اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«عمار» را باید مردمی نگه داشت/ راه نرفته، بسیار داریم

داور بخش «جنگ اقتصادی» یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: در دوره‌های اول جشنواره عمار شاهد بودیم که مستندسازهای غیرحرفه‌ای و مردمی دست به دوربین می‌شدند اما الان تعداد آثار مستندسازان حرفه‌ای بیشتر شده است.

«عمار» را باید مردمی نگه داشت/ راه نرفته، بسیار داریم

عادل پیغامی، داور بخش «جنگ اقتصادی» یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در گفت وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس در سخنانی گفت: حوزه اقتصاد از نظر ابعاد رسانه‌ای و فرهنگی در همه کشورها ضعیف است و این وضعیت در ایران شدیدتر است، یعنی کسانی که تمرین کار رسانه‌ای را در حوزه اقتصاد انجام داده باشند کم هستند. جشنواره عمار فرصتی برای رویش در این زمینه ایجاد کرده است اما روند آن کند است، یعنی به اندازه‌ی نیازها نیست.

پیغامی توضیح داد: فهرستی از آسیب ها و اشکالات مهم در این زمینه دیده می‌شود که بخشی از آن به زمین این قضیه بازمی‌گردد که چقدر برای رویش حاصلخیز است و مقداری هم به مسائل ساختاری جشنواره باز می‌گردد، مثلاً آثار وارده‌ای که مربوط به مراکز صدا و سیمای استان‌هاست، اینها در جشنواره مستندهای صدا و سیما دیده می‌شوند، آمدن آنها به جشنواره عمار به نظر می‌رسد که مقداری با رویش‌های مردمی تزاحم ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: در دوره‌های اول جشنواره شاهد بودیم که مستندسازهای غیرحرفه‌ای و مردمی دست به دوربین می‌شدند و سوژه‌هایی را پیدا می‌کردند اما الان تعداد آثار مستندسازان حرفه‌ای بیشتر شده است. به نظر من این جشنواره را باید مردمی نگه داشت؛ از نظر فرم و تکنیک باید به آن کمک کرد، اما نباید به شکل سازمانی حرفه‌ای شود.

این استاد دانشگاه بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در انتخاب سوژه، تشخیص درست آن و روایت کردن آن، راه نرفته بسیار داریم. چراکه اغلب آثار امسال، حکایتی از یک موضوع بود تا روایت آن. منظورم داشتن قصه نیست، منظورم این است که باید یک زاویه نگرشی را دنبال کنند و آن را شرح دهند؛ ریتم کند برخی فیلم‌ها هم خیلی توی ذوق می‌زد؛شاید دلیل این بود که برای مراکز صدا و سیما ساخته شده بودند.

داور یازدهمین جشنواره عمار با بیان اینکه فیلمسازان قبل از تولید فیلم اقتصادی باید سواد اقتصادی پیدا کنند، تصریح کرد: آثار جشنواره، باید در مورد آسیب‌شناسی اقتصاد انقلاب اسلامی، نقاط اهرمی و نیازهای واقعی آن، اینکه در گذشته چه بوده و در آینده چه خواهد بود، باشد. یعنی بخش اقتصادی جشنواره عمار می‌توانست برای مباحث انتخاباتی توسط مردم حرکت عظیمی ایجاد کند. آثار تولیدی که می‌توانست اضلاع یک پازل در برنامه‌های اقتصادی را که دولت آینده باید پیش بگیرد، مطرح کند. از این جهت، ضعیف بودند که این نشان می‌دهد که خیلی از فیلمسازان نمی‌دانند برای چه هدف و اقتضائاتی، کنش رسانه‌ای می‌کنند.

پیغامی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: چون زحمات خالصانه پشت این جشنواره بوده است، قطعاً رشد خواهد کرد البته به جهت نیازها شتاب و سرعت بیشتری باید داشته باشد. اما به جهت اصلِ کار، طی چندسال امکان رویش‌های عظیم وجود ندارد یعنی به نظر من مقداری طول می‌کشد، اما بعد از اینکه این اینرسی و لَختی تمام شود، ما رویش‌های بیشتری در این جشنواره خواهیم داشت.

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، برندگان بخش‌های مختلف جشنواره مردمی فیلم عمار در طول ایام برگزاری و در ویژه‌برنامه تلویزیونی جشنواره، معرفی و تقدیر می‌شوند. این برنامه هر شب از ساعت 21 از شبکه افق پخش می‌شود.

همچنین آثار منتخب جشنواره نیز در بخش‌های «مستند»، «داستانی»، «پویانمایی»، «نماهنگ»، «فیلم ما» و «کلیپ و موشن‌گرافیک»، از 11 تا 19 دی، از طریق سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir به نمایش درمی‌آیند. تماشای این آثار که به مدت 24ساعت در سایت، نمایش داده می‌شود، بدون هزینه حق اشتراک و رایگان است و اینترنت مصرفی هم برای مخاطبان نیم‌بها حساب می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول