با جثه کوچک و تولید کم حیواناتى با جثه بزرگ و تولید بیشتر به دست آمده است.

وی خاطرنشان کرد: به تمام اقدامات و فعالیت‌هایی که سبب مى‌شوند در نسل‌هاى بعدى حیوانات، تولید بیشتر و سود فراوان‌ترى حاصل شود، اصلاح نژاد گفته مى‌شود.

حاج‌عبداللهی در خصوص تفاوت اصلاح نژاد با تراریخته تصریح کرد: یک حیوان تراریخته حیوانی است که ژنوم آن به وسیله واردکردن یک ماده ژنتیکی خارجی اصلاح شده است، اما اصلاح نژاد با انتخاب دام‌ها و طیور برتر از لحاظ ژنتیکی و با کمک روش‌های آمیزشی مناسب، دام و طیور اصلاح شده در گوشت و شیر را ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که دسته‌هایی از گوسفندان را که خصوصیات تقریبآ مشابهی دارند در دسته‌های یکسان قرار می‌دهند و هر کدام از این دسته‌ها را یک نژاد می‌نامند، اضافه کرد: نژادهای مختلف گوسفندان علاوه بر تغییرات ظاهری و رفتاری، دارای زیست‌بوم‌های مختلفی هستند و در محیط‌هایی با شرایط گوناگون توان زیست و رشد را دارند و اگر دامداری خواست به پرورش این نوع از حیوانات بپردازد، باید ابتدا انواع مختلف نژادهای گوسفندان را از نظر شیوه و محیط مورد نیاز زیست و نیز خصوصیات دیگر شناسایی کند و سپس به خرید گوسفندان اقدام کند.

وی اضافه کرد: اگر هم قصد تهیه گوسفند زنده برای پرورش را دارد باید نوع نژاد آن را بداند، زیرا تمامی نژادهای گوسفندان تولیدات یکسانی ندارند و برخی از نژادها می‌توانند میزان فراوان و نیز باکیفیتی از گوشت را در اختیار انسان قرار دهند در حالی که سایر نژادها ممکن است که سهم تولیدی گوشت بالایی نداشته باشند و کیفیت گوشت آنها بالا نباشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان خاطرنشان کرد: تصمیم برای اینکه چه نژاد یا نژادهایی را پرورش دهیم، بسیار مهم است. بنابراین اولین و مهم‌ترین توجه یک گله‌دار در انتخاب نژاد باید  انگیزه و هدف او از پرورش گوسفند و بز باشد؛ آیا هدف تولید الیاف پشمی یا کرک است یا منظور دامدار تولید شیر و گوشت و فروش آن در بازار است.

وی ابراز کرد: نوع پاسخ  به این سؤال دامدار را در انتخاب نژاد پرورشی هدایت می‌کند و نژاد مناسب برای مزرعه و گله را می‌تواند از این طریق انتخاب کند، در مرحلة  دوم قیمت نژاد و در  دسترس‌بودن آن تأثیرگذار است،  همچنین  در انتخاب نژاد سازگاری با شرایط اقلیمی منطقه هم باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/80016/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول