اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بالابردن تاب‌آوری اجتماعی نسخه شفا بخش پیشگیری از بروز خشونت

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی گفت: برخورد قضایی نسخه شفا بخش حل مشکلات نیست بلکه باید نهادهای حمایتی به افزایش تاب آوری اجتماعی کمک کنند برخورد قضایی تنها به میزان کمی از باب پیشگیری می تواند موثر باشد.

بالابردن تاب‌آوری اجتماعی نسخه شفا بخش پیشگیری از بروز خشونت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد موقری با بیان اینکه یکی از آسیب های اجتماعی که جامعه به آن مبتلابه بوده و دستگاه قضایی با آن مواجه است موضوع خشونت است، اظهار داشت: بر اساس آمار ماهانه عناوین مرتبط با خشونت همچون خشونت های فیزیکی و لفظی و زبانی و اقتصادی جزو رتبه های اول تا سوم است

وی با بیان اینکه سالانه از بین 6 میلیون پرونده وارده به قوه قضائیه در کشور یک میلیون پرونده مرتبط با عناوین مرتبط با خشونت است، افزود: بیش از 2 هزار عنوان مجرمانه در قانون داریم که در کشور از این بین 4 عنوان ضرب و جرح عمدی، توهین، تهدید و تخریب پس از موضوعات مربوط به سرقت و مواد مخدر رتبه سوم را به خود اختصاص داده است که نیازمند برنامه ریزی های فرهنگی و پیشگیری های قضایی است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی اضافه کرد: آمار جرایم مرتبط با خشونت در استان آذربایجان شرقی متاسفانه از میانگین کشوری بالاتر است و عوامل متعددی می تواند در آن دخیل باشد.

وی با بیان اینکه باید در بحث خشونت توجه جدی داشته باشیم، در کنار دستگاه قضایی باید نهادهای فرهنگی در خصوص بحث فرهنگ‌سازی ورود کنند، ادامه داد: جرایم مرتبط با خشونت اصولا قابل گذشت هستند اما استثنائاتی وجود دارد برای نمونه  بر اساس قانون حمایت از حقوق کودکان و منع خشونت علیه زنان در یکسری  حالت ها غیرقابل گذشت هستند مخصوصا در مورد کودکان بر فرض مثال در مورد کودک آزاری نیازی به طرح شکایت ندارد.

موقری با بیان اینکه اکثر جرایم مرتبط با موضوع خشونت تحت تاثیر تصمیمات آنی به وجود می‌آید گفت: برای کنترل و پیشگیری از جرم باید علل و عوامل بروز خشونت و رفتار های آنی شناسایی شده و راهکارهای لازم در این خصوص اندیشیده شود.

وی ادامه داد: افزایش مهاجرت و بافت های ناکارآمد شهری، افت تحصیلی و ترک تحصیل در مدارس، سو مصرف و اعتیادبه مواد مخدر، ناامیدی، ناکارآمدی و احساس تبعیض و ناعدالتی، ایجاد باورهای خشونت محور ناشی از فرزند پروری ناکارآمد، بخصوص مسایل اقتصادی که در سال‌های اخیر مردم با آن درگیر هستند می توان از جمله علل و عوامل بروز خشونت نام برد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی افزود: با توجه به این مساله، نهادهای حمایتی ملکف است به افزایش تاب آوری اجتماعی کمک کنند، اینکه منتظر باشیم با برخورد قضایی مشکلات حل شود بابد بدانیم این موضوع نسخه شفا بخش نیست تنها چند درصدی می تواند از باب پیشگیری موثر باشد.

وی ادامه داد: برای نمونه برای پیشگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه که یکی از عوامل بروز خشونت در جامعه است، باید به دنبال توانمندسازی جامعه روستایی باشیم، البته طبق برنامه‌ریزی‌ها طرح‌های توانمند سازی روستایی در 2 شهرستان به عنوان آزمایشی در حال اجرا است که درصورت موفقیت این طرح به کل استان تسری پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/60025

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول