اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

سقفی برای خانواده معلول/وقتی بانوان جهادی‌ دست به کار می شوند

تعدادی بانوی زنجانی دور هم جمع شده‌اند و با حقوق خود و به کمک خیرین کارهایی انجام می‌دهند که بسیار بزرگ است، خرید خانه برای یک خانواده پنج نفره معلول، خرید بخشی از جهیزیه جوانان، شناسایی سالمندان بی‌سرپرست و رسیدگی به آنها... تنها بخشی از اقدمات آنها در دوران کرونا و حتی قبل از آن است.

سقفی برای خانواده معلول/وقتی بانوان جهادی‌ دست به کار می شوند

گروه گزارش استانها - سمیه جعفری، یکی از زنان فعال زنجانی که واقعا در همه عرصه‌ها حضور داشته و کارهای بسیار خوبی در زمینه کمک به نیازمندان و محرومان انجام داده است، زهرا رضایی است، بانویی که از مدت‌ها قبل با کارهای وی و گروه‌ جهادی وی آشنا هستم ولی این روزها آوازه کارهای او و دوستانش و بانوانی جهادی حاضر در گروه‌های جهادی و پایگاه‌هایی که با او همکاری دارند گسترده شده است.

برای مصاحبه با او چند روزی را صبر می‌کنم سرشان شلوغ است، این را نه من بلکه کارهایی که انجام داده نشان می‌دهد، البته این موضوع را در تماس‌هایی که با خانم رضایی در حین مصاحبه گرفته می‌شود، می‌توان متوجه شد.

خیلی وقت است از مصاحبه فرار می‌کند و می‌گوید دوست ندارم کارهایی که انجام می‌دهیم رسانه‌ای شود، ولی اصرار چند روزه شما برای اینکه شاید این کارهای ما باعث شود تا انجام کارهای خیر در جامعه فرهنگ‌سازی شود و چند نفر دیگر با خواندن مصاحبه وارد کارهای خیر شوند مرا راضی کرد تا مصاحبه کنم.

باور کنید خیلی از کارهایی که انجام می‌دهیم کار بزرگی نیست و بسیاری از همین کارها در خفا توسط مردم و بسیاری از خیران انجام می‌شود اما خوشبختانه ما توانستیم تعدادی از بانوان زنجانی را گرد هم جمع کنیم و به کارهای خیر آنها سر و شکل دهیم.

گروه‌های جهادی و پایگاه‌های ما از قبل از کرونا هم فعال بودند ولی بعد از کرونا سرو شکل خاصی به اقدامات خود دادیم و کارهای بچه‌ها چشمگیرتر و سازمان یافته‌تر شده است و در واقع همه و همه که دور هم جمع شدیم برای رضای خدا کار می‌کنیم و هیچ چشمداشتی نداریم.

می‌گوید در واقع در همه مناطق شهر زنجان فعالیت داریم، اما در بیسیم پایگاه‌های فعال ما اقدامات خوبی داشتند که البته با همکاری خود اهالی و پایگاه نرجس در قالب تیم‌های دو یا سه نفره افراد مورد هدف را شناسایی کرده و نیازهای جامعه هدف به صورت ریز در فرم‌هایی از پیش تهیه شده ثبت می‌شود، که خدمات رسانی هم بر اساس این فرم‌ها انجام می‌شود.

در مناطقی از شهر یک عده از خانواده‌های آبرومند زندگی می‌کنند که شرایط کرونا باعث شده مشکلاتشان بیشتر شود به طوری که حتی برخی مواقع پول نان شب خود را هم نداشته باشند، برای همین کمک‌های ما و اعضا اولویت‌بندی شده و تلاش می‌شود خانواده‌ها و افراد نیازمند‌تر در اولویت قرار گیرند.

در تحقیقات خانواده‌هایی شناسایی شده‌اند که نیازشان واقعا فوری است، اما به دلیل آبروی خود حتی حاضر نیست نیازشان را هم مطرح کنند و اینکه زیر پوشش هیچ نهادی مانند بهزیستی و کمیته امداد نیز قرار ندارند.

می‌گوید حتی موردی بود که یک خانمی از یک خانواده نیازمند به خاطر ابتلا به کرونا فوت کرده بود که اعضای خانواده پولی نداشتند تا حتی جنازه متوفی را از بیمارستان تحویل بگیرند که با کمک خیرین جنازه تحویل گرفته شد و یک مراسم کوچک هم برای متوفی برگزار شد.

حتی اعضای گروه برای یک بنده خدایی که معتاد بود و بعد از ترک اعتیاد توانایی درست کردن خودروی وانت خود را نداشت تا با آن کار کند که وانت وی را با 15 میلیون ریال تعمیر کردیم تا بتواند روی پای خود بایستد و هر هفته هم پیگیری می‌شود تا خدای ناکرده دوباره به سمت اعتیاد نرود.

حمایت از یک خانواده 5 معلوله

 یک خانواده پنج نفره که همه معلول جسمی و ذهنی هستند چندین سال است زیر پوشش این پایگاه هستند که مرد خانواده از ناحیه یک پا مشکل دارد و زن و سه پسر وی مشکل ذهنی دارند دو پسر در سن بلوغ هستند و آخرین آنها حدود 3 ساله است این خانواده تا کنون مستاجر بودند و خیری از طرف پایگاه هزینه اجاره این خانواده را تامین می‌کرد و اعضای دیگر پایگاه نیز در امورات زندگی کمک‌رسانی می‌کردند. 

چون این خانواده از لحاظ ذهنی مشکل داشتند هیچ صاحب خانه‌ای هم حاضر نبود بیشتر از 2 یا 3 ماه خانه خود را برای این خانواده اجاره دهد برای همین با کمک خیرین 350 میلیون تومان جمع‌آوری و یک خانه کوچک در منطقه «دباق‌ها» خریداری و با کمک اعضای پایگاه اسباب‌کشی این خانواده و اساس چینی هم با کمک اعضای پایگاه انجام شد.

می‌گوید، چون زن خانواده مشکل ذهنی دارد و توان پختن غذا را نیز ندارد که روزانه یا یک روز در میان به صورت نوبتی یکی از اعضا برای پختن غذا به خانه آنها می‌روند تا آنها گرسنه نمانند.

 بهزیستی طبق قانونی که دارد باید به خانواده‌های بالای سه معلول در تامین هزینه مسکن آنها خدمات رسانی ‌کند که در این مورد کمکی نشد و بهزیستی علت این امر را سند خوردن خانه خریداری شده به نام بهزیستی عنوان کرد در حالی که خانه خریداری شده به همت خیران و طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای خانه به نام پدر خانواده سند خواهد خورد.

قرار بود 150 میلیون تومان آن را بهزیستی تامین کند ولی اتفاقی نیافتاده و چک خیری که برای تامین هزینه داده بود برگشت می‌خورد که با کمک آقای طاهری در حال حل شدن است.

یکی از کارهایی که گروه جهادی پایگاه حضرت رباب که با دور هم جمع شدن خیران و جهادگر تشکیل شده است این است که برای خدمات‌رسانی به حدود 60 سالمند زن فعالیت می‌کنند که بعضا برخی از آنها همسران سالمند و ناتوان دارند که در قالب این طرح قرار می‌گیرند که غذای گرم آماده، میوه و مواد غذایی مانند خرما، ماست، پنیر، مربا، کره و یا هر مواد غذایی آماده که مورد نیاز آنها است را هفته‌ای یک بار تهیه و بین آنها توزیع می‌کنند.

می‌گوید، نوع غذا و یا مواد غذایی که بین آنها توزیع می‌شود بسته به میزان پولی دارد که خیرین کمک می‌کنند مثلا در یک هفته خیری هزینه تهیه فسنجان برای آنها را تامین کرد و یا خیری هزینه تهیه میوه خاص یا مواد غذایی خاصی را تامین کرد همان موارد تامین و توزیع می‌شود.

تاکنون کمک‌رسانی و تامین خرید اقلام جهیزیه برای 20 زوج نیازمند نیز انجام شده و اقلام ضروری که خانواده‌ها توان تهیه آن را نداشتند خریداری و در اختیار آنها قرار گرفته است، که بعضا برای یک زوج، جهادگران 50 میلیون تا 70 میلیون تومان هزینه کرده‌اند.

این گروه جهادی توانسته است در 9 ماهه امسال 560 میلیون تومان برای تامین جهیزیه به گروه هدف خود کمک‌رسانی کند و در حال حاضر نیز تامین اقلام مورد نیاز هفت مورد جهیزیه نیز در دست اقدام است.

مورد داشتیم که زوجی بود که پنج سال عقد کرده بودند که به خاطر عدم توانایی تهیه جهیزه نمی‌توانستند زندگی جدید خود را آغاز کنند، که کمک شد تا آنها نیز سر و سامان گرفته و زندگی خود را آغاز کردند.

یکی از مواردی که مورد نظر اعضای گروه‌های جهادی و بچه‌های بسیجی پایگاه است توجه به خانواده‌های افراد معتاد است چرا که اعتقاد داریم آنها گناهی نکرده‌اند و باید به آنها کمک شود تا زندگی خوبی داشته باشند که در این راستا هم اقدامات خوبی صورت گرفته و خانواده‌های زیادی حمایت می‌شوند.

 در بحث تحصیل نیز که امسال به صورت مجازی انجام می‌شود ما توانستیم با همراهی و کمک خیرین برای 10 دانش‌آموز با هزینه 30 میلیون تومان «تبلت» تهیه کنیم تا آنها نیز مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

این کمک‌ها قبلا نیز بوده و چندین سال است که گروه‌های جهادی در زمینه‌های مختلف تلاش داشتند و هیچ یک از کارها برای امسال یا بعد از کرونا نیست و فقط در این مدت کرونا باعث شده که طرح‌ها و برنامه‌ها ساماندهی شوند و برای افراد نیازمند شناسنامه تهیه شود، تا در قالب نیاز به آنها خدمات‌رسانی صورت بگیرد.

 ارائه خدمات پزشکی در قالب ویزیت بیماران، تهیه دارو، کمک‌رسانی به عمل جراحی، تهیه داروهای بیماران سرطانی، کرونایی، خرید واکر، ویلچر با تامین 56 میلیون تومان انجام شده است.

گروه جهادی نورالمهدی نیز با یک مورد خاص روبه‌رو بودند که در این مورد دختر بچه چهار ساله بود که پدر خانواده معتاد بود که نمی‌دانم پدر چه موادی استفاده کرده بود که خوره گوشت گرفته است و اتفاقی یک روز به میزی خورده و شیشه آن می‌شکند و به چشم کودک آسیب می‌رساند وقتی خیران ما با این موضوع برخورد می‌کنند زمینه ویزیت کودک را توسط چندین پزشک فراهم می‌کنند که آخر سر هم خانم خیری با وسیله شخصی و تصمیم خود او را برای مداوا به تهران می‌برد که پزشکان از بهبود چشم او ناتوان بودند و گفته‌اند که باید بعد از سن بلوغ چشم او تخلیه شود.

 پزشکان هزینه تخلیه چشم را به نرخ امروز 50 میلیون تومان اعلام کرده‌اند که خیران سعی دارند از همین الان هزینه را خرد خرد جمع کنند تا وقتی کودک به سن بلوغ رسید بتوانند عمل را انجام دهند.

می‌گوید، کار خیران در گروه‌های ما تنها به مادیات و کمک‌های مادی و معیشتی مربوط نیست، بلکه در بحث‌های دیگر هم هستیم مثلا همه خانواده‌ها نیاز مادی ندارند یا برخی خانواده‌ها هستند که علاوه بر نیازهای مادی به کمک‌های روحی و روانی هم احتیاج و دوست دارند با یک نفر درد و دل کنند و تخلیه روانی شوند.

اعضای گروه‌های جهادی و پایگاه‌های ما به خانواده‌ها سر می‌زنند و پای درد و دل آنها می‌نشینند و آنها هم دوست دارند کسی باشد که بتوانند حرف‌های خود را به آنها بزنند.

راه‌اندازی بازارچه مجازی

برخی از خانم‌های خیر ما مشاغل خانگی داشتند که به خاطر کرونا کسی اعتماد نمی‌کند تا از این افراد خرید کنند که گروه‌های جهادی نیز یک بازارچه مجازی تهیه کردند و افراد محصولات خود را در این کانال معرفی و عرضه و به فروش می رسانند.

حدود 25 نفر از خانم‌های نیازمند نیز به مشاغل مختلف معرفی شدند تا بتوانند زندگی خود و خانواده خود را اداره کنند، البته آموزش مهارت نیز انجام شده مانند بافتنی، عروسک بافی، پته دوزی، خیاطی و یا هنرهای دیگر و حتی کاشت زعفران در خانه که مورد استقبال خانم‌ها و خانواده‌ها قرار گرفته است.

با راه‌اندازی بازارچه مجازی این افراد می‌توانند از هنرهایی که آموزش دیدند بهره بگیرند چرا که یکی از دانش‌آموزانی که بافت عروسک را آموزش دیده توانسته است با فروش مجازی 2 میلیون تومان در ماه درآمدزایی داشته باشد.

رویکرد ما ترویج مشاغل خانگی در میان زنان است تا در تربیت فرزندان نیز مهم و مثمر ثمر باشد، چرا که مادری که از صبح تا شب در یک شرکت کار می‌کند و در سر ماه 300 هزار تومان دریافت می‌کند، مطمئنا از تربیت فرزندان خود برای یک حقوق ناچیز می‌ماند اما اگر در خانه بتواند کار کند می‌تواند در کنار کار به وظایف مادری خود هم برسد.

در کنار همه کارها توانستیم در خدمت به دانش‌آموزان هم فعالیت داشته باشیم از تهیه لوازم‌تحریر به تعداد 60 مورد شامل کیف و دفتر در مجموع به ارزش بیش از 24 میلیون تومان تهیه و به دست نیازمندان برسانیم.

به ارزش 15 میلیون تومان هم پتو و لباس خریداری و در اختیار کمپ بانوان قرار دادیم همچنین 5 دستگاه چرخ خیاطی خریداری و به خانم‌هایی که می‌خواستند کار کنند و دوست نداشتند تا کسی به آنها کمک قرار دادیم.

راه‌اندازی 7 صندوق قرض‌الحسنه

وی در ادامه می‌گوید، تاکنون هفت صندوق قرض‌الحسنه راه‌اندازی کردیم که تاکنون وام بدون درصد به مقدار 232 میلیون تومان برای خانواده‌های محروم پرداخت شده است.گروه جهادگران ما در پایگاه‌ در طرح شهید سلیمانی نیز مشارکت خوبی دارند و در پایش سلامت نیز خدمات‌رسانی می‌کنند.

برپایی امکانات ویژه عقد 

همچنین پایگاه حضرت رباب سعدی شمالی نیز دارای امکانات ویژه و خوبی در راستای ازدوج زوج‌های جوان است که با همراهی هیأت امنای مسجد و امام جماعت آنجا صورت می‌گیرد که یک سفره عقد فراهم شده است که افرادی که به آنجا مراجعه می‌کنند حاج آقا خود به صورت رایگاه عقد می‌خواند و چند دست لباس عروس نیز تهیه شده است و در پایان نیز یک بسته در قالب هدیه به زوجین اهدا می‌شود.

جهادگران با روحیه بسیار بالا در زمینه‌های مختلف پای کار هستند و به خاطر اینکه بیشتر کارها در خفا انجام شود جهادگران آن را بیان نمی‌کنند تا اجر معنوی انها از بین نرود.

در بین خیران و جهادگران بانوی خیری 60 ساله هستند که بسیار دست بخیر دارد، وی با استفاده از اعتبار خود برای تهیه جهیزیه زوجین نیازمند از مغازه‌ها اجناس تهیه می‌کند و بعد از خیران کمک می‌گیرد، اخیر پول وسایلی را که از مغازه ها برداشته بود را نتوانست بازگرداند تا اینکه همسر وی مجبور شد برای جبران هزینه‌ها و پرداخت قرض همسر خیر خود ماشین شخصی خود را بفروشد.

 وی سه فرزند دم بخت دارد و هر روز حتی در روستاها نیز حاضر می‌شود و بسته غذایی تهیه و توزیع می‌کند و برای خود یک ساز و کار خاصی دارد، یک لیست 150 نفری تهیه کرده است که به نحوی این تعداد خانواده را حمایت می‌کند در حالی که اگر چهره ایشان را ببینید به هیچ وجه باور نمی‌کنید که بتواند کارهای خود را انجام دهد تا اینکه 150 خانواده را زیر پوشش حمایتی خود قرار داده باشد.

 این بانوی خیر به هیچ وجه حاضر نیست کارهای خود را علنی کند و می‌گوید کمک رساندن به این افراد وظیفه من است اگر من به آنها سر نزنم و کمک نکنم از گرسنگی می‌میرند.

انتهای پیام/ 73002/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول