اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

نقش تصمیمات فولادی در بازار صنایع وابسته/قیمت لوازم خانگی کنترل شود

هرچند به گفته برخی کارشناسان، شیوه نامه قیمت گذاری فولاد اقدامی در جهت ساماندهی بازار است اما قیمت فروش صنایع وابسته به فولاد نیز باید به طور مرتب کنترل شود تا شاهد جابجا شدن رانت از یک صنعت به صنعت دیگری نباشیم. لوازم خانگی از جمله تولیداتی است که در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد.

نقش تصمیمات فولادی در بازار صنایع وابسته/قیمت لوازم خانگی کنترل شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فولاد به عنوان یک ماده اولیه استراتژیک نقش مهمی در تولیدات صنایع وابسته به خود دارد و از این رو هر نوع تصمیم گیری غیرکارشناسی علاوه بر متشنج کردن بازار این محصول باعث ایجاد اختلال در تولید و بازار دیگر صنایع نیز خواهد شد.

یکی از صنایع پایین دستی فولاد، صنعت لوازم خانگی است که به دلیل سهم بالای فولاد در تولیدات لوازم خانگی، این صنعت تاثیرپذیری بالایی از اتفاقات فولادی دارد. بروز برخی مشکلات در تولید، صادرات و تنظیم بازار فولاد طی ماه های اخیر باعث شده تا وزارت صنعت و فعالان صنعت فولاد تصمیمات مختلفی برای این صنعت مهم بگیرند که گاهی باعث اعتراض تولیدکنندگان زنجیره فولاد قرار گرفته، گاهی انتقاد بورس کالا را در پی داشته و گاهی نیز سبب گلایه تولیدکنندگان صنایع وابسته مانند خودرو و لوازم خانگی شده است.

در شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد آمده است، که اولا نرخ مواد اولیه تولید فولاد به نرخ جهانی خودش نزدیک شود که این موضوع باعث گرانی قیمت مواد اولیه برای فولادسازان می‌شود، چرا که هم اکنون قیمت سنگ آهن در ایران تقریبا نصف قیمت‌های جهانی است، اما اضطراب فولاد سازان به این مورد محدود نشده است زیرا در این شیوه نامه مقرر شده که فولادسازان باید همه آهن آلات خود را در بورس کالا، با قیمتی معادل 20 درصد کمتر از قیمت فوب حوزه CIS به فروش برسانند. این دستورالعمل در حالی مقرر شده که روز گذشته وزارت صنعت از تصمیم خود برای تغییر قیمت فولاد در بورس کالا خبر داد و در نامه ای به بورس کالا، عرضه فولاد به قیمت 70 درصد نرخ حوزه CIS را خواستار شد که البته بورس کالا این موضوع را برای بررسی به دبیرخانه شورای عالی بورس ارجاع داد. 

* حذف مصرف کنندگان کاذب

رفت و برگشت موضوع قیمت گذاری فولاد بین وزارت صنعت، بورس کالا و مجلس نگرانی و امیدهایی را بین صنایع مرتبط با این محصول از جمله لوازم خانگی ایجاد کرده است.

عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در این مورد معتقد است: با شیوه نامه جدید فولاد در قیمت فروش اتفاق خاصی نمی‌افتد مگر اینکه در عرضه اتفاق خاصی افتاده باشد.

وی با تاکید بر اینکه زنجیره تامین فولاد باید اصلاح شود، می گوید: بخش توزیع ورق فولادی به معاونت سرمایه آمده است، اما صنایع بالادستی در بخش دیگر مانده است که این بخش‌ها باید ادغام شوند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه وزارت صنعت باید حرف‌های بخش خصوصی را هم بشنود، می گوید: شیوه نامه جدید بدون نظارت جدی الزاماً جواب نخواهد داد نه اینکه این شیوه نامه مفید نباشد. بر اساس این شیوه نامه بخشی از مصرف کننده‌های کاذب از زنجیره دریافت حذف می‌شوند.

به گفته دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی، در صنایع لوازم خانگی نباید گذشته نگران باشیم، امسال هر چیزی اتفاق افتاده باید ملاک باشد. قرار دادن سال ۹۷ به عنوان ملاک ارزیابی عادلانه نیست.

* انتظار غیر منطقی در مصرف کننده ایجاد نکنیم

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز می گوید: قبل از شیوه نامه جدید وضع فولاد و لوازم خانگی خوب نبود، اما بعد از اجرای شیوه نامه جدید وضع شفاف شده است، قبل از این شیوه نامه وضع توزیع فولاد واقعا اسفناک بود.

به گفته وی، شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد خدمت بزرگی به صنایع پایین دستی کشور است.
غزنوی با بیان اینکه شیوه نامه فولاد می‌تواند شرایط عادلانه را در صنایع فولاد جاری کند، می گوید: فولاد به اندازه کافی در کشور وجود دارد، اما نحوه توزیع مشکل داشته است.

غزنوی می گوید: قیمت، موضوع حساسی است و نباید انتظار غیر منطقی در مصرف کننده ایجاد کنیم.

* عرضه و تولید ورق همخوانی ندارد

در عین حال، کیوان گردان مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت در این خصوص با بیان اینکه یکی از اهداف شیوه نامه جدید فولاد، واقعی سازی قیمت برای مصرف کننده است. می گوید: همه تولید کنندگان موظف هستند تمام فاکتور‌های خود را در سامانه تجارت ثبت کنند و این به شفاف سازی و ارائه سهمیه عادلانه کمک خواهد کرد.

وی ادامه می دهد: شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی باید صورت‌های مالی سالیانه و فصلی خود را ارائه کنند و همه این اطلاعات، ملاک سهمیه بندی قرار خواهد گرفت.

به گفته گردان، همه موضوعات همسو هست و همه این موارد از صورت‌های مالی تا میزان تولید به شفاف سازی کمک می‌کند.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با بیان اینکه از تیر ماه بازار رصد می‌شد تا با واقعی سازی، مشکلات تولید و عرضه رفع شود، می گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد عرضه و تولید ورق‌های فولادی در کشور با هم همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه سهمیه‌های واحد‌های تولیدی بعد از بازنگری‌ها تغییر کرده است، می گوید: شیوه نامه دولت و مسیر رفته شده بر اساس این شیوه نامه برای ایجاد شفافیت بیشتر است.

وی می گوید: رقابت را کوچک کردیم تا متناسب با واحد‌های تولیدی، میزان عرضه هم لحاظ شده باشد.

* طرح مجلس برای ساماندهی به بازار فولاد

در کنار دولت، مجلس نیز تصمیماتی برای ساماندهی بازار فولاد دارد به طوری که مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس عرضه شود، می گوید: در 2 ماه پایانی سال 98 قیمت بخشی از زنجیره فولاد در بورس به صورت دستوری پایین نگه داشته شد اما این تجربه نشان داد که بخش‌های انتهایی زنجیره فولاد که مواد مورد نیاز خود را ارزان قیمت تامین می‌کردند به سودهای کلانی دست یافته‌اند.

وی می گوید: پایین نگه داشتن قیمت بخشی از مواد اولیه کارخانه ها قابل ‌دفاع است اما به شرط آنکه قیمت تمام زنجیره را پایین نگه داریم تا سود آن به مردم و مصرف کننده نهایی برسد.

به گفته وی، احتمالا به منظور حل این معضل هفته آینده طرح تولید و توسعه پایدار زنجیره فولاد در کمیسیون صنایع مطرح خواهد شد تا این مسئله ساماندهی شود.

در هر حال فولاد محصولی است که نقش مهمی در تولید و قیمت تمام شده بسیاری از محصولات دارد و به همین دلیل هر نوع تصمیم گیری در این بخش باید با دقت و کارشناسی بالا صورت گیرد. چرا که علاوه بر بازار سهام بر قیمت فروش بخش های مختلف از خودرو و مسکن گرفته تا لوازم خانگی تاثیرگذار است. در این شرایط باید قیمت تولیدات وابسته به فولاد نیز کنترل شود تا شاهد شکل گیری رانت در برخی بخش ها نباشیم.

به گزارش فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه هایی با عنوان «قیمت‌گذاری دستوری فولاد باعث ایجاد رانت در بازار می‌شود» و «گرانی روزافزون لوازم خانگی بدون نظارت» خواستار پیگیری این موضوعات شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول