اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

احزاب سیاسی و برنامه‌ها در آستانه انتخابات پارلمانی قزاقستان

فردا در قزاقستان با شرکت کاندیداهای 5 حزب سیاسی انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود و امروز مطابق قوانین این کشور روز سکوت اعلام شده است.

احزاب سیاسی و برنامه‌ها در آستانه انتخابات پارلمانی قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، فردا در قزاقستان انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود و امروز مطابق با قوانین مربوطه در سراسر این کشور روز سکوت اعلام شده است.

کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان با صدور بیانیه‌ای پایان مبارزات انتخاباتی را اعلام و از احزاب سیاسی این کشور خواست فعالیت تبلیغات را متوقف نمایند.   

در بیانیه کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان آمده است، «روز سکوت» در قزاقستان یک روز قبل از روز رأی‌گیری انتخاباتی بوده که در آن تبلیغات انتخاباتی غیرقانونی است و این ممنوعیت شامل تمام انواع تبلیغات برنامه‌های تلویزیونی، توزیع بروشورها، برگزاری جلسات با رأی‌دهندگان و غیره است.

انتخابات پارلمانی در قزاقستان، فردا، 10 ژانویه با شرکت نمایندگان 5 حزب سیاسی این کشور ساعت 6 صبح آغاز و 20 همان روز به پایان می‌رسد.

مجلس عوام پارلمان قزاقستان شامل 107 نماینده است که 98 تن از آنها از احزاب سیاسی و 9 نماینده غیر حزبی از مجمع مردم این کشور هستند.

در حال حاضر، تنها 3 حزب سیاسی، نور آتان (84 کرسی)، آقژال (هفت کرسی) و حزب خلق قزاقستان (هفت کرسی ) در مجلس عوام کنونی قزاقستان دارند.

در قزاقستان در مجموع 6 حزب سیاسی، حزب «نورآتان» (حزب حاکم)، «حزب دموکراتیک «آقژال»، حزب خلق قزاقستان، حزب خلق دموکراتیک میهن پرتسان«ائویل»، «آدال» و حزب عمومی ملی سوسیال دموکرات ثبت نام شده است.

 گفتنی است که یکی از احزاب مخالف، حزب عمومی ملی سوسیال دموکرات تصمیم گرفته است انتخابات آتی پارلمانی را تحریم کند. به این ترتیب 7 نوامبر سال گذشته این حزب در در مورد تحریم سراسری و امتناع از شرکت در روند نظارت بر انتخابات پارلمانی اعلام کرد.

«نورآتان»

این حزب در 12 فوریه سال 1999 میلادی تاسیس شده است. در اولین کنگره خود که اول مارس همان سال برگزار شد 400 نماینده از مناطق مختلف قزاقستان «نورسلطان نظربایف» را به عنوان رئیس حزب مذکور انتخاب کردند.

از ویژگی «نورآتان» برگزاری انتخابات داخل حزبی به شمار می‌رود که در سال 2020 میلادی صورت رفت.  

همانطور که گفته شد، ریاست این حزب را نظربایف، نخستین رئیس جمهور قزاقستان بر عهده دارد و «بائویرژان بایبیک» شهردار سابق شهر «آلماتی» معاون این حزب است.

برنامه های این حزب

در طور حیات خود، این حزب پروژه‌های زیادی را ارائه داده است که برنامه توسعه مشاغل کوچک و متوسط، استراتژی «قزاقستان -2050»، برنامه برای مبارزه با فساد، «جامعه رفاه، 10 هدف ده ساله» از آن جمله هستند.

وعده های حزب در برنامه جدید

تدوین اقتصاد پویا، نوسازی جنبش روستایی، توسعه کارآفرینی دولتی، تضمین رشد مالی، بهبود زیرساخت‌ها، حل مشکلات مسکن، ایجاد شرایط مناسب برای زندگی راحت و تحول سیستم سیاسی از جمله وعده‌های حزب مذکور در برنامه جدید آن است.

«آقژال»

حزب دموکراتیک قزاقستان تحت عنوان «آقژال» در 3 آوریل 2002 میلادی تاسیس شده است. ریاست این حزب را «آزات پروآشوف» بر عهده دارد.

در سال 2004، این حزب تنها یک کرسی را در پارلمان به دست آورد. در سال 2007 حزب آقژال اصلا به مجلس این کشور راه نیافت.اعضا حزب مذکور به دلیل تخلفات انتخابات گذشته را به رسمیت نشناختند. در سال‌های 2012 و 2016، حزب مذکور به ترتیب 8 و 7 کرسی پارلمان این کشور را دریافت کرد.

برنامه های این حزب

«زندگی شایسته»، «تغییرات بدون شوک»، «تو لیاقت رویای خود را داری»، «تغییرات برای حرکت به جلو»، «آقژال – زمان کار»، «تغییرات اجتناب ناپذیر» از جمله شعارهای حزب مذکور به شمار می‌روند.

وعده های این حزب در برنامه جدید

دموکراسی و توسعه پارلمانتاریسم در قزاقستان، مبارزه عمومی با فساد، عدالت اجتماعی، توسعه کارآفرینی، سیاست خارجی معقول از وعده‌های این حزب در برنامه جدید آن است.

«حزب خلق قزاقستان»

حزب خلق قزاقستان 21 ژوئن 2004 در نتیجه تقسیم حزب کمونیست قزاقستان تشکیل شد و نام خود را «حزب کمونیست خلق قزاقستان» گذاشت.

در سال 2020 میلادی این حزب نام خود را به «حزب خلق قزاقستان» تغییر داد. «آیقین کانوراف» ریاست این حزب را بر عهده دارد.

اهداف اصلی این حزب دستیابی به عدالت اجتماعی و برابری جامعه، رونق اقتصاد از طریق پیشرفت علمی، استقرار دموکراسی، حذف بهره برداری از نیروی انسانی و همکاری نزدیک بین المللی است.

وعده های این حزب در برنامه جدید

دسترسی به آموزش و بهداشت با کیفیت، مشکلات مسکن ساکنان قزاقستان، اقتصاد مردمی، عفو اعتباری شهروندان، دادگاه‌های مستقل از جمله وعده‌های این حزب در برنامه  جدید است.

«اوئیل»

حزب خلق دموکرات میهن پرستان قزاقستان، در تاریخ 5 سپتامبر 2015 در نتیجه ادغام حزب سوسیال دموکرات و حزب میهن پرستان قزاقستان تشکیل شده است. ریاست آن را «علی بیک تایف» بر عهده دارد.

حزب مذکور از مجتمع کشت و صنعت، احیا و توسعه کشاورزی، توسعه پیشرفت اقتصادی در تمامی بخش های اقتصاد حمایت می‌کند.

برنامه های این حزب

در انتخابات سال‌های 2007، 2012، 2016 حزب «ائویل» تعداد آراء لازم را دریافت نکرد و کرسی در مجلس به دست نیاورد.

وعده های حزب مذکور در برنامه جدید

منع اجاره و فروش زمین به خارجی‌ها، تقویت نقش خانواده، اعتماد به نفس جوانان در آینده، احیا و شکوفایی روستا از جمله وعده‌های این حزب در برنامه جدید هستند.

«آدال»

حزب سیاسی «آدال» در تاریخ 26 آوریل 2013 در نتیجه ادغام دو حزب «عدالت» و «روحانیت» ایجاد و «بیرلیک» نامیده شد. در سال 2020، حزب تصمیم گرفت نام خود را به «آدال» تغییر دهد. ریاست این حزب را «سریک سلطان گالی» بر عهده دارد. این حزب تنها یک بار در انتخابات شرکت و کرسی به دست نیاورده است.

وعده های احزاب سیاسی در انتخابات آتی پارلمانی

زندگی مناسبت برای ساکنان قزاقستان، حمایت از کارآفرینی، توسعه مجتمع کشت و صنعت و امنیت غذایی، حمایت از مناطق از جمله وعده‌های احزاب سیاسی قزاقستان در انتخابات آتی پارلمانی به شمار می‌روند.

در مناظره‌های تلویزیونی که در 30 دسامبر سال 2020 برگزار شد، نمایندگان احزاب سیاسی جدی بودند.

نماینده حزب «نورآتان» در مورد حمایت از مشاغل کوچک و متوسط، ایجاد مشاغل جدید، حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه، تامین اینترنت با کیفیت در شهرک‌ها، احداث اماکن جدید مسکونی برای مردم صحبت کرد.

حزب «آقژال»، کاهش نرخ بانکی، تامین مالی مجدد کلیه وام‌های تجارت کوچک و متوسط، عفو مالیاتی، حمایت از تجارت، یارانه دادن وام‌های رهنی، برنامه علیه فرار مغزها و بالا بردن وضعیت کارمندان حوزه بهداشتی را پیشنهاد داد.

حزب خلق قزاقستان به نوبه خود ایده‌های خود را ارائه کرد که ایجاد اقتصاد مردمی و مشاغل جدید، بهبود مقرون به صرفه کیفیت آموزش، حذف بیمه درمانی و کاهش سن بازنشستگی از آن جمله است.

نماینده حزب «ائویل» تصویب یک برنامه بلند مدت استراتژی توسعه مجتمع کشت و صنعت، امنیت غذایی، کاهش سن بازنشستگی برای مادران دارای فرزند زیاد و حمایت از خانواده‌های پرجمعیت را پیشنهاد داد.

حزب «آدال»، کاهش نرخ بانکی به 4-5 درصد، یارانه برای کارآفرینی، توقف افزایش نرخ مالیات، حمایت از خانواده‌های پرجمعیت و مادران را مطرح کرد.

همانطور که در بالا گفته شده، انتخابات پارلمانی در قزاقستان فردا، ساعت 6 صبح آغاز و تا ساعت 20 ادامه خواهد کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول