اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

نخستین ترانه شمس لنگرودی با صدای نوید نوروزی/ معرفی شورای جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی

شمس لنگرودی برای نخستین بار در کارنامه شعری خود ترانه‌ای سروده که خواندن آن را در قالب یک قطعه موسیقی، نوید نوروزی برعهده دارد.

نخستین ترانه شمس لنگرودی با صدای نوید نوروزی/ معرفی شورای جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس، شمس لنگرودی برای نخستین بار در کارنامه شعری خود ترانه‌ای سروده که خواندن آن را در قالب یک قطعه موسیقی، نوید نوروزی برعهده دارد.

شمس لنگرودی شاعر شناخته شده کشورمان، برای نخستین بار ترانه‌ای سروده تا این ترانه در قالب یک قطعه موسیقی خوانده و منتشر شود.

شمس لنگرودی در سال‌های گذشته درخواست‌های مکرری برای سرودن ترانه داشته که به هیچ کدام‌شان پاسخ مثبت نداده است. این بار اما شمس لنگرودی نخستین ترانه خود با نام «روح باران» را با صدای نوید نوروزی در زمستان امسال منتشر خواهد کرد. 

«روح باران» براساس تِمی از موسیقی کردی و به آهنگسازی  محمد فرمانیان ساخته  شده است. ضبط این این اثر در شهر کیف، در کشور اوکراین با همکاری ارکستر ویرتوزهای اوکراین ضبط شده است. در شکل گیری این اثر شمس لنگرودی ترانه خود را بر روی ملودی شکل داده است. فضای غالب اثر عاشقانه است و ابیات آغازین آن این گونه است:
در این زمستان به سوی تو پناه جانم 
چگونه آیم بسته پایم نمی‌توانم
تمام عمرم در این غربت به هیچ باغی 
ندیده‌ام من گلی حتی به خواب هایم

این آهنگ با دکلمه‌ای از شمس لنگرودی آغاز می‌شود و در ادامه در چند جای دیگر هم صدای شمس لنگرودی را با دکلمه‌ کلام می‌شنویم.

قطعه‌ «روح باران» در آینده‌ای نزدیک منتشر می‌شود.
*******************************************


شورای سیاستگذاری سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی معرفی شد
 

اعضای شورای سیاستگذاری سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی معرفی شدند.

 سید مجتبی حسینی معاون امور هنری در احکامی مجید کیانی، علی اکبر شکارچی، داریوش پیرنیاکان، حمیدرضا نوربخش، سیامک جهانگیری، امیر شریفی، امیر مردانه، محمد اله‌یاری (مدیر کل دفتر موسیقی و رئیس شورای سیاستگذاری) و فاطمه کرم پور (مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر) را به‌عنوان اعضای شورای سیاستگذاری سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی منصوب کرد.

در احکام معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعضای شورا آمده است: با عنایت به سوابق ارزشمند علمی، پژوهشی و تجربیات ارزشمند جنابعالی در عرصه فرهنگ و هنر ایران به موجب این حکم به عنوان عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی منصوب می‌شوید.

امید است با استعانت از خداوند متعال در جهت اعتلای فرهنگ و هنر ایران موفق و موید باشید.

سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول