اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

تولیدکنندگان بخش کشاورزی مظلوم‌اند/ هدررفت ۱۳ میلیارد مترمکعب آب بخاطر ضایعات کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: چرا باید کشاورزان، دامداران و مرغداران در این کشور مالیات به دولت دهند و تولیدکننده صنعتی از جمله فولاد و... مالیاتی پرداخت نکنند و قانون کشور صنعت‌محور باشد و این همه تبعیض بین تولیدکننده کشاورزی و تولیدکننده صنعت وجود داشته باشد.

تولیدکنندگان بخش کشاورزی مظلوم‌اند/ هدررفت ۱۳ میلیارد مترمکعب آب بخاطر ضایعات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سید جواد ساداتی‌نژاد، صبح امروز در جلسه مشترک شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت و شورای بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هماهنگی زیادی در حوزه مدیریت این استان به چشم می‌خورد که یکی از دلایل موفقیت استان همین هماهنگی مسؤولان و مدیران است، گفت: رشد استان طی چند سال گذشته نشان می‌دهد که بخش خصوصی خوب عمل کرده و وحدت خوبی بین مدیران برقرار است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امنیت غذایی در همه کشورها مهم و نشان‌دهنده اهمیت حوزه کشاورزی است، افزود: با وجود تحریم‌‌ها بالاترین سرمایه‌گذاری در کشور ما ۴ درصد است که این بدن نحیف در شرایط تحریم مثبت 4.4 رشد صادرات داشته و بقیه آمار منفی بوده است.

وی ادامه داد: ۷۰۰ میلیارد دلار در ۴۰ سال گذشته در بخش صنعت کشور سرمایه‌گذاری شده که اگر این مقدار در بخش کشاورزی که ارزش افزوده کشور ما است اتفاق می‌افتاد اکنون قدرت بالاتری داشتیم.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: مزیت نسبی کشور ما کشاورزی و باغات است که در دوران طاغوت ستون اراضی کشور با خرد شدن زمین‌ها شکسته شد و بعد از انقلاب نیز کار فوق‌العاده‌ای در این حوزه انجام نشده که این سرمایه‌گذاری باید رشد یابد.

وی با بیان اینکه اولین قانون مجلس یازدهم خرید تسهیلات کشاورزی بود، افزود: چرا باید کشاورزان، دامداران و مرغداران در این کشور مالیات به دولت دهند و تولیدکننده صنعتی از جمله فولاد و... مالیاتی پرداخت نکنند و قانون کشور صنعت‌محور باشد؟ چرا باید این همه تبعیض بین تولیدکننده کشاورزی و تولیدکننده صنعت وجود داشته باشد؟

تشکیل شورای جدید اقتصاد در مجلس یازدهم

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در مجلس رویکرد مثبت است، تصریح کرد: مشکل کشاورزی کشور مشکل خرید است که در شورای اقتصاد که عموم بحث‌ها صنعتی و کشاورزی است، کشاورزی حضور نداشت و این کار غیرشرعی و غیرقانونی است لذا این شورا در مجلس یازدهم حذف و شورای قیمت‌گذاری و سیاستگذاری محصولات اساسی کشاورزی را تشکیل دادیم که سه نفر از کشاورزان، سه نفر از دولت و سه نفر از صنعت‌داران در آن حضور دارند و در راستای جهش تولید در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند که صادرات، واردات و همه اختیارات کشاورزی به رئیس این شورا که وزیر جهاد کشاورزی است داده شد.

وی بیان کرد: زنجیره ارزش شیلات و آبزیان که در این استان وجود دارد در هیچ کشوری وجود ندارد که این ارزش باید در صنعت بادام و دیگر استان‌های کشور نیز اتفاق افتد.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه ۸ طرح کشاورزی استان در جمع بندی لحاظ خواهند شد و صنایع تبدیلی و فرآوری‌شده نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند، افزود: این استان در حوزه آموزشی و دانش کشاورزی و منابع طبیعی ظرفیت خوبی دارد همچنین وجود سایت پرتودهی گاما در این منطقه ظرفیت خوبی به شمار می‌آید زیرا که ماندگاری محصولات کشاورزی یکی از راه‌هایی پیشرفت این صنعت است.

لزوم تخصیص خط اعتباری هزار میلیاردی به حوزه دامپروری استان

وی با بیان اینکه متاسفانه این استان در حوزه دامپروری بسیار ضعیف است، گفت: با توجه به اینکه ریشه دامپروری در این استان وجود دارد باید حداقل خط اعتباری هزار میلیاردی به این بخش تخصیص داده شود تا این استان از اولین‌های دامپروری در کشور باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه در حوزه آب تعارضات وجود دارد، تصریح کرد: آبخیزداری یک حوزه به هم پیوسته است که باید با هم در این حوزه زندگی کرد و استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری از هم جدا نمی‌شوند اما از آنجایی که آب به حیات و معیشت مردم وابسته است در دنیا مورد توجه قرار گرفته تا منافع و منابع آبی نیز مورد توجه قرار گیرد.

کشت دیم در کشور رها شده است

وی با اشاره به اینکه در کمیسیون کشاورزی این آمادگی را داریم تا در فضای سالم و بدون چالش به جمع‌بندی در مورد آب بپردازیم، افزود: این استان ظرفیت دیم فوق‌العاده دارد که در کشور رها شده است و باید این ظرفیت توسعه یابد تا نیاز آبی بالادست و سرابی در این استان دیده شود و اگر بر اساس مطالعات علمی مازاد آب وجود داشت نیازهای دیگر استان‌ها را هم برطرف کند.

ساداتی‌نژاد در پایان گفت: با تعامل و پروتکل‌ها باید همکاری خوبی در فصل نو شروع کرد تا پرخاش‌ها خاتمه یابد که اگر حقوق همه بخش‌ها دیده شود با همکاری تمامی طرح‌ها به بهره‌برداری خواهند رسید.

پرویز اوسطی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه خاک حاصلخیز، منابع آب و سدی فراوان، موقعیت خاص جغرافیایی و نیروهای انسانی متخصص از جمله استعدادهای این سرزمین است، گفت: برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری درست نویدبخش تحولی عظیم در این بخش است  البته برخی از این استعدادها بالقوه است که باید بالفعل شود.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری کلیدواژه‌ توسعه پایدار است، افزود: در کشور ما در بهترین شرایط ممکن سرمایه‌گذاری به ۱۰ درصد نیز نرسیده که این مظلومیت مشهود است همچنین واردات غیرضرور گله‌مندی همگان را به همراه داشته که خودکفایی که در گذشته قابل تحقق بود به دلیل واردات نابود شد.

مسئول کمیته تولیدات گیاهی کمیسیون کشاورزی و عضو شورای عالی آب با اشاره به اینکه بسیاری از کارها به افراد غیر اهل واگذار شده، بیان کرد: بروکراسی یکی از مهمترین گرفتاری‌های این حوزه محسوب می‌شود و متأسفانه تنظیم توسعه با نگاه‌های صرف اقتصادی بوده و باتوجه به ظرفیت و توان استان‌ها رخ نداده است که در الگوی توسعه نگاه‌ها باید تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: بالای ۵۰ درصد اشتغال در خدمات است که بخش عمده این خدمات کاذب است و درصد کمی از اشتغال در بخش کشاورزی است که سهم بالایی از اشتغالزایی کشور را دربر دارد.

اوسطی با اشاره به اینکه ظرفیت و استعداد در بخش کشاورزی مهم است که بخاطر تحریم‌ها نتوانستیم به آن بپردازیم اما باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: کشاورزی علمی و صنعتی مورد نیاز جامعه است تا بتوانیم به حداکثر تولیدات، جمع‌آوری و فرآوری و حلقه‌های مفقوده برسیم تا درآمدی در حد ظرفیت کشور ایجاد شود.

باغات دیمی چهارمحال و بختیاری به عنوان پایلوت بررسی شوند

وی گفت: باغات دیم می‌تواند به عنوان پایلوت بررسی شوند زیرا که باتوجه به میانگین ۵۰۰ میلیمتری بارندگی در این استان جواب می‌دهد همچنین طرح‌های گلخانه، آبزی‌پروری و گیاهان دارویی از جمله طرح‌های مفید این استان هستند.

ناظر مجلس در شورای عالی آب با بیان اینکه قطعاً آب اقیانوس‌ها هم بدون برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی در مصرف نابود می‌شود، بیان کرد: ایران رتبه اول منابع تجدیدپذیر را در دنیا دارد و وابستگی تولید در کشور ما به آب است یعنی اگر آب نداشته باشیم امنیت غذایی نیز به مشکل برمی‌خورد.

وی اظهار کرد: متأسفانه ارزش اقتصادی آب را درک نکردیم و مصرف بی‌رویه در مصرف داریم که باید در بخش تکنولوژی آب به بهترین دست‌آوردها برسیم.

اوسطی در پایان گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان و ۱۳ میلیارد متر مکعب آب بخاطر ضایعات محصولات کشاورزی از دست می‌رود که بسیاری از مشکلات این حوزه بخاطر عدم مدیریت است.

 انتهای پیام/3339/م/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول