اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ظرفیت نهج‌البلاغه در پاسخ به مسائل روز مغفول مانده است

امام جمعه دهاقان گفت: ظرفیت نهج‌البلاغه در پاسخ به مسائل امروز مسأله‌ای است که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است، سؤالات جدید امروز با عرضه به نهج‌البلاغه می‌تواند پاسخ‌های راهگشایی داشته باشد.

ظرفیت نهج‌البلاغه در پاسخ به مسائل روز مغفول مانده است

به گزارش خبرگزاری فارس از دهاقان، حجت‌الاسلام اصغر رضوانی رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دهاقان در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان دهاقان اظهار کرد: نهج‌البلاغه گفتار دلنشین مولای متقیان حضرت علی(ع) است و میزانی است که حق و باطل را از هم جدا و وزنه سنگین فضیلت را جلوه‌گر می‌شود.

وی با اشاره به انتخاب کاشان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه ایران بیان کرد: ظرفیت نهج‌البلاغه در پاسخ به مسائل امروز مسأله‌ای است که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است، سؤالات جدید امروز با عرضه به نهج‌البلاغه می‌تواند پاسخ‌های راهگشایی داشته باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دهاقان افزود: تأمل در نهج‌البلاغه و مطالعه آن می‌تواند ما را در ارائه الگویی در مورد نحوه عمل امیرالمؤمنین در مواجهه با مسائل مختلف راهنمایی کند، آنچه مورد تأکید است این است که تاکنون نهج‌البلاغه جایگاه واقعی خود را در میان دیگر کتب روایی نیافته است و به نوعی مهجور بوده است و باید تمام تلاش خود را برای  توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های ناب علوی در میان آحاد جامعه انجام دهیم.

رضوانی بیان کرد: تا قبل از شیوع کرونا کلاس نهج‌البلاغه در شهرستان برای خواهران برگزار می‌شد که تعداد جلسات آن به حدود ۱۰۰کلاس رسید، نیاز است به صورت برنامه‌ریزی شده برای تمامی اقشار این کلاس‌ها استمرار یابد.

سعید طبیبیان در ادامه این جلسه گفت: نهج‌البلاغه محصول سخنان امام‌علی(ع) در زمینه‌های مختلف است اما مطالبش با یکدیگر تناقضی ندارند و هرچه بیشتر این کتاب را بخوانیم بیش از پیش به ابعاد شگرف آن پی می‌بریم زیرا نهج‌البلاغه مانند قرآن نه تنها هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود بلکه، فرازمانی است. 

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دهاقان در ادامه گفت: با توجه به انتخاب شهرستان کاشان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه و زمینه‌سازی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد باید تلاش کنیم فعالیت‌ها در این زمینه قوت بیشتری بگیرد و اعتباراتی نیز جهت این فعالیت‌ها در نظر گرفته شده است و متناسب با طرح‌هایی که در زمینه نهج‌البلاغه در جلسات شورای فرهنگ عمومی تصویب و اجرا می‌شود اعتباراتی به شهرستان‌ها اختصاص خواهد یافت.

سرهنگ رستگار در ادامه با بیان این‌که ترویج خواندن نهج‌البلاغه در تمامی نقاط شهرستان ضرورت دارد افزود: دهیاران بخش مرکزی در حد توان در راستای ترویج این موضوع مساعدت لازم را خواهند کرد.

بخشدار بخش مرکزی شهرستان دهاقان با اشاره به شیوع بیماری کرونا و اهمیت سلامتی مردم، گفت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی  امکان برگزاری کلاس‌های نهج‌البلاغه به  صورت محدود در مساجد و اماکن فرهنگی روستاها وجود دارد.

وی با اشاره به تأثیرگذاری فضای مجازی برای آموزش در این شرایط بحرانی، بیان کرد: تمامی روستاهای شهرستان دارای کانال در شبکه‌های اجتماعی هستند و می‌توان از ظرفیت این فضاها برا این موضوع بهره گرفت.

جواد استاد محمدی در این جلسه با اشاره به مظلومیت امام علی(ع)، ادامه داد: کتاب نهج‌البلاغه نیز مانند امام علی مورد مظلومیت قرار گرفته است، امام خمینی و رهبر معظم انقلاب بارها روی نهج‌البلاغه تأکید کردند ولی به سخن ایشان توجه چندانی نشده است و مانند دیگر سخنان حکیمانه ایشان مثل شعارهای سال در حد تبلیغات و بنرهای سطح شهر بسنده شده است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان با بیان این‌که باید تعارفات را کنار بگذاریم و قبول کنیم که برای نهج‌البلاغه سرمایه‌گذاری مناسبی نکردیم،تصریح کرد باید تمامی دستگاه‌ها در این راستا وارد میدان شوند و در میان مجموعه تحت‌الامر خود این موضوع را ترویج دهند.

وی با اشاره به تأثیرگذاری آموزش و پرورش در ترویج و توسعه نهج‌البلاغه خوانی گفت: مدیریت آموزش و پرورش شهرستان در کنار برگزاری مسابقات قرآنی و موضوع نماز، در طول سال مسابقات نهج‌البلاغه را نیز برگزار کند، دبیران نیز در مقاطع متوسطه اول و دوم سعی کنند در حد چند دقیقه ابتدای کلاس، بخشی از مطالب نهج‌البلاغه را در کلاس بیان کنند.

استادمحمدی با بیان راهکارهای دیگر برای ترویج  نهج‌البلاغه در شهرستان تشریح کرد: نصب یک قسمت از نهج‌البلاغه در هفته در ادارات، تغییر سربرگ نامه‌ها به مطالب نهج‌البلاغه، برگزاری مسابقات در فضای مجازی، بیان مطالب در کلاس‌های مجازی دانشجویان  را از موارد  تأثیرگذار در ترویج این موضوع برشمرد.

سید علی سجادی با تأکید بر این‌که موضوع ترویج نهج‌البلاغه در شهرستان باید به صورت ویژه در دستور کار  قرار گیرد، از ایجاد کارگروه تخصصی نهج‌البلاغه در شهرستان دهاقان خبر داد و گفت: دستگاه‌های مرتبط با این موضوع در این کارگروه برای ترویج هرچه بیشتر این موضوع در شهرستان برنامه‌ریزی خواهند کرد.

فرماندار دهاقان در این جلسه با بیان این‌که فراگیری مطالب نهج‌البلاغه برای مدیران و مسؤولان شهرستان ضرورت دارد، افزود: دوره‌هایی برای بهره‌گیری مسؤولان شهرستان از آموزه‌های مدیریتی نهج‌البلاغه برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به رشد آموزش مجازی پس از شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: با استفاده از زیرساخت آموزش مجازی که در فرمانداری، دانشگاه آزاد و آموزش و پرورش وجود دارد، کلاس‌هایی برای تمامی سنین و اقشار برگزار می‌کنیم.

فرماندار دهاقان با تأکید بر این‌که موضوع ترویج نهج‌البلاغه در شهرستان باید به صورت ویژه در دستور کار  قرار گیرد، از ایجاد کارگروه تخصصی نهج‌البلاغه در شهرستان دهاقان خبر داد و گفت: دستگاه‌های مرتبط با این موضوع در این کارگروه برای ترویج هرچه بیشتر این موضوع در شهرستان برنامه‌ریزی خواهند کرد.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ص۲۰/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول