اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کرونا و روح و جسم‌هایی که آزرد

شیوع ویروس کرونا در سالی که توسط سازمان بهداشت جهانی به نام پرستار انتخاب شده بود، علاوه بر نمایان کردن سختی کار برای این قشر از کادر درمان، به مطرح شدن مشکلات آن‌ها هم کمک کرد.

کرونا و روح و جسم‌هایی که آزرد

گروه گزارش استانها _ سهیلا محمدی وقتی سازمان بهداشت جهانی سال 2020 را سال پرستار نامگذاری کرد کسی خبر نداشت که قرار است چه اتفاقی بیفتد که هم زحمات این قشر برای عموم مردم عیان شود و اینکه چه سال پرزحمتی برای آن‌ها رقم بخورد، چرا که ویروس کرونا هر دوی این تذکرات را نمایان کرد.

همزمان با درگیر شدن عموم مردم با کووید 19، کادر درمان از جمله پرستاران به عنوان پیشانی درمان هم با آن درگیر شدند که در این راستا شهدایی را هم تقدیم سلامت مردم کردند که بر اساس تصمیم کشوری مدافعان سلامت نامیده و درگذشتگان هم لقب شهید گرفتند.

در این راستا پرستاران فعال در استان زنجان هم با سختی و مشکلات شیوع ویروس کرونا درگیر شدند که در این راستا شهدایی هم تقدیم کردند.

در همین رابطه طی تماسی با یکی از پرستاران بخش آی سی یو که خودش هم با کووید 19 درگیر شده بود در مورد این بیماری و همچنین مشکلات این حرفه هم صحبت شدیم که در ذیل می‌آید.

حامد رزاق‌پور که هفت سال سابقه کار دارد و از پرستاران بخش آی سی یو بیمارستان ولی‌عصر زنجان است، زمان درگیری خود با کووید 19 را اوایل تیرماه اعلام کرد و افزود: یک ماه در آی سی یو بستری بوده، ضمن اینکه یک هفته هم در منزل قرنظینه بودم و من با 29 سال سن یکی از بدترین موارد درگیری با این ویروس را داشته‌ام.

وی با بیان اینکه از شهریورماه به محل کار خود بازگشته است، تصریح کرد: من از آغاز شیوع ویروس کرونا، در بخش آی سی یو کرونا فعال بودم و من و همکارانم شرایط بسیار سختی را طی این مدت گذرانده‌ایم.

این کارشناس ارشد مراقبت‌های ویژه با بیان اینکه هر چند بیمار جوان هم داریم ولی اغلب بیماران بخش آی سی یو کرونایی میانسال به بالا هستند که دستگاه تهویه با ماسک را هم تحمل نمی‌کنند، ادامه داد: تعداد بهبود یافتگان از بیماری کووید 19 هم طی این مدت کم نبوده است.

وی با تاکید بر بروز مشکلات عدیده در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: مشکلات روحی ناشی از شیوع ویروس کرونا برای کادر درمان بسیار بیشتر از خستگی جسمی است، چرا که طی این مدت شاهد مرگ و میر و ناراحتی خانواده‌ها بودن، انسان را از پا در می‌آورد.

رزاق‌پور دریافتی خود و دیگر نیروهای شرکتی را حدود 3 میلیون و 700 هزار تومان اعلام کرد و گفت: پرستاران فعال به صورت شرکتی و قراردادی حقوق دور و بر 4 میلیون تومان دریافتی دارند و علاوه بر این مشکلاتی هم دارند که ناشی از نداشتن قرارداد رسمی است

وی با ابراز امیدواری برای حل مشکلات گفت: در حال حاضر مهم‌ترین آرزوی ما کنترل ویروس کرونا است تا همه مردم در سلامت باشند.

افزایش حقوق پرستاران به اندازه اعلام شده نبوده است

رئیس نظام پرستاری زنجان هم طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس با تشریح وضعیت فعلی و مشکلات متنابه شغل پرستاری گفت: این همه که از افزایش حقوق پرستاران صحبت می‌شود در عالم واقعیت محقق نشده که از جمله آن دوبرابر شدن حقوق است که واقعا این طور نیست.

فریدون اسکندری حداقل و حداکثر حقوق پرستاران فعال را بین 4 تا 7 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: افزایش حقوق پیش‌بینی شده ویژه کرونا برای همه کارکنان وزارت بهداشت از جمله پرستاران است.

وی خواسته پرستاران را استفاده از قانون سخت و زیان آور بودن شغل دانست و ابراز امیدواری کرد که این قانون برای پرستاران اعمال شود.

رئیس نظام پرستاری زنجان با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی در بخش‌ها مهمترین مشکل محسوب می‌شود، افزود: ما در بحث پرستاری کمبود داریم و امیدواریم با جذب نیروهای جدید کادر مورد نیاز بیمارستانی تامین شود.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تعداد پرستاران برای هر تخت را به استاندارد جهانی برسانیم، تصریح کرد: حتی رسیدن به نصف استاندارد جهانی هم کمک بزرگی به جامعه پرستاری است.

اسکندری با بیان اینکه در طول مدتی که کووید ۱۹ فراگیر شده است پرستاران از جان و زندگی خود برای رسیدگی به بیماران گذشته‌اند، ادامه داد: امیدواریم مشکلات پرستاران نیز برطرف شود تا آنها بتوانند با فراغ باغ در کنار بیماران باشند.

زنجان 5 شهید تقدیم سلامت مردم کرده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هم به شرایط ویژه سال جاری اشاره کرد و گفت: ما در طول فراگیری این بیماری روزهای سختی را سپری کردیم و به دلیل پاندومی کرونا  نتوانستیم به صورت حضوری در خدمت پرستاران باشیم که امیدواریم این اتفاق به زودی حاصل شود.

پرویز قزلباش با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۷۰۰ نفر از کادر درمان دچار بیماری کووید 19 شدند که ۷۰۰ نفر از آنها از کادر پرستاری بودند، ادامه داد: همچنین در این مدت پنج  شهید سلامت را هم تقدیم کردیم که دو نفر از آنها از پرستاران بزرگوار ما بودند.

وی با بیان اینکه از تاکیدات نماینده ولی فقیه در استان و استاندار زنجان در جلسات مختلف تقدیر از پرستاران و کادر سلامت استان بوده است، ادامه داد: پیگیری امور این بزرگوار و توجه به امورات آنها از جمله تاکیدات همیشگی این بزرگواران بوده است.

قزلباش با بیان اینکه پرداختی و معوقات پرستاران در استان به کمتر از سه ماه و در مناطق محروم به روز شده است، تصریح کرد: این امر به همت مسؤولان استان و هیأت امنای بیمارستان بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: از اول دی‌ماه برقراری فوق‌العاده کادر درمان نیز برقرار شد که امیدواریم این امر محقق شود.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول