اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

شاخصه‌های زمین‌شناسی و ژئوتوریسم جزیره هرمز کم‌نظیر است

مشاور معاون علمی و فناوری ر‌ئیس جمهور گفت: جزیره هرمز یکی از مکان‌های ارزشمند از لحاظ زمین‌شناسی و ژئوتوریسم ایران محسوب می‌شود که هر ساله گردشگران زیادی را محو زیبایی خود می‌کند.

شاخصه‌های زمین‌شناسی و ژئوتوریسم جزیره هرمز کم‌نظیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از هرمز، کامبیز مهدی‌زاده شامگاه سه‌شنبه در آیین رونمایی از مستند «رخساره زمین؛ هرمز، جزیره رنگ‌ها» اظهار داشت: پیرو منویات مقام معظم رهبری پیرامون توجه بر جزایر بویژه جزیره هرمز، ما در طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی، یکی از ماموریت‌های خود را تمرکز بر این موضوع قرار دادیم.

وی افزود: در این راستا و به عنوان اولین گام، اقدام به ساخت مجموعه مستندی گرفتیم که رخساره زمین نام گرفت و اولین قسمت از این مجموعه، «هرمز، جزیره رنگ‌ها» نام دارد و در نوع خود در کشور اولین است.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: در این مستند تصاویری برای اولین بار از پدیده‌های زمین شناختی و زمین گردشگری جزیره به نمایش درآمده است.

مهدی‌زاده ادامه داد: به دلیل ساختار گنبد نمکی، جزیره هرمز از تنوع کانی‌شناسی منحصر به فردی در جهان برخوردار است و اغلب زمین‌شناسان دنیا هرمز را موزه کانی‌شناسی جهان می‌دانند.

وی اضافه کرد: بر اثر انحلال نمک و تاثیر آب‌های جاری حاصل از بارندگی در بسیاری از نقاط هرمز، غارهای نمکی فوق العاده‌ای با تبلور نمک به وجود آمده‌اند که جزء جاذبه‌های جدید گردشگری هرمز محسوب می‌شود و وسعت زیادی از جزیره را کوه‌های نمکی تشکیل می‌دهند.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بخش اکوتوریسم هرمز اشاره کرد و اظهار داشت: در سال‌های اخیر زیر ساخت‌های خوبی در هرمز برای رفاه گردشگران ایجاد شده و می‌تواند اشتغال متعددی را در این نقطه محروم ایجاد کند.

مهدی‌زاده گفت: باید همت شود تا اساسا توسعه جزیره هرمز بر پایه گردشگری اکوتوریسم و ژئوتوریسم برنامه‌ریزی گردد.

وی ادامه داد: از دیگر اهداف این مستند، توسعه زیرساخت‌های علمی، پژوهشی و البته حرکت در مسیر دیپلماسی صلح با استفاده از ابزار فناوری است.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صیانت از خاک کشور را یک وظیفه همگانی عنوان کرد و ادامه داد: باید از این گنجینه ارزشمندمان پاسداری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فروش خاک کشور در هیچ منطقه‌ای قابل قبول نیست البته که این اتفاق در جزیره هرمز نیفتاده و این خاک برای بومیانش درآمدزایی و اشتغالزایی کرده است.

مهمان‌نوازی هرمزنشینان از برندهای گرشگری جزیره است

سیدمجدالدین حسینی بخشدار هرمز با اشاره به گردشگری بودن جزیره هرمز بیان داشت: صنعت گردشگری فرصتی مناسب برای رشد و شکوفایی اقتصادی کشور است و رویکرد توسعه پایدار و نظام گرا، یکی از ضرورت‌های مدیریت موثر در عصر حاضر برای توسعه صنعت گردشگری در جزیره هرمز است.

وی بیان کرد: یکی از جذاب ترین و پر طرفدارترین رشته‏‌های گردشگردی و جهانگردی بوم‏ گردی، طبیعت‌‏گردی یا اکوتوریسم است.

بخشدار هرمز اضافه کرد: در کنار آن طبیعت زیبای هرمز، سواحل آبشرین‌کن، محیط زیست، ساحل سرخ ، ساحل مفنغ و سنگ مرغان با طلوع و غروب فوق العاده زیبای خورشید بر فراز دریا که طلوع آن از دریای عمان و غروب آن در خلیج همیشه فارس است و موقعیتی استثنایی را برای این جزیره رقم زده است.

حسینی گفت: دره سکوت، دره رنگین کمان، کوه ادویه، معدن خاک سرخ، دره نمکی سمت سایت دره زاغ، دره هشتادگزی و دره پل شکیته، غار های نمکی و الهه نمک، از جمله اماکن گردشگری مربوط به حوزه ژئوتوریسم هرمز است.

وی بیان کرد: نحوه برخورد مردمان خونگرم و مهمان نواز این جزیره رنگین کمانی خود یک برند برای صنعت گردشگری است و این جزیره و مردمان مقاومش پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی هستند.

انتهای پیام/۳۲۶۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول