اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

جشنواره عمار در اعتراض به سینمای چند درصدی پدید آمد/فیلمسازانی که در آکواریوم زندگی می‌کنند

یک نویسنده و منتقد گفت: جشنواره عمار در اعتراض به سینمای چند درصدی و سینمای طبقه متوسط بالای شهر تهران به وجود. ویژگی خاص جشنواره این است که حاصل یک اقدام ایجابی برای نقد یک وضعیت است و این است که ما را به عمار امیدوار می‌کند.

جشنواره عمار در اعتراض به سینمای چند درصدی پدید آمد/فیلمسازانی که در آکواریوم زندگی می‌کنند

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، سحر دانشور، نویسنده و منتقد در نشست مجازی یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار که با عنوان «رو به راه» و با حضور اکران‌کنندگان مردمی جشنواره برگزار شد، در سخنانی گفت: جشنواره عمار فقط یک پدیده سینمایی نیست. هویّت عمار تبدیل شده است به یک هویت در حال شدن که هم تثبیت شده و همزمان ابعاد مختلف خودش را آشکار می‌کند. در این جشنواره ما با یک پدیده اجتماعی طرف هستیم، یک سینمایی که در نسبت با مردم، اجتماعی شده است. اما عمار چون در ساحت با مردم شکل گرفته است، هر بار با یک پدیدۀ نو طرف هستیم و هر دوره یک اتفاق جدید رقم می‌خورد. عمار می‌گوید من رسانه مردم هستم.

جمهوریت رسانه‌ای

وی در بخش دیگری از سخناش توضیح داد: جشنواره عمار در اعتراض به سینمای چند درصدی و سینمای طبقه متوسط بالای شهر تهران به وجود. ویژگی خاص جشنواره این است که حاصل یک اقدام ایجابی برای نقد یک وضعیت است و این است که ما را به عمار امیدوار می‌کند. تا پیش از عمار همۀ نقدها به فضای موجود، سلبی بود ولی عمار آمد و با عبور از گفتمان موجود، گفتمانی جدیدی را در نقد شرایط موجود رقم زد.

نقش اکران کننده‌ها

دانشور در ادامه با اشاره به فعالیت‌اکران‌کنندگان مردمی جشنواره عمار در نقاط مختلف کشور برای نمایش آثار جشنواره عمار به مردم عنوان کرد: این اکران‌کنندگان مردمی، یک جریان رسانه‌ای هستند که در انتقال و تولید یک پیام، به طور مؤثر عمل می‌کنند. اگر قرار بود صرفاً اکران کننده یک پخش‌کننده باشد که سینماها هم همین کار را انجام می‌دهند ولی اکران کننده عمار قرار  است ابعاد دیگری از اکران را پیدا کند. جریان مردمی در فرآیند اکران باید هم رشد بدهد و هم خودش رشد کند.

وی تصریح کرد: فیلمساز و تولید کننده‌ای که ارتباط با مردم ندارد، گویی در یک اکواریوم است. مگر در یک محیط بسته چقدر می‌تواند سوژه‌یابی کند؟! ماندن در این فضا، افتادن به ورطۀ تکرار است؛ ولی ارتباط اکران کننده با مردم، با اقدامات و برنامه‌ریزی خود مردم و در ارتباط با تولید کنند، او را به یک اقیانوسی وصل می‌کند که زمینۀ تنفس سینما را فراهم می‌کند و به سینما وجه انسانی می‌بخشد.

جمهوریت در هنر انقلاب

این منتقد سینما در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: هنر انقلاب اسلامی و جامعه نخبگانی در نسبت با مردم است. به تعبیر امام خمینی(ره) هنر توده‌ها و مستضعفین، هنر کوبندۀ استکبار است. اساساً هنر انقلاب اسلامی در نسبت با مردم و کف جامعه است که تعریف می‌شود. هنرمند انقلاب اسلامی یا زن نخبه یا هر کسی که می‌خواهد تکلیف خودش را با انقلاب اسلامی روشن کند باید اول نسبت خودش را با مردم روشن کند. قرار نیست نخبه یا هنرمند یک جا باشد و مردم در سوی دیگر! بین مردم و هنرمند نباید تفکیک وجود داشته باشد. جشنواره عمار بر این مهم تأکید دارد و این فاصله‌گذاری را غلط می‌داند.

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، برندگان بخش‌های مختلف جشنواره مردمی فیلم عمار در طول ایام برگزاری و در ویژه‌برنامه تلویزیونی جشنواره، معرفی و تقدیر می‌شوند. این برنامه هر شب از ساعت 21 از شبکه افق پخش می‌شود.

همچنین آثار منتخب جشنواره نیز در بخش‌های «مستند»، «داستانی»، «پویانمایی»، «نماهنگ»، «فیلم ما» و «کلیپ و موشن‌گرافیک»، از 11 تا 19 دی، از طریق سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir به نمایش درمی‌آیند. تماشای این آثار که به مدت 24ساعت در سایت، نمایش داده می‌شود، بدون هزینه حق اشتراک و رایگان است و اینترنت مصرفی هم برای مخاطبان نیم‌بها حساب می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول