اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

سایت هسته‌ای پرتودهی گاما در شهرکرد افتتاح شد

سایت هسته‌ای پرتودهی گاما با حضور مسؤولان استانی و حضور مجازی رئیس جمهور افتتاح شد.

سایت هسته‌ای پرتودهی گاما در شهرکرد افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد به نقل از روابط عمومی استانداری، سایت پرتودهی گاما صبح امروز با حضور مسؤولان کشوری و حضور مجازی رئیس جمهور افتتاح شد.

رئیس جمهوری در این آیین که به صورت ارتباط ویدئو کنفرانس با استان چهارمحال و بختیاری برقرار شد، اظهار داشت: طرح پرتودهی گاما زیرساخت مهم و کاربردی است که با استفاده از فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز می‌تواند در خدمت بخش‌های مختلف باشد.

حسن روحانی با تاکید بر توسعه سامانه‌های پرتودهی گاما در کشور به معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری دستور داد تا در مکان‌هایی که محصولات کشاورزی تولید می‌شود، این سامانه برای ماندگاری محصولات راه اندازی شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این برنامه به دستاوردهای سامانه پرتودهی گاما در شهرکرد در ایام شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: این مرکز در ایام شیوع کرونا با استریل کردن ماسک‌های مصرفی مردم نقش موثری در مقابله با شیوع کرونا داشته و به وزارت بهداشت کمک‌های زیادی کرد.

سورنا ستاری افزود: این مرکز به طور کامل از سوی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است.

مدیرعامل پرتودهی گاما چهارمحال و بختیاری گفت: برای راه‌اندازی این سامانه ۲۰۰ میلیارد تومان به ارزش روز سرمایه‌گذاری شده است و این درحالی است که این مرکز سالانه ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور صرفه‌جویی ارزی دارد.

سیدرضا رفیعی افزود: این سامانه نمونه عینی استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است و بی‌شک راه شهیدان هسته‌ای کشور را ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه سامانه پرتودهی گاما یک زیرساخت به شمار می‌رود که در حوزه صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی و سایر حوزه‌ها کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: محصولاتی که پرتودهی گاما می‌شوند  به ماندگاری آن بیش از یک سال اضافه می‌شود.

رفیعی خاطرنشان کرد: این زیرساخت در رعایت استانداردها و پروتکل‌های بهداشتی و حذف مواد شیمیایی در حوزه نگهداری و افزایش ماندگاری مواد غذایی، میوه و صیفی‌جات کاربرد دارد و در حوزه تجهیزات پزشکی نیز در بخش استریل به کار گرفته می‌شود.

وی از پرتودهی بیش از پنج میلیون ماسک در دوران شیوع ویروس کرونا از سوی این مرکز خبر داد و گفت: از این تعداد سه میلیون ماسک به صورت رایگان برای گروه‌های مردمی و جهادی پرتودهی شده است.

به گزارش ایرنا، سامانه پرتودهی گاما به مدت یک سال زیر نظر سازمان انرژی اتمی ایران دوره آزمایشی خود را طی کرده است و امروز به صورت رسمی بهره‌برداری شد.

انتهای پیام/3339/م/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول