اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

مکتب حاج قاسم در نگاه مسؤولان قشم

برای تلفیق نقش مسؤولان و اصحاب رسانه در تبیین ابعاد مکتب سلیمانی با جمعی از مسوولان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جزیره قشم به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

مکتب حاج قاسم در نگاه مسؤولان قشم

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، هر مکتب از ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ویژه‌ای برخوردار بوده که ممکن است بُعدی از آن نسبت به سایر ابعاد دارای برجستگی بیشتری باشد.

همچنین مکاتب مختلف دارای ویژگی‌های ممتاز و متمایز کننده‌ای هستند که متقاعدسازی جامعه بشری در سطح خرد و کلان برای گرایش و عمل بر مبنای آن نیازمند تبیین دقیق و موی شکافانه‌ اصول و شاخصه‌ها آن می‌باشد.

بنابراین با تاکید رهبر معظم انقلاب بر نگرش به سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک مکتب، اصحاب قلم و رسانه، مسوولان و صاحبان تریبون در کنار همزیستان آن شهید والامقام در تبیین و جهت دهی جامعه برای حرکت به سمت و سوی سیره عملی شهید سلیمانی رسالتی سنگین بر دوش دارند.

در همین راستا برای تلفیق نقش مسوولان و اصحاب رسانه به منظور تبیین ابعاد مکتب سلیمانی و اثر بخشی پیش از پیش قلم فرسایی در این زمینه با جمعی از مسوولان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جزیره قشم به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

«حفظ نظام اسلامی» بارزترین شاخصه مکتب سلیمانی

حجت‌الاسلام میثم تارم امام جمعه شهرستان قشم در این رابطه معتقد است:

مکتب حاج قاسم همان مکتب اسلام، قرآن، ائمه اطهار(ع) و امامین انقلاب است که از بارزترین شاخصه‌های آن اولویت قرار دادن حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌باشد.

این مکتب هدف اصلی استکبار جهانی و تولد یافتگان منحوس او را، نابودی نظام جمهوری اسلامی ایران می‌داند که برای مقابله با آن باید گستره دفاعی نظام را از مرزهای جغرافیایی فراتر برد.

توجه عملی به معنویت، تکیه بر اهل بیت(ع) و رعایت موازین شرعی به عنوان دومین ویژگی مکتب حاج قاسم مطرح است. در این مکتب حتی در شرایط جنگی و تقابل مستقیم نظامی با دشمن نیز نباید از حدود شرعی گامی فراتر گذاشته شود.

مکتب حاج قاسم، ولایتمداری و پیروی از ولی‌فقیه را راه نجات بشریت می‌داند. باید با درک جایگاه ولایت فقیه، تنها دنباله‌رو ولایت و مجری فرمایشات ولی فقیه بود تا سعادت و اعتلای فردی و اجتماعی تحقق یابد.

مکتب سلیمانی مکتب دفاع از مظلومان، محرومان، مستضعفان و گره‌گشایی از مشکلات تمام زجر کشیده‌های جهان فارغ از هر ملیت، مذهب و قومی‌گرایی است. در این مکتب باید در اوج اقتدار و صلابت مقابل دشمنان، در برابر نیازمندان و یادگاران عرصه جهاد فروتن بود.

«ایمان» اساسی‌ترین عنصر مکتب سلیمانی است

علیرضا نصری فرماندار شهرستان قشم پیرامون مکتب حاج قاسم می‌گوید:

بزرگترین شاخصه مکتب حاج قاسم سلیمانی در پنج عنصر می‌گنجد که ایمان به منبع پایان ناپذیر خداوندی نخستین این عناصر پنج‌گانه محسوب می‌شود.

مکتب سلیمانی مکتبی الهی و قرآنی است که توسل به اهل بیت(ع)، توکل و کار برای رضای خدا به همراه ایثار و از خودگذشتگی از دیگر ویژگی‌های آن است.

عشق به میهن و نظام اسلامی، عشق به ولایت و مطیع محض ولایت بودن از دیگر عناصر برجسته مکتب حاج قاسم به شمار می‌رود.

مکتب «حاج قاسم» خلق بی‌وقفه اقتدار دفاعی است

مکتب حاج قاسم در نگاه مرتضی شیخ‌زاده معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم چنین است:

مکتب سلیمانی پیروانش را از آغاز جنگ به جد بر حذر داشته اما معتقد است باید توان دفاعی را برای حراست از کیان اسلامی تا ربودن لحظه‌ای خیال آسوده از دشمنان بی‌وقفه افزایش داد.

در مکت سلیمانی بایستی مرزهای دفاعی نظام اسلامی را به مراتب گسترده‌تر از جغرافیای طبیعی آن در نظر گرفت و با خلق قدرت روز افزون دشمن را در نطفه زمین‌گیر و به نیستی کشاند.

سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بنیانگذار مکتبی چند وجهی است که برای شناخت دقیق و اشراف بر مولفه‌های آن باید چرخه شناخت مکاتب به هم پیوسته اسلام، امامان الهی، پیامبران، امام حسین(ع) و معمار کبیر انقلاب را طی کرد.

«وحدت امت اسلام»، بارزترین مولفه در مکتب حاج قاسم

حجت‌الاسلام احمد غلامی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قشم در خصوص مکتب حاج قاسم معتقد است:

وحدت امت اسلام از بارزترین مولفه‌های مکتب سلیمانی است. مردم محوری و عدم دلبستگی و تاثیرپذیری از عنوان و جایگاه‌های دنیایی از دیگر شاخصه‌های این مکتب به شمار می‌رود.

تعهد به خدمتگزاری در مسیر رفع مسائل مردم به دور از هرگونه مرزبندی، امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از اسلام و انسانیت از ارکان مکتب حاج قاسم محسوب می‌شود.

مکتب سلیمانی مکتبی است که دغدغه‌مندی و ایستادگی در برابر مستکبران را در پیروانش تقویت می‌کند و برادری را در جبهه‌های مقاومت به یادگار گذاشته است.

«حاج قاسم»، مکتبی برای پرورش نسل‌های‌ آینده نظام اسلامی

بهرام پوراشرف مدیر آموزش و پرورش شهرستان قشم می‌گوید:  

شجاعت، ولایت‌مداری، ایمان و عقیده راسخ از مولفه‌های مکتب سلیمانی و نیازهای نسل آینده انقلاب است که جامعیت این مکتب را آشکار می‌سازد.

مکتب حاج قاسم به عنوان نقشه راهی است که می‌تواند در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانش آموزان را برای افق‌های آینده نظام جمهوری اسلامی ایران تربیت کند.

«مکتب سلیمانی» ذلت ناپذیری و عزتمداری است

حجت‌الاسلام امید درویشی مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه قشم نیز معتقد است:

اصل اول در مکتب حاج قاسم بحث شرافت است و انسان شریف هیچگاه زیر بار ذلت نخواهد رفت. در میدان بودن و جان دادن در مسیر دفاع از اسلام و ناموس از دیگر مولفه‌های کلیدی این مکت است.

اصل دوم در مکتب حاج قاسم ایستادگی بوده و بر این باور استوار است که عقب‌نشینی به پیشروی دشمن و ایستادگی به نابودی دشمن منجر می‌شود.

اعتقاد به وعده‌های خداوند از دیگر اصول مکتب حاج قاسم است که روح معنویت و خداجویی را تقویت می‌کند.

از ویژگی‌های مکتب سلیمانی آن است که آحاد جامعه و رده‌های سنی مختلف می‌توانند آن را شناخته و به آن عمل کنند.

ولایتمداری، اخلاص و مظلوم‌یاوری، ارکان مکتب حاج قاسم‌اند

محمد صادقی مسوول هیئت رزمندگان اسلام شهرستان قشم پیرامون مکتب شهید سلیمانی می‌گوید:

ولایت‌مداری، اخلاص و یاری‌رسانی به محرومان سه ویژگی نخست مکتب حاج قاسم است. پرهیز از گرایش‌های سیاسی و مرزبندی‌های معمول در کمک به دیگران شاخصه‌ دیگر این مکتب ارزنده به شمار می‌رود.

مکتب سلیمانی، وقف شدن برای آسایش جامعه اسلامی و دفاع از ارزش‌های اسلامی- انسانی است. سلیمانی دارای مکتبی است که می‌تواند از یک فرد آغاز و جهانی را بواسطه‌ آثار ماندگارش دگرگون کند.

انتهای پیام/۸۸۰۵۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول