اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گرانی؛ به مشکلات مردم در شیوع کرونا دامن زد/ کوچک‎تر شدن سفره گلستانی‎ها با تاخت و تاز گرانی

در حالی که انتظار می‎رفت در این وضعیت آشفته اقتصادی مردم، دولت با حمایت‎های خود باری از مشکلات مردم را کمتر کند اما افزایش قیمت‎های افسار گسیخته عرصه را بر بسیاری از افراد جامعه تنگ کرده است

گرانی؛ به مشکلات مردم در شیوع کرونا دامن زد/ کوچک‎تر شدن سفره گلستانی‎ها با تاخت و تاز گرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، شیوع ویروس کرونا طی یک‎سال اخیر اقتصاد و معیشت بسیاری از خانواده‎ها را تحت تأثیر قرار داد برای قطع زنجیره این ویروس و کاهش تعداد جان‎باختگان تعداد زیادی از مشاغل در فواصل مختلف مجبور به تعطیلی فعالیت خود شدند و هنوز مشاغلی هستند که همچنان اجازه ادامه فعالیت به آنها داده نشده است.

در حالی که انتظار می‎رفت در این وضعیت آشفته اقتصادی مردم، دولت با حمایت‎های خود باری از مشکلات مردم را کمتر کند اما افزایش قیمت‎های افسار گسیخته عرصه را بر بسیاری از افراد جامعه تنگ کرده است و مردم در این روزها به سختی گذران معیشت می‎کنند و چه بسا افرادی که قادر به تأمین حداقل نیازهای خود و خانواده شان در این شرایط نیستند.

مشکلات اقتصادی آن چنان مردم را درگیر کرده که چندی پیش نماینده ولی فقیه در گلستان از گرانی‎های اخیر انتقاد و آن را بی‎سابقه، بدون ضابطه و رها شده عنوان کرد.

در این میان استانی همچون گلستان، که مردم آن از درآمد سرانه پایینی برخوردار است گرانی بیشتر مردم را تحت فشار قرار خواهد داد.

* گرانی زیر سایه کرونا هم چنان می‎تازد/ مسوولان از خواب بیدار شوند

در همین رابطه یک شهروند گلستانی با گلایه از وضعیت افزایش قیمت و عدم نظارت مسوولان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد:مسوولان ما گویی در خواب هستند و از وضعیت اقتصادی جامعه بی‎خبر هستند، چرا افرادی که صلاحیت پست مدیریتی ندارند و قادر به رفع مشکلات مردم نیستند از صندلی‎های ریاست خود دل نمی‎کنند، اگر این افراد پست‎های خود را به افراد شایسته و عملگرا واگذار کنند مردم همیشه از آن‎ها ممنون و مدیون آنها خواهد بود.

وی تصریح کرد: متأسفانه برخی مدیران و مسوولان آن‎چنان به صندلی‎های خود وابسته شده‎اند که نمی‎خواهند حقیقت موجود در جامعه را درک کنند.

وی با بیان اینکه هر بار از مسوولی در رسانه‎ها در خصوص افزایش قیمت و گرانی سوال پرسیده می‎شود از نظارت‎ها و مجازات‎های افراد گرانفروش و محتکر سخن می‎گویند گویی هیچ مشکلی وجود ندارد اما اگر واقعا نظارت‎ها جدی بود، کمی نظام توزیع ما درست به وظایفش عمل می‎کرد این قدر شاهد حضور دلال‎ها نبودیم.

* حق مردم کشور ما ماندن در صف‎های طولانی برای خرید روغن و تخم‌مرغ نیست

این شهروند گلستانی که چند سالی نیز سابقه حضور در جنگ تحمیلی را دارد اضافه کرد: ما هزاران شهید تقدیم نظام کردیم سال‎ها در نبرد حق بر باطل جنگیدیم چرا که خواهان استقلال و عزت نظام بودیم، آیا حالا حق مردم ما این است که برای خرید چند کیلو تخم‌مرغ ساعت‎ها در صف‎های طولانی منتظر بمانند؟ آیا حق مردم این است برای خرید روغن در مغازه‎ها و فروشگاه‌ها سرگردان باشند وقتی هم روغن پیدا شد فروشنده شما را مجبور به خرید یک کالای دیگر در کنار روغن خوراکی کند.

وی بیان کرد: در شرایطی که کرونا موجب شده تا بسیاری از شهرهای استان قرمز و نارنجی باشد باید ساعت‎ها برای حداقل نیازهای خود بدون رعایت فاصله اجتماعی در صف‎های طویل معطل باشیم با این وضعیت چه امیدی می‎توان به نابودی کرونا داشت وقتی گرانی زیر سایه کرونا هم چنان تاخت و تاز می‎کند.

*بد عهدی برخی واحدهای تولید تخم‌مرغ برای تحویل سهمیه پیش‌بینی‎شده/ تحویل 28 تا 30 تن تخم مرغ نیاز استان را تأمین نمی‎کند

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در خصوص افزایش صعودی قیمت‎ها طی چند ماه اخیر گفت: شیوع کرونا مشقت‎های زیادی برای مردم به‌‌وجود آورد از طرفی به لحاظ رعایت پروتکل‎های بهداشتی و حفظ جان مردم، کسبه و بازار تعدادی از واحدها در ایامی تعطیل شدند در این میان یکی از بحث‎های مهم ما تنظیم بازار و تعیین برخی کالاهای اساسی که مردم نیاز بیشتری به آنها داشتند، بود.

درویشعلی حسن زاده با بیان اینکه در یکی دو ماه گذشته یکی از چالش‎ها افزایش قیمت مرغ بود افزود: به دلیل پاره‎ای از موضوعات در سطح کلان کشور در برخی استان‎ها قیمت مرغ به ۳۸ هزار تومان نیز افزایش یافت اما با توجه به برنامه‎ریزی‎هایی که در کارگروه تنظیم بازار گلستان انجام شد تنها در دو سه روز بازار مرغ متلاطم بود و سعی کردیم قیمت را تثبیت شده نگه داریم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به وضعیت بهبود تولید و برنامه‎ریزی‎های انجام شده قیمت مرغ بین ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان متغیر است تلاش ما این است سطح  قیمت حفظ شود تا مردم دغدغه و دل نگرانی کمتری داشته باشند.

معاون سازمان صمت گلستان در خصوص کمبود و افزایش تخم‌مرغ نیز گفت: حداقل نیاز روزانه مصرف مردم استان روزی ۵۰ تن تخم مرغ است در نهایت با برگزاری جلسات و با توجه به یکسری مباحث ۳۵ تن تخم‌مرغ را به استان تخصیص دادند با واحدهای تولیدی مرغ تخم گذار نیز هماهنگ‌شده که روزانه این مقدار را تأمین کنند.

حسن زاده ظرفیت تولید تخم‌مرغ در استان را روزانه ۱۰۰ تن عنوان کرد و افزود:با توجه به سیاست‎گذاری‎های کلان وزارت جهاد کشاورزی بخشی از تولید برای مصارف استان تهران در نظر گرفته شد و برای گلستان ۳۵ تن تخصیص دادند.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی واحدهای تولید تخم‌مرغ بدعهدی می‎کنند و سهمی که برای آنها در نظر گرفته شده است را تحویل نمی‎دهند و ۲۸ تخم‌مرغ تا ۳۰ تن تخم‌مرغ تحویل داده می‎شود که در نهایت نمی‎توانیم در مراکز پیش‌بینی شده این مقدار تخم‌مرغ را عرضه کنیم.

*برخورد با فروش اجباری یک کالا در کنار روغن خوراکی

معاون سازمان صمت گلستان به مشکلات مردم برای تأمین روغن خوراکی اشاره کرد و گفت: در حالت عادی نیاز روغن استان توسط شرکت‎های پخش یا یکسری واحدهای تولیدی به صورت مستقیم تأمین می‎شود تمام کالاهای مراکز عمده و خرده‌فروشی را واحدهای پخش تأمین می‎کند از زمانی که در عرضه روغن مشکل ایجاد شد برخی واحدهای پخش به مراکز فروش برای تأمین روغن فشار وارد کردند که این افراد شناسایی و برخوردهای قانونی انجام شده است.

حسن‌زاده بیان کرد: با فروشندگان و واحدهای خواربارفروشی که مردم را به خرید یک کالا در کنار روغن مجبور می‎کردند برخورد کردیم و اگر مردم تخلفی را شاهد بودند با شماره ۱۲۴ تماس و گزارش دهند.

وی خاطرنشان کرد: برخی کالاهای اساسی مثل روغن، مرغ، تخم‌مرغ و سایر کالاهایی که به ضرورت نیاز است در کارگروه تنظیم بازار کشور تصمیم‌گیری‎هایی برای تعیین قیمت آنها می‎شود که همه باید تابع آن باشند سعی می‎شود قیمت کالاهای مورد نیاز رعایت شود.

براساس این گزارش در حالی که برخی مدیران و مسوولان نیز به وضعیت افسار گسیخته قیمت‎ها واقف هستند اما پاسخ قانع‌کننده‎ای برای مردم ندارند و اغلب مشکلات را به تصمیم‌گیری‎ها در سطح کلان نسبت می‎دهند.

در حالی که گلستان یکی از رتبه‎های نخست تولید مرغ، تخم‌مرغ و روغن که جزو کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم است، محسوب می‎شود مقامات استانی می‎توانند نقش بسزایی در تصمیم‎گیری‎ها در سطح کلان داشته باشند گویی برخی مدیران ما در جلسات کشوری و به هنگام اخذ تصمیم‎های مهم به خواب فرو می‎روند، اینکه تمام مشکلات به تصمیم‌گیری‎ها در سطح کلان خلاصه شود این سؤال را در ذهن هر شهروند و مخاطبی ایجاد می‎کند که این تعداد مدیر و مسوول در استان مشغول به چه کاری هستند؟ آیا افرادی که هیچ نقش مثبتی در معیشت و تأمین کالاهای حداقلی مردم ندارند وجودشان در این منصب‎ها لازم است؟

===============

گزارش از فهیمه اجاقلو

===============

انتهای پیام/ ۸۳۰۱۷

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول