اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

تنها 48 درصد از نیاز آب چهارمحال و بختیاری تأمین می‌شود

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: نیاز آبی استان یک میلیارد مترمکعب است که درحال حاضر ۴۸۰ میلیون مترمکعب آن تامین می‌شود و این تهدیدی بزرگ برای بخش کشاورزی است.

تنها 48 درصد از نیاز آب چهارمحال و بختیاری تأمین می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد عطاالله ابراهیمی پیش‌ازظهر امروز در جلسه مشترک شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت و شورای بخش کشاورزی با بیان اینکه سطح  این استان از لحاظ سیمای سرزمین یک میلیون و ۶۵۳ هزار است، گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد ارزش کل کشاورزی استان است که کل ارزش ریالی این تولیدات ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می‌باشد.

مدیرکل کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: در تولید ماهیان آبی سردابی و بادام رتبه اول کشوری از آن این استان می‌باشد و اغلب محصولات از جمله گوشت قرمز، گوشت طیور، شیر خام، عسل و .... میزان تولیدات مازاد مصرف است.

وی با بیان اینکه ۱۲ دشت استان با افت آب مواجه هستند که عدم برداشت از آب‌های سطحی در بخش کشاورزی مشکل اصلی کشاورزان است، افزود: در این خطه با کمبود منابع آبی و آب‌‌خوان‌ها مواجه هستیم که این افت منابع به ۶۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد و این در صورتی است که نیاز آب‌های استان یک میلیارد مترمکعب می‌باشد که درحال حاضر ۴۸۰ میلیون مترمکعب آن تامین می‌شود و این تهدیدی بزرگ برای بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه سهم اشتغال بخش کشاورزی استان ۱۸ تا ۲۲ درصد است که تحریم‌ها و صادرات باعث شده سهم کشاورزی به ۲۹ درصد افزایش یابد، افزود: تعهد سالانه اشتغالزایی کشاورزی در استان ۲ هزار نفر و میانگین سرمایه‌گذاری در هر شغل ۳۰۰ میلیون تومان است و با توجه به این شرایط سرمایه‌گذاری در کشاورزی مهمترین روش برای رفع مشکلات است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان با بیان اینکه منابع آبی ظرفیت بالقوه می‌باشند که امکان بالفعل شدنش در استان وجود دارد، گفت: بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ میلیون تومان طرح‌های مصوب و ظرفیت‌های تسهیلاتی بخش کشاورزی است که نیاز به سرمایه‌گذاری دارند و با توجه به قانون توسعه برنامه هفتم در بخش خصوصی این طرح را می‌توان اجرایی کرد.

ابراهیمی ادامه داد: هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی در استان شناسایی شده که ۴۰۰ گونه آن‌ها دارویی و ۴۰ گونه گیاه نیز بومی و خاص استان هستند که با سرمایه‌گذاری درست در صادرات اثرگذار خواهند بود.

وی افزود: اگر روی طرح‌های تملک و دارایی سرمایه‌گذاری کنیم با بحران اشتغال روبه‌رو می‌شویم همانگونه که اکنون هم رتبه اول بیکاری در کشور را داریم.

مدیرکل جهادکشاورزی به چند پروژه شاخص که با توجه به تدوین قانون بودجه تحولی در حوزه کشاورزی استان ایجاد می‌کند اشاره کرد و گفت: به طور متوسط ۷ الی۸  میلیارد آب‌های جاری از استان خارج می‌شود و ۱۱۰ هزار هکتار اراضی دیم در استان وجود دارد که طرح توسعه ۱۵ هکتاری اراضی کشاورزی که شامل طرح‌های اراضی زیر دست سد بیدکان با مساحت یک‌هزار و 500 هکتار، سد خانمیرزا، دینار و امام قیس می‌باشد که می‌تواند ۲ هزار هکتار را به زیر آب ببرد و این طرح‌ها برای ۱۲ هزار نفر اشتغال‌آفرینی می‌نماید و لذا  ۶ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال  اعتبار برای تکمیل طرح نیاز  است.

 وی افزود: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تامین و انتقال آب و توسعه باغات در اراضی شیبدار استان در حوزه کارون که  ۸ هزار و ۲۱۵ هکتار است و برای ۴هزار و ۷۸۰ نفر اشتغالزایی می‌کند که به طور میانگین ۵۰ درصد پیشرفت داشته و یک‌هزار و ۳۷۴ میلیارد ریال اعتبار لازم دارد.

طرح‌های استان نیازمند سرمایه‌گذاری

ابراهیمی گفت: طرح تقویت منابع بانک کشاورزی، طرح مطالعه اجرا و تکمیل زیرساخت‌های مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی و نیمه‌تمام استان، ایجاد مرکز تخصصی تولید و تکثیر و بومی‌سازی دام سبک در منطقه زاگرس، پروژه ایجاد اولین مرکز پرورش و تولید بذر و نشاء  دارویی در غرب کشور، تکمیل طرح پرورش ماهی در قفس دریاچه سد کارون ۴ به ظرفیت سالانه ۴۰ هزار تن، طرح توسعه کشت گیاهان دارویی، طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار و ایجاد زنجیره‌های تولید از جمله طرح‌هایی هستند که نیاز به سرمایه‌گذاری دارند.

وی افزود: قانونی برای قیمت‌گذاری محصولات تولیدی تصویب شده که درخواست اجرای این قانون را داریم همچنین افزایش سهم اعتبارات بخش کشاورزی، اصلاح قانون توزیع عادلانه آب، تقویت اعتبارات جاری و هزینه‌های جهاد کشاورزی، صدور پروانه‌های بهره‌برداری آب، صدور پروانه بهره‌برداری ۳۳ طرح نیمه‌تمام حوزه زاینده رود، ایجاد بستر و زمینه لازم برای توسعه تجارت الکترونیکی کالاهای کشاورزی از جمله طرح‌های پیشنهادی می‌باشد.
انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول